Gå til innhold

Nebido erfaringer?


Testo63

Anbefalte innlegg

Hei, har fått Nebido for 5 gang(6ukers intervall),altså injeksjoner med 1000mg hver gang. Begynte på 4,6nmol og fikk beskjed nå av legen at siste blodprøve viser over 24nmol. Problemet er at det bortsett fra økt sexlyst er null forbedring. Jeg oppsøkte legen pga lavt energinivå,hjernetåke, dårlig søvn etc. Har også dugelig vom og ble nærmest lovt at min garderobe måtte fornyes til Jul, samt merke effekt med en gang. Joda fikk effekt ved at jeg om mulig ble enda verre men sexlysten var tilbake. Jeg gikk altså fra 4,6 til 11 i august og nå 24nmol i oktober uten noe som helst effekt på noe annet enn det jeg bryr meg minst om nemlig sexlysten. Legen utsatte neste injeksjon med 4 uker til pga dette.Har mest lyst til å slutte. Noen som har noen formening om dette? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei!

Jeg har erfaring med Nebido og også dine symptomer. Skal prøve å holde dette kort og punktvis.

1. Jeg mener at Nebido ikke er en optimal form for TRT, men søk gjerne litt rundt på utenlandske forum og se om andre har mer positive erfaringer nå. Problemet med Nebido er at du får en skyhøy dose som gjør at du får veldig høye testosteronverdier (og sannsynligvis også østrogen) like etter injeksjonen og så går du på lavere verdier på slutten. Med andre ord: ustabile konsentrasjoner.

Det sies vel at på sikt skal nivåene bli mer jevne på grunn av den lange halveringstiden, men jeg er skeptisk til dette. Jeg valgte å løse dette på egenhånd ved å injisere Nebido hver tredje eller fjerde dag i underhudsfettet mitt på magen. Brukte insulinsprøyter til dette. Helt smertefritt. Men krever jo at du får tak i hetteglass og helst får med deg legen på dette. Det dette gjør er i hvert fall å gi deg jevne nivåer av testosteron uten de voldsomme toppene og bunnene. Husker ikke nøyaktig hvordan jeg doserte det, men poenget er at jeg fordelte hele dosen jevnt over omtrent samme tidsintervall i stedet for å injisere alt på en gang intramuskulært.

2. Om du ikke får legen din med på dette, så ville jeg heller vurdert å prøve gel om du ikke alt har gjort det. Korrekt påført (og om du tar det opp skikkelig gjennom huden), så skal gel være det som best etterligner hormonprofilen til en ung og frisk mann.

3. HCG. I Norge ser det ikke ut til at testikkelfunksjon er et hensyn som tas ved TRT behandling. Ved tilførsel av testosteron vil testiklene på sikt krympe. Foruten estetiske hensyn, er det andre variabler som også spiller inn. Derfor bør som regel all testosteronterapi inneholde HCG. Dette er også noe du kan ta med insulinsprøyter.

Ikke bare det, men HCG alene kan faktisk fungere som hormonterapi om du lider av sekundær svikt (hypofysen, ikke testiklene).

4. Avslutningsvis kan jeg si at for min del hadde jeg lite effekt av TRT og merket nesten ingenting selv om nivåene mine var både todoblet og tredoblet. For min del var det sannsynligvis en dårlig livsstil og mye stress som var den reelle plagen. Eller så var det noe annet som plaget meg som har gått over av seg selv. 

For jeg fungerer veldig bra nå om dagen etter å hatt samme symptomer som du beskrev i ÅREVIS. 

Testosteronnivåene mine var aldri veldig lave (rundt 12-13 med lav SHBG (høy fri testosteron), men så lave at jeg følte jeg burde prøve TRT. Det hadde dog liten effekt. 

Oppsummert:

Nebido er sannsynligvis ikke optimalt, så om du skal fortsette med TRT, se om du kan få det i deg på en smartere måte. Vurder også å få HCG av legen din. 

Vurder om det kan være andre ting som forårsaker dine plager. I motsetning til meg, så har du faktisk ganske lave verdier. Ellers mener jeg å ha lest at det kan ta en god stund før du får full effekt av TRT, så det er kanskje verdt å prøve litt til?

Om du blir kvitt vommen din og får en lavere fettprosent, så vil også det gi deg en langt bedre hormonprofil.

Lykke til! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nebido har vel en halveringstid på 21 dager. Optimalt bør du heller injisere hver 3. uke enn hver 6. uke. Litt usikker på hvordan dette er i praksis hvis du gjør dette hos legen.

HCG er også et kjempepluss. Problemet med begge de to her er at østrogennivåene går til himmels. Da bør du ha noe AI tilgjenglig også (Aromasin er vel det som er best, siden det ikke forekommer noe østrogen rebound).

 

På en annen side, hvis du fortsatt har problemer med normale testosteronverdier, så kan det være at det er noe annet som er rotårsaken. Dårlig kosthold? Trener du noe særlig? Har du bra dagsrutiner på når du våkner/legger deg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...

Hei, har gått på Nebido en stund nå. Etter trening i lang tid uten resultater, "lovehandles og mannepupper", og barnløshet fant legene ut at jeg hadde Klinefelters syndrom. Jeg lå på 3 på skalaen, dvs nesten 0 egenproduksjon av testosteron. Første kur hadde et intervall på 12 uker (1000mg/4ml, 157mg testosteron). Den første uka var som dag og natt, konsentrasjonen ble knallbra, energi til gjøre det meste og sexlysten økte også. Økt selvtillit, økt motivasjon (til det meste), ikke lengre konfliktsky osv. Men det kjipe var at nær slutten av hver "periode" fikk jeg en voldsom nedtur, noe som førte til at jeg kom "lavere" enn jeg var før jeg tok injeksjonen. Etter 4 sprøyter fyllt med en masse opp- og nedturer fikk jeg gå på 9 ukers intervall. Funker kjempebra og jeg er meg selv, den personen jeg ikke har vært siden puberteten. Omskolerte meg, fikk et topp yrke og en fast jobb. Jeg er veldig fornøyd med Nebido. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
På 25.4.2018 den 1.36, Aixon skrev:

Første kur hadde et intervall på 12 uker (1000mg/4ml, 157mg testosteron)

Jeg finner det temmelig utrolig at norske leger ikke evner å operere med det som er tidlig barneskolematematikk når de skal dosere TRT til pasienter. 

De forteller sine pasienter at de på en injeksjon med 4ml nebido i snitt får 83mg testosteron pr. uke, hvilket er bullshit. 1000mg olje er ikke synonymt med 1000mg testosteron, er det mangel på viten eller er det mangel på vilje som gjør at de ikke kalkulerer med estervekten? Jo lengre et ester er jo mere veier det, og i nebido (Testosteron Undecanoate) sitt tilfelle så er det 39mg ester pr 100mg med olje. 

Hvilket betyr at du over 12 uker får i deg 610mg testosteron, og da 50,8mg pr. uke, noe som er meget lavt selv for TRT. Du hadde nok vært enda mere fornøyd på et noe hurtigere ester enn Undecanoate, men igjen, det får man ikke på resept i Norge.

Det er ikke rart at vi får flere og flere (Med reelt behov) her i landet på selvmedisinert TRT, både fordi legen(e) nekter å hjelpe og bagatelliserer diagnosen, og fordi nebido er dårlig egnet til å ha en fornuftig Trt-protokoll på. Dette fører da til at vi har en enda større gruppe mennesker som stigmatiseres som kriminelle og som kvier seg for å ta opp relevante utfordringer knyttet til trt med legen sin. Dette er et område hvor Norge ligger langt etter mange andre land, blant annet USA. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...