Gå til innhold

Mat etter trening eller ikkje?


mimmi83

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Hey, ikke villed han her nå. Alle vet jo at man ikke skal spise etter kl 19:00!!


Fra spøk til alvor. Spis hvis du er sulten, men ikke overstig kaloribudsjettet du har når du er i underskudd. Du har mest sannsynlig ikke tatt opp all næringen fra det forrige måltidet ditt uansett x)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det de andre sier, men personlig så liker jeg å spise kveldsmat (etter trening), så jeg unngår å våkne på natta og må stå opp å spise fordi jeg er sulten..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, Superspurv skrev:

Hvordan er det forresten å legge seg om kvelden hvis man trener til kl 10? For meg tar det flere timer før jeg blir rolig og avslappet nok til å legge meg. Karbohydrater skal visst hjelpe til med å få hjernen til og produsere melatonin

Har jeg hatt en lang tung økt, så kan jeg kjenne det i muskulaturen i mange timer etterpå, og da hender det at jeg sliter med å sovne om treningen avsluttes sent på kvelden. Som regel går det derimot greit dersom jeg har en time avslapping etter trening før leggetid.

Etter en liten research: Melatonin er bygd opp av tryptofan som er en essensiell aminosyre. Altså må det proteiner til for å produsere melatonin. Derimot kan inntak av karbohydrater (og trening) lette hjernens opptak av tryptofan, og dermed indirekte øke produksjonen av melatonin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...