Gå til innhold
mimmi83

Mat etter trening eller ikkje?

Anbefalte innlegg

Lurer på en ting. Når man ønsker vektnedgang. Og kom nettopp fra trening. Skal eller må jeg spise noe før jeg går til sengs.? Kl er jo 2145?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fortsetter under...

Spiller ingen rolle hva klokka er. Du kan spise når du vil så lenge du ikke spiser for mye. 

rudboy liker dette

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er totalinntaket i løpet av dagen som er viktig, tidspunkt og antall måltid er av mindre viktighetsgrad :) 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hey, ikke villed han her nå. Alle vet jo at man ikke skal spise etter kl 19:00!!


Fra spøk til alvor. Spis hvis du er sulten, men ikke overstig kaloribudsjettet du har når du er i underskudd. Du har mest sannsynlig ikke tatt opp all næringen fra det forrige måltidet ditt uansett x)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det de andre sier, men personlig så liker jeg å spise kveldsmat (etter trening), så jeg unngår å våkne på natta og må stå opp å spise fordi jeg er sulten..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvordan er det forresten å legge seg om kvelden hvis man trener til kl 10? For meg tar det flere timer før jeg blir rolig og avslappet nok til å legge meg. Karbohydrater skal visst hjelpe til med å få hjernen til og produsere melatonin

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, Superspurv skrev:

Hvordan er det forresten å legge seg om kvelden hvis man trener til kl 10? For meg tar det flere timer før jeg blir rolig og avslappet nok til å legge meg. Karbohydrater skal visst hjelpe til med å få hjernen til og produsere melatonin

Har jeg hatt en lang tung økt, så kan jeg kjenne det i muskulaturen i mange timer etterpå, og da hender det at jeg sliter med å sovne om treningen avsluttes sent på kvelden. Som regel går det derimot greit dersom jeg har en time avslapping etter trening før leggetid.

Etter en liten research: Melatonin er bygd opp av tryptofan som er en essensiell aminosyre. Altså må det proteiner til for å produsere melatonin. Derimot kan inntak av karbohydrater (og trening) lette hjernens opptak av tryptofan, og dermed indirekte øke produksjonen av melatonin.

Superspurv liker dette

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå


×