Gå til innhold

Livsstilforandring -> spørsmål


yesicandoit

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Søndag formiddag er kanskje den aller minst aktive tidsperioden på forumet her. ;)

Til innlegget ditt: veldig bra innstilling! Det er kanskje det beste utgangspunktet man kan ha, så allerede her har du god fart ut av startgropa. :)

Når det gjelder mat: slutt å lese artikler om hva som er sunn og usunn mat. Ligg spesielt unna VG, Dagbladet og KK – her er det kun tabloid søppel. Ingen mat er hverken sunn eller usunn, mat er hensiktsmessig eller uhensiktsmessig avhengig av hvilke mål en har satt seg. Kostholdssirkelen vi lærte om på skolen er fortsatt det aller beste utgangspunktet for å bestemme seg for hva man skal spise, vekten bestemmes av hvor mye man spiser.

Det du foreslår av trening ser også ut til å sammenfalle bra med målsetningen du sier du har, så jeg vil si kjør på. Hva som er best av intervall eller langkjøring tror jeg ærlig talt ikke betyr så veldig mye for deg akkurat nå; for en generell "komme i bedre form" målsetning er det du liker best, det beste. Skal du skrelle 10 minutter av en maraton blir valget mellom de to viktigere, men du er formodentlig ikke helt der enda.

Dra i gang en loggbok her og gi jernet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, bhb skrev:

Jente på 24 år, 1.69 høy, 62 kg som er drittlei av å føle seg dritt. En forandring må til - en livsstilforandring. Aldri hatt en fot innforbi et treningssenter, men har vært aktiv på mine yngre dager. 😅 Har en aktiv og stressende jobb, så tenker det er lurt å komme seg på et senter for å koble ut. Har det siste 6 mnd lagt på meg 10 kg, og det er 10 kg for mye. Prøver å spise variert og sunt, men blir desverre fort forvirret av alle artiklene ute på nett om hva som er sunt og ikke. Kostholdstips tas imot med stooor takknemlighet!
Målet mitt er å komme ned i fettprosent (vekt driter jeg i), stramme opp kroppen og bli sterkere. Ser for meg at jeg kjører full kroppsprogram 3 ganger pr uke, og 1 - 2 ganger på møllen pr uke. Usikker på hva som er lurest av intervall eller langkjøring.

Noen som er mer erfaren enn meg, som vil gi meg noen tilbakemeldinger?

Til syvende og sist handler vektnedgang om kalorier inn og kalorier ut. Kroppssammensetning er forholdet mellom fettfri masse og fettmasse, en økning av den første eller en nedgang i den siste vil føre til en lavere fettprosent. En blanding av styrketrening og utholdenhetstrening er bra, både for fettprosenten og for helsa. 

I forhold til hva som er sunt så er det vel fremdeles sånn at det er de gode gamle kostholdsrådene som gjelder, variert kost, med innslag av kjøtt, fisk, grønnsaker, korn osv. Det innlysende er vel at godteri og junkfood er det dårligere alternativet til den norske husmannskosten. Bortsett fra det er det kalorier inn vs kalorier ut som gjelder. Når det kommer til utholdenhetstreningen så er det vel sånn at en langkjøring forbrenner mer under selve økta, men ved intervalltrening så er etterforbrenninga mye høyere. I tillegg er intervalltrening mer effektivt når det kommer til å øke utholdenhetsprestasjoner og vo2max, særlig ved treningsstart, noe som senere kan øke prestasjon og effekt på langkjøring og intervaller. Men det går også an å kjøre feks en intervall-økt og en langkjøring om du planlegger å løpe to ganger i uka. Det viktigste er å ta hensyn til psykologiske faktorer som feks motivasjon, og da mener jeg motivasjonen til å gjennomføre. Det hjelper lite å skulle løpe harde intervaller to ganger i uka, om du hater det og ikke er motivert til å gjennomføre. Da er det viktigere med lystbetont trening som du faktisk gjennomfører. 

Lurer du på noe mer konkret så er det bare å spørre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen hjertlig takk for respons!! Kjenner jeg er så motivert og gleder meg til å starte 😊 Har gått til innkjøp av trening og matdagbok, så det blir litt lettere å holde oversikt. 

Dette er ca hva jeg spiser iløpet av en dag, ser det greit ut? (Hva bør jeg ligge på kcal messig i forhold til trening og målsetting?) 

Frokost: havregrøt laget på 50/50 melk og vann, peanøttsmør, kanel og rosiner. Eller eventuelt 2 knekkebrød med pålegg. 

Lunsj: 1 banan og 1 skyr, eller eventuelt 2 speltlomper med philadelphia light og skinke.

Middag: 1 vanlig porsjon middag 

Etter trening: 1 banan 

Kvelds: 2 speilegg med 2 skiver skinke og gulost + litt ketshup. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg la inn tallene dine i denne kalkulatoren, og fikk at ditt kaloribehov hvis du ligger i koma er på ~1400kcal. Du ligger jo åpenbart ikke i koma, så under "daglig aktivitet" må du krysse av det som passer. Du sier du har en aktiv og stressende jobb, så da antar jeg stående jobb (helsefagarbeider?). I tillegg er jo planen din å trene en del, så jeg krysser også av for trening. Da ender kaloribehovet ditt opp på ~3000kcal. Skal man endre vekt, bør man legge seg 300-500kcal over eller under sitt daglige behov, så i ditt tilfelle blir det da 2500-2700kcal/dag.

Uten at jeg har stålkontroll på kaloriinnholdet i alt du lister opp, virker det noe snaut. Vil du ha full kontroll bør du logge og veie matvarene og føre et kaloriregnskap, men det er ikke strengt nødvendig.

Du sier du driter i kroppsvekt – jeg støtter deg i det. Finn frem målebånd og mål deg en gang i uka eller hver 14. dag. Blir målene mindre er du på rett vei.

Ting som er verdt å merke seg: ikke heng deg for mye opp i tallene. Tallet du får fra kalkulatoren er et estimat. Det kan tenkes at det reelle tallet for akkurat deg er noe forskjellig – vi snakker ikke enorme unøyaktigheter, men noen prosent kan det være. Det eneste som betyr noe er resultatene du ser på målebåndet. 

For øvrig: med 62kg fordelt på 169cm har du allerede et vettugt vekt/høyde forhold. Var jeg deg, ville jeg lagt meg på vedlikehold og fokusert på tung styrketrening. Med noob gainz vil du kunne "veksle inn" fett i muskler i en god stund fremover, du vil bli strammere og mindre, men vekten vil kunne øke (muskler veier mer enn fett, tross alt).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Den enkleste måten å justere kaloriinntak på er å spise det man vanligvis spiser og bruke målebånd og vekt, går cm eller vekt for mye opp kutter du bare vekk en brødskive eller en liten mengde av det du allerede spiser og ser hvordan det fungerer. Og justerer deretter. Og omvemdt om du går ned for mye, da legger du til litt mat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...