Gå til innhold

Er dette nok eller for mye kalorier?


Prinsesse

Anbefalte innlegg

Starter "på nytt igjen" etter å dessverre ha lagt på meg igjen. Har kommet i gang med trening, og trener helkropp styrke tre ganger i uka, og starter også øktene med cardio i 15-20 min i starten av hver økt. For min egen del er jeg nødt til å telle kalorier - dette er eneste måte jeg har klart å gå ned i vekt før, enkelt og greit fordi jeg er veldig "alt eller ingenting" person. Jeg må ha tall å forholde meg til.

Ut i fra det jeg har tenkt så langt, så antar jeg at jeg burde legge meg på 1800cal på treningsfri dager, og 2000cal på treningsdager. Jeg er 23 år, veier per nå 96kg :ph34r: og er 170cm høy.

Er 1800/2000 for mye eller for lite? Vil jo helst få utbytte av trening også, men per nå er vektnedgang det aller viktigste. Ville det for eksempel vært uklokt å legge seg på 1600 på treningsfri og 1800 på treningsdager?

Setter pris på alt av input. Problemet ligger verken i trening eller i å vite hva jeg skal spise, men hvor mye :roflmao:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

I følge denne:

http://www.klikk.no/helse/kosthold/slank/kalorikalkulator-som-regner-ut-ditt-kaloribehov-3703473

Vil du ha et vedlikehold på 3200kcal, 2700kcal for å gå ned 0,5kg i uken og 2200kcal for å gå ned 1kg i uken. Man anbefaler vel stort sett 0,5kg i uken.

Prøv gjerne selv, og juster aktivitetsslideren til der du føler den passer best, men 1800kcal er i alle tilfeller veldig snaut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du allikevel teller kalorier er det aller beste å loggføre uke til uke og f.eks veie deg hver mandag når du står opp. Det er viktig at du veier deg til samme tid med like premisser, det vil si før inntak av mat og før/etter toalettbesøk. Ut ifra det ser du hvor mye du har gått opp/ned. Er det mer/mindre enn 1kg kan du jo justere. Nytter ikke å skrive inn tallene i en kalkulator da alle mennesker er forskjellige. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, tuss skrev:

Hvis du allikevel teller kalorier er det aller beste å loggføre uke til uke og f.eks veie deg hver mandag når du står opp. Det er viktig at du veier deg til samme tid med like premisser, det vil si før inntak av mat og før/etter toalettbesøk. Ut ifra det ser du hvor mye du har gått opp/ned. Er det mer/mindre enn 1kg kan du jo justere. Nytter ikke å skrive inn tallene i en kalkulator da alle mennesker er forskjellige. 

Takk for svar.
Alt dette er jeg klar over, lurte mest på hvor jeg skal starte kalorimessig :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Start på 2000kcal hver dag hvis du trener tungt. Sjekk om du har gått ned etter en uke. Ta evt mål av armer, midje, bryst, lår osv da ser du forskjellene litt raskere. Jeg har helt sikkert mindre peiling enn HenrikWL, men jeg har kjørt mitt eget opplegg basert på hva jeg tror er riktig og det har gitt meg ganske bra resultater ihvertfall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...