Gå til innhold

Økning i kcal


Tuno

Anbefalte innlegg

Hei hå!

Er ei jenta på 23 år, 171cm høg og veg 70kg. Har i fleire år levd på ca 600-900kcal for dagen uten søtsaker til ca eit år sidan, då begynte eg og eta litt for mykje sjokolade og snacks og gjekk opp ifrå 63 til 70kg. For 3 månder siden kutta eg ut alt av godteri og sjokolade, og spiste fortsatt kun 600-900 kcal for dagen(pleide kun spise middag), men gikk fortsatt ikke ned i vekt.

 

No har eg i 3 veker spist både frukost, middag og kvelds og kuttet ut godteri. Trent annenhver dag med 10min sykling som oppvarming etterfulgt av 2 serier med 10xarmheving, 10xknebøy, 10xsitups og 4 andre styrkeøvelser eg ikkje kan navnet på. Dette har ført til vektøkning på 2kg, har ikkje gått ned i fettprosent ved måling heller, så er nok ikkje muskler. Ligger nå på ca 1100-1300kcal for dagen som er nesten dobbelt av før. Har og aktiv jobb, går i gjennomsnitt 4000skritt hver dag på jobb, i tillegg til liten tur på kvelden. Er økningen i kcal grunnen til vektøkning? Hva skal jeg gjøre for å ikkje gå opp men ned i vekt, men unngå å spise mindre kalorier da jeg fortsatt er på underskudd, selv om jeg har økt. 

 

Frukost ligger som regel på 200kcal. 

Spiser ofte cottage cheese med bringebær og kanel. Banan. Fullkornslefse med philadelphia light, skinke og ruccola. Vaniljekesam. Havregrøt laget med vann med jordbær og bringebær og kanel.

 

middag: kjøttboller med brokkoli, sopp og salat. Kyllingfillet med en liten neve fullkornspasta med grønnsaker og salat. Fullkornslefse med kyllingkjøttdeig,tomat,agurk,salat,sylteagurk,salsa,mager kesam. Spiser mye rent kjøtt med grønnsaker og salat som tilbehør.

til kvelds spiser jeg feks: fullkornsbaguett med sunt mager pålegg. Bauer speltlompe med pålegg. Omelett. Proteinrundstykke med pålegg. 

 

Med tanke på hva jeg spiser og hvor lite burde jeg teknisk sett ikke vegd 70kg, da jeg spiser sunt og er i bevegelse, men siden jeg har hatt såpass underskudd over såpass lang tid er jeg redd jeg har «ødlagt» kroppen min. Har noen bra tips, råd? Noen som er/har vert i lignende situasjon? Setter utrolig pris på hjelp!!!

 

(Må påpeke at jeg ikkje er tjukk, og har muskler, men ikkje 70kg med muskler, er litt fett som jeg gjerne vil bli kvitt. Er pæreformet, slank overkropp, litt ekstra skinke på røv og lår.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Fortsetter under...

På 19.12.2017 den 19.46, Tuno skrev:

Hei hå!

Er ei jenta på 23 år, 171cm høg og veg 70kg. Har i fleire år levd på ca 600-900kcal for dagen uten søtsaker til ca eit år sidan, då begynte eg og eta litt for mykje sjokolade og snacks og gjekk opp ifrå 63 til 70kg. For 3 månder siden kutta eg ut alt av godteri og sjokolade, og spiste fortsatt kun 600-900 kcal for dagen(pleide kun spise middag), men gikk fortsatt ikke ned i vekt.

På så lite mat over flere år hadde du veid langt mindre enn 63 kg, utifra det du sier dreier deg seg om underrapportering av kalorier, dvs. at du får i deg mer enn du tror. 

Med mindre det er snakk om at du har noen form for sykdom/helseproblematikk relatert til dette (?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 timer siden, Tuno skrev:

Ikkje underrapportering. Spiste kun middag. Når du kun spiser en «normal» porsjon med middag med salat som tilbehør er det vanskelig å komme særlig høyere enn 400-900 kcal. 

Yea, som kakaobønne sier. Dette er høyst urealistisk. Det er mange som har underrapportert kalorier som har påstått hardnakket at de ikke har gjort det. Og for å være ærlig skal du faktisk være glad om det er tilfellet (Noe det høyst sannsynlig er, siden du ikke nevner noe sykdommer som er relevant for historikken)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg trengte tips, ikkje kverulering og diskutering på at du meiner eg ikkje teller med alt når eg VEIT at eg gjer det. Gjekk ifrå 75kg til 63kg på få månder når eg begynte og kun eta middag. Vekta stoppa opp på 63 og holdt seg stabilt der i fleire år før økning nylig. Har vert til lege og tatt blodprøve. Ved første sjekk hadde eg folat mangel og måtte gå på tilskudd i 2månder, ved neste sjekk fekk eg påvist B12 mangel og måtte ta tabuletter i 3mnd. Ny time denne veka. Ellers meinte legen at resten av resultat på blodprøvene var fine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan anbefale deg å laste ned app'en MyFitnessPal (gratis app) hvor du kan legge inn alt du spiser. Den har en matvaretabell som er fantastisk detaljert, hvor du får oppgitt både inntatt kcal, fett, protein og karbohydrater.

Logg før hver smule som går i munnen, så ser du raskt om det du sier om inntaket stemmer.

Uansett, 600-800kcal pr dag er ALT for lite om du vil ned i vekt. Det høres paradoksalt ut, men av og til må man spise mer (og ikke minst korrekt) for å gå ned i vekt. Trust me - been there, done that.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spis mer mat asap. Helt idiotisk å ligge på 600-800 kcal per dag. Om inntaket ditt stemmer er det mer usunt enn noe annet og som andre her påpeker må man noen ganger spise mer for å gå ned i vekt.

Sannsynligvis er kroppen din i overlevelsesmodus og forsøker å beholde alt du putter i deg. Hadde jeg vært deg ville jeg lagt meg på vedlikehold for en på 63 kilo en stund for å få opp metabolismen igjen også kan du etterhvert begynne å kutte forsiktig i kcal om du vil ytterligere ned i vekt. Spis mengder med grønnsaker og mye proteiner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tips, men har allerede my fitness pal. Var sånn eg fant ut at eg spiste alt for lite. Loggført alt ned til siste detalj, all mat er vegd. Har lurt på om eg kanskje er insulinressistens og om eg spiser alt for lite fett? Har kuttet ut alt av olje og smør etter eg økte i vekt, og spiser kun magre produkt som kylling, kyllingkjøttdeig og reint kjøt. Som tilbehør har jeg alltid salat med litt idun sin 3% fett dressing på. Ellers bruker eg å ha brokkoli og gullerot og blomkål. Til lunsj spiser eg kvar dag 40g havregrøt laget med vann med litt bringebær og jordbær på. Noen gonger spiser eg cottage cheese istadenfor. Prøvd å komme meg opp i kcal så no ligger eg på ca 1000-1400. Gjort i eit par veker no. Vekta står bom stille.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...