Gå til innhold

Trene rumpe/hofte/lår uten å belaste legg?


lillefixen

Anbefalte innlegg

Jeg har trødd i stykker slimposene under hælene mine, og kompensert for dette ved å gå på forfoten, noe som har resultert i illsinte legger. Det har vært slik siden i sommer, og det ser ikke ut til å bli bra igjen med det første.

Mitt spørsmål er altså om noen vet hvordan jeg kan trene den øvre halvdelen av beina uten å belaste den nedre.

Dersom noen har tips om hva jeg kan gjøre for leggene og hælene i samme slengen, blir jeg takknemlig for det også.

(Har vært hos fysioterapeut flere ganger, ble ikke noe særlig klokere av det. Fikk følelsen av at jeg bare måtte finne meg i å bli inaktiv og i dårlig form mens jeg venter på å bli bedre...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

18 timer siden, Kjetil Larsen skrev:

Har du fått påvist dette med ultralyd? Av alle hælene jeg har sett, så har det vært få bursa calcaneus-tilfeller! Ofte er hælsmerter relatert til plantar fascitt eller tibial nevralgi. Du gjør nok lurere i å oppsøke en annen terapeut og få en second opinion.

Det er ikke slimposene bak på hælen som er betent, men de under hælene. Det er definitivt ikke plantar fascitt, da smerten sitter for langt bak på hælen (er godt kjent med typiske løpeskader). Men ja, jeg bør nok uansett oppsøke en annen fysioterapeut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Subkutan calcaneal bursitt er under hælen (bilde), men som jeg sier så er dette en sjelden årsak til hælsmerter. Problemer med triceps surae er en mye mer vanlig årsak til hælsmerter; tenker nok jeg ville prøvd dette, dvs opptrening av triceps, om jeg var deg. Til informasjon så er ofte reell plantarfsacitt lokalisert noe lenger frem for hælen, mens "falsk" plantarfascitt (dvs. relatert til triceps) ofte sitter midt på hælen som en øm, stikkende og meget lokal smerte.

 

 image.png.a66ddc43d89e7b1682a714a9f2ccb37f.png

 

image.thumb.png.92d9985ac579126ccae12a72ec1630a1.png

 

image.png.d32ca4c9f255ddedcd7e7dd30f7996cd.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...