Gå til innhold

Styrketrening og matplan


Anbefalte innlegg

Hei! Jeg er ny i forumet og trenger hjelp til treningsprogram og matplan. Jeg har trent i flere år allerede, mest spinning og fjellturer. Litt kettlebells, men lite styrke. Lungekapasiteten og hjertet er sikkert i toppform, men kroppen min bærer ikke preg av det utseendemessig. Jeg er ikke så veldig overvektig, men ønsker å gå ned noen kilo og stramme opp kroppen. Har en lite vedheng nederst på magen, etter tre keisersnitt og drømmen er å få bort dette. Serogså med misunnelse på alle med flotte, tonede overarmer og stramme mager/lår. Det vil jeg også ha! Er lei av å føle meg blubbete og dvask. Jeg trener nesten hver dag, men gjør tydeligvis noe feil siden det ikke vises på kroppen min. Om noen kan hjelpe meg med en matplan og styrke for nybegynnere, blir jeg utrolig takknemlig og glad. Jeg er 170 cm høy og veier fra 70-73 kg (jojoslanker), men vil ned til 65 (helst 60, men la oss være realistiske). Jeg registrerer alt jeg spiser og holder meg som regel under 1600 kalorier, men er litt for svak for sjokolade og spiser nok mer middag enn jeg tror (jeg har barn og vil ikke at de skal se at jeg slanker meg, så jeg tar det på øyemål). Jeg er veldig flink til å være sunn i ukedagene, men så kommer helgen og fråtsingen begynner..  Håper noen har lyst til å hjelpe! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei,

jeg kan gi deg en liten pekepinn, men må understreke at jeg IKKE er faglig utdannet på området.

Når det gjelder vektnedgang og kosthold, er det viktigste å få i seg proteiner. Jeg ville lagt meg på et protein-inntak på rundt 1,6-2 x kroppsvekt. Altså i ditt tilfelle fra 120-140 gram til dagen, i tillegg til å få i deg mye grønnsaker og sunt fett (avocado,egg, litt nøtter, litt olivenolje etc). Et proteinrikt kosthold gjør at du holder deg mettere på lite kalorier, i tillegg til å bevare muskelmasse.
Hold deg rundt 1600-1700 kalorier.

Når det gjelder trening ville jeg sjekket ut "Styrketrening for jenter" https://styrketreningforjenter.no/programmer-for-utskrift/ feks "Nybegynnertrening fase 1". Dette er et fullkroppsprogram som går på 3 dager i uken. Så kan du trene litt cardio i tillegg, om du føler for det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...