Gå til innhold

Treningsprogram


Diesel

Anbefalte innlegg

Jeg prøver å lage mitt første treningsprogram. Har de siste 6 mnd trent med program men det er det ikke jeg som har laget. Så nå vil jeg prøve meg frem selv. Programmet er satt opp med tanke på at jeg trener på faste dager, hvorav to er rett etter hverandre og en er hjemme. Jeg har satt sammen øvelser jeg liker, øvelser jeg kjenner meg trygg på selve teknikken og prøvd å dekke hele kroppen. Jeg trener to timer om gangen og synes det er passe for meg. Innspill? Er det for mye eller noe jeg burde hatt med, tatt bort?

43379998-9BEB-4D3F-86CC-647053E1D4ED.png

BCBFF1D5-8EAE-469A-BD37-B38BE6FFC411.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er derfor jeg ikke har fullkropp økt 1 og 2 fordi de er ment til å ha to dager etter hverandre. Noen av øvelsene er baseøvelser men jeg føler ikke jeg trener armer spesielt mye ved å ta markløft. Annet enn grepet mitt vel og merke. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Markløft er vel mer lår og sete, men etter hva jeg har lest så øker kroppens produksjon av naturlige veksthormoner av det, som igjen gjør at armene "vokser" fortere ved trening av armene. 

Armmuskler er nok ikke min spesialitet, men hvis du ikke har lest denne: http://www.treningsforum.no/php/art.php?id=1863 
Så kan du jo ta en titt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det første spørsmålet som dukker opp når en skal vurdere treningsprogram er: hva er formålet med treningen? Vektnedgang? Styrkeøkning? Muskelbygging? Hobby?

Ved første øyekast slår dette meg som et 100% generisk "vet-ikke-helt-hva-jeg-driver-med-eller-hva-jeg-vil" program. Du sier du bruker to timer hver økt – er det fordi du trives godt med trening og det å være på treningssenter og har lyst til å bruke tiden din på det? Eller er det på grunn av en oppfatning at "flere timer er bedre"?

For å gjøre et langt svar kort: svaret på spørsmålet om treningsprogrammet ditt er bra eller ikke er "det kommer an på"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker ca to timer fordi jeg trener mens jeg venter på barnas aktiviteter. På de to timene varmer jeg opp, trener og tøyer. Kunne sikkert trent mer effektivt og gjort unna på kortere tid. Målet med treningen er å bli sterkere. Programmet er ikke så ulikt det pt’en min satt opp for meg, men jeg har valgt å dele opp noe for å tilpasse de øvelsene jeg har «påstartet» til min timeplan, også har jeg lagt til litt men ikke så mye. Men jeg har ikke noe spesifikt mål om å makse i en spesifikk øvelse, ikke noe plan om vektnedgang heller. Jeg liker å trene fordi det tømmer huet også har jeg En sykdom som gjør at jeg må trene for å ikke bli sengeliggende. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

I så fall tenker jeg at dette programmet nok passer deg og din situasjon bra, gitt at du trives med øvelsene. Sterkere blir du av å jevnlig øke, enten i vekt, reps eller totalt volum. Jeg vil anbefale å loggføre, så du kan følge med på om du ser fremgang eller ikke. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja jeg loggfører alt i et ExCeL ark og når jeg mestrer den første rep øker jeg i styrke eller rep avhengig av oppsett neste gang. Så er f.eks 90 i markløft og 55 i facepull.. men har fortsatt mye å gå på. Forskjellige antall rep i programmet er satt opp med tanke på at få rep gjør at man løfter tyngre og øker styrken i musklene, mens de med flere rep øker jeg volumet ( tror jeg i allefall) så når jeg tar 3*10 mark har jeg i utgangspunktet lettere vekter enn økta med 4*5. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 1.1.2018 den 19.39, justdoitgirl skrev:

Nå er ikke jeg en treningsgud eller noe, men etter hva jeg har hørt så kan musklene bli ødelagt av flere styrkeøkter etter hverandre. Min PT anbefalte annenhver dag ^_^

Da ville jeg vurdert de pengene tilbake hadde jeg vært deg, dette er nemlig bare tull.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

35 minutter siden, NoBro skrev:

Da ville jeg vurdert de pengene tilbake hadde jeg vært deg, dette er nemlig bare tull.

Jeg tenker pt’en har sagt hun ikke skal trene de samme musklene to dager etter hverandre. Om man kjører fullkroppsprogram så er det greit med en dag i mellom. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Diesel skrev:

Jeg tenker pt’en har sagt hun ikke skal trene de samme musklene to dager etter hverandre. Om man kjører fullkroppsprogram så er det greit med en dag i mellom. 

Isåfall så er det også tull. 

Det er total treningsmengde som er viktig, og i mitt hode bør en PT som tar betalt for å råde andre vite sånt.

Selv har jeg bøy/benk/bein i morra, full overkropp idag, og bøy/benk/mark igår. Funker fett det så lenge totalvolum er gjennomtenkt.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

PT-er henvender seg normalt sett til Ola og Kari Normann som ikke nødvendigvis kjenner til forskjellen på volum, frekvens og intensitet og heller kjører på til utmattelse på hver øvelse, hver gang. For dem er det muligens greit å få beskjeden om ikke å trene samme muskel hver dag.

Det sagt finnes det selvsagt PT-er som knapt er bedre enn Ola og Kari Normann og dermed har lite peiling på hva de prater om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 timer siden, HenrikWL skrev:

PT-er henvender seg normalt sett til Ola og Kari Normann som ikke nødvendigvis kjenner til forskjellen på volum, frekvens og intensitet og heller kjører på til utmattelse på hver øvelse, hver gang. For dem er det muligens greit å få beskjeden om ikke å trene samme muskel hver dag.

Det sagt finnes det selvsagt PT-er som knapt er bedre enn Ola og Kari Normann og dermed har lite peiling på hva de prater om.

Jeg synes at folk som tar seg betalt for å hjelpe andre med trening skal lære kundene sine dette, men da må de jo først og fremst vite det selv. Det er mange godt trente mennesker som ikke eier kunnskap fordi de har hørt på en PT hele veien, som bare har lært dem vranglære og broscience (Ofte fordi det er enklest for PT`en selv og tar minst tid, men hey, det funker jo)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, NoBro skrev:

Jeg synes at folk som tar seg betalt for å hjelpe andre med trening skal lære kundene sine dette, men da må de jo først og fremst vite det selv. Det er mange godt trente mennesker som ikke eier kunnskap fordi de har hørt på en PT hele veien, som bare har lært dem vranglære og broscience (Ofte fordi det er enklest for PT`en selv og tar minst tid, men hey, det funker jo)

Ja, det kan jeg jo si meg enig i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, NoBro skrev:

Jeg synes at folk som tar seg betalt for å hjelpe andre med trening skal lære kundene sine dette, men da må de jo først og fremst vite det selv. Det er mange godt trente mennesker som ikke eier kunnskap fordi de har hørt på en PT hele veien, som bare har lært dem vranglære og broscience (Ofte fordi det er enklest for PT`en selv og tar minst tid, men hey, det funker jo)

 

Jeg tror det handler litt om interesse også. Mange som har pt ønsker å se bra ut og er ikke så int i hvorfor eller hvordan man kommer dit så lenge det funker. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...