Gå til innhold
trumfen

Markløft

Anbefalte innlegg

trumfen   10 0

Heisann!
Jeg har et spm ang markløft. Når en trener markløft så strekke en heile ryggen ut bakover når en løfter. Som på dette bildet her:
http://d3w5369ycki0q.cloudfront.net/wp-content/uploads/2014/12/gripstrength-640x373.jpg

Jeg trener slik, det er ikke noe problem med det. Men hvorfor går en så langt bak? Jeg får ofte stilt det spørsmålet om hvorfor jeg gjør dette. Jeg har sett mange fitness utøvere som gjør det, derfor gjør jeg også det. Har ikke noe grunn på hvorfor... 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fortsetter under...

trumfen   10 0

Kunne du definert litt mer hvorfor det kan føre til skade og omfanget? :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
HenrikWL   1 751 3 424

Fordi når det henger 100+kg i armene dine skal ryggen din helst være stiv som en bjelke. Når fitness-bros lener seg tilbake slik som det der ekstenderer de korsryggen under ekstrem belastning, noe som er blant det dummeste du kan gjøre. 

Ideen kommer fra cuet "å skyte hofta frem i stanga" (som er et godt cue), men så har Internett omtolket dette til "len deg tilbake som en retard". Go figure…

Edit: det bildet var ikke så ille, ved nærmere ettersyn. Det kan tenkes han gjør det riktig, måtte sett en annen vinkel. 

Ove_68 liker dette

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Kjetil Larsen   348 70

Grunnen til at mange gjør dette, er at de sliter med lockout. Underliggende årsak til lockout problematikk er som regel at hofta tucker under, slik at posterior bekkentilt oppstår. Det er ingen grunn til å overekstendere. Mild ekstensjon, så fremt hofta (bekkenet) ikke tucker under, er greit.

http://www.treningsforum.no/php/art.php?id=3944

PaulM liker dette

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå