Gå til innhold

Hva skal jeg gjøre?


legendo

Anbefalte innlegg

Hei. Har drevet å trent styke siden januar, og det går ok. Har gått ned 4 kg, jeg alltid har tenkt å gå ned til 74-75 kg, få vekk all fettet, også bulke meg opp. Men er litt usikker nå, fordi jeg har hørt at du ikke bør/kan kutte om du har veldig lite muskelmasse, som jeg har. Er forøvrig på et 800 kaloriunderskudd. Veier 83 kg nå.

Noen tanker? Burde jeg ligge ved vedlikehold sånn at jeg får lagt på meg muskler, eller fortsette å kutte?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ville kuttet, med fokus på å beholde/bygge muskelmasse så godt som mulig underveis. 

For å beholde mest mulig muskelmasse må du ha fokus på:
1. Spise 15-25% mindre kcal enn du forbrenner
2. Spise 1.8-2.2g protein per kg kroppsvekt
3. Trene hver muskelgruppe minst 2 ganger i uka med ca. 10 sett per muskelgruppe per uke. Så f.eks. fullkroppsprogram med 3 sett per øvelse, 3 ganger i uka. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 25.3.2018 den 20.09, Zmurph skrev:

Ville kuttet, med fokus på å beholde/bygge muskelmasse så godt som mulig underveis. 

For å beholde mest mulig muskelmasse må du ha fokus på:
1. Spise 15-25% mindre kcal enn du forbrenner
2. Spise 1.8-2.2g protein per kg kroppsvekt
3. Trene hver muskelgruppe minst 2 ganger i uka med ca. 10 sett per muskelgruppe per uke. Så f.eks. fullkroppsprogram med 3 sett per øvelse, 3 ganger i uka. 

Men greia med kroppen min er at jeg har veldig lite muskelmasse, så jeg har liksom ingenting å kutte til. Det jeg tenker da er om det ikke er lurt å spise på vedlikehold f.eks, så legger jeg ikke på meg fett, men sjansen for at jeg får lagt på meg muskler er tilstede.

Å legge på seg muskler på 800-1000 kcal underskudd er ganske hardt.

Eller tenker du 500 kcal underskudd?

Min BMI er 2700 ca. Da tenker jeg å prøve meg på 2400/2500 kcal daglig, tanker? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, legendo said:

Men greia med kroppen min er at jeg har veldig lite muskelmasse, så jeg har liksom ingenting å kutte til. Det jeg tenker da er om det ikke er lurt å spise på vedlikehold f.eks, så legger jeg ikke på meg fett, men sjansen for at jeg får lagt på meg muskler er tilstede.

Å legge på seg muskler på 800-1000 kcal underskudd er ganske hardt.

Eller tenker du 500 kcal underskudd?

Min BMI er 2700 ca. Da tenker jeg å prøve meg på 2400/2500 kcal daglig, tanker? 

Ca. 2200-2300 kcal virker fornuftig. Det som vanligvis skjer om du ikke fokuserer på hverken å kutte eller bulke er bare at ingenting skjer. Denne videoen illustrer det ganske bra:
 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, Zmurph skrev:

Ca. 2200-2300 kcal virker fornuftig. Det som vanligvis skjer om du ikke fokuserer på hverken å kutte eller bulke er bare at ingenting skjer. Denne videoen illustrer det ganske bra:
 

 

Hva mener du? Om jeg f.eks spiser ved vedlikehold, sjansen for at jeg får lagt på meg muskelmasse er jo betydelig større enn om jeg er i et 500 kcal underskudd? Sjansen for at jeg legger på meg fett på vedlikehold er også minimal. Altså endre min body composition.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 hours ago, legendo said:

Hva mener du? Om jeg f.eks spiser ved vedlikehold, sjansen for at jeg får lagt på meg muskelmasse er jo betydelig større enn om jeg er i et 500 kcal underskudd? Sjansen for at jeg legger på meg fett på vedlikehold er også minimal. Altså endre min body composition.

Jeg mener at body recomposition skjer så sakte at det sjeldent er verdt å satse på. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

On 30.3.2018 at 12:23 AM, Zmurph said:

Ca. 2200-2300 kcal virker fornuftig. Det som vanligvis skjer om du ikke fokuserer på hverken å kutte eller bulke er bare at ingenting skjer. Denne videoen illustrer det ganske bra:

Akkurat det er jo et tema med veldig sterke meninger, og det er sikkert individuelle forskjeller ute og går. Men min erfaring er også at jeg enten må bulke eller kutte. Prøver jeg en mellomting, så skjer det ikke en dritt. Da vedlikeholder jeg bare styrken.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 1.4.2018 den 16.47, pilatus skrev:

Akkurat det er jo et tema med veldig sterke meninger, og det er sikkert individuelle forskjeller ute og går. Men min erfaring er også at jeg enten må bulke eller kutte. Prøver jeg en mellomting, så skjer det ikke en dritt. Da vedlikeholder jeg bare styrken.

 

Men å bulke på min fettprosent er uaktuelt, da blir jeg bare mye feitere igjen. Hva med å være litt i underskudd samtidig som jeg løfter? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

57 minutes ago, legendo said:

Men å bulke på min fettprosent er uaktuelt, da blir jeg bare mye feitere igjen. Hva med å være litt i underskudd samtidig som jeg løfter? 

Underskudd mens du løfter er det som kalles kutting...Den orginale planen din om å gå ned til 74-75 kg virker fornuftig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 2.4.2018 den 22.36, Zmurph skrev:

Underskudd mens du løfter er det som kalles kutting...Den orginale planen din om å gå ned til 74-75 kg virker fornuftig.

Som du ser pp bilder over så har jeg SVÆRT lite muskler, som gjør at jeg ser tusen ganger feitere ut enn jeg er. Har tidligere gått ned til 78, og var minst like feit, fordi jeg hadde like lite muskelmasse. 

Dette bildet er et godt eksempel:

C95E1AC6-D314-4827-9688-7FF74AB06C5F.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 5.4.2018 den 13.16, Zmurph skrev:

Du må nok bli ganske tynn først, så kan du bulke sakte derfra. Denne videoen forklarer det på en fin måte:
 

 

Som jeg sa, var samme fettmengde da jeg veide 10 kg mindre enn jeg gjør nå. Skal jeg gå ned til 40kg da? 

Jo mindre muskler jo feitere ser du ut. Skal prøve å spise ved vedlikehold nå, så får vi se. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 9.4.2018 den 22.42, AndyBet skrev:

Man skulle jo trodd at med så mange ganger du har postet og endret profiler at du har lært litt. Du ønsker jo ikke å ta til deg råd heller.

Bare å glemme. Han spør om det samme om og om igjen og konkluderer alltid med at han har rett, alle andre tar feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...