Gå til innhold

Markløft


trumfen

Anbefalte innlegg

Heisann!
Jeg har et spm ang markløft. Når en trener markløft så strekke en heile ryggen ut bakover når en løfter. Som på dette bildet her:
http://d3w5369ycki0q.cloudfront.net/wp-content/uploads/2014/12/gripstrength-640x373.jpg

Jeg trener slik, det er ikke noe problem med det. Men hvorfor går en så langt bak? Jeg får ofte stilt det spørsmålet om hvorfor jeg gjør dette. Jeg har sett mange fitness utøvere som gjør det, derfor gjør jeg også det. Har ikke noe grunn på hvorfor... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Fordi når det henger 100+kg i armene dine skal ryggen din helst være stiv som en bjelke. Når fitness-bros lener seg tilbake slik som det der ekstenderer de korsryggen under ekstrem belastning, noe som er blant det dummeste du kan gjøre. 

Ideen kommer fra cuet "å skyte hofta frem i stanga" (som er et godt cue), men så har Internett omtolket dette til "len deg tilbake som en retard". Go figure…

Edit: det bildet var ikke så ille, ved nærmere ettersyn. Det kan tenkes han gjør det riktig, måtte sett en annen vinkel. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Grunnen til at mange gjør dette, er at de sliter med lockout. Underliggende årsak til lockout problematikk er som regel at hofta tucker under, slik at posterior bekkentilt oppstår. Det er ingen grunn til å overekstendere. Mild ekstensjon, så fremt hofta (bekkenet) ikke tucker under, er greit.

http://www.treningsforum.no/php/art.php?id=3944

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...