Gå til innhold
johannesmylden

Dirty bulk

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

NoBro   735 344
5 timer siden, johannesmylden skrev:

Lurte på hva dere syns om ''dirty bulk'' for tenåringer i vekts. Altså spise 100 % rent men å spise veldig mange kalorier?

Først og fremst benytter jeg meg ikke av sånne begreper i det hele tatt, men begrepet "Dirty bulk" refererer vel først og fremst til antallet kalorier ? 

Altså om du for eksempel spiser 7000 kcal "100% rent"   kontra 7000 kcal "Ureint" så vil vektoppgangen være den samme. Og hvis makrofordelingen, altså antall proteiner/karbohydrater/fett er likt så vil endringen i kroppskomposisjon også være den samme. 

Hvis disse 7000 kcal er la oss si 4000 kalorier i overskudd, så er det fortsatt begrenset hvor mye av dette som vil være muskelmasse. Det varierer selvsagt, og er avhengig av en rekke faktorer, men du legger ikke på deg 3-4 kg muskelmasse på en uke. Selv ikke en 17 år gammel nybegynner med topp testosteronnivåer gjør det. Heller ikke de som trøkker store mengder dopingmidler gjør det. 

Det resterende vil altså stort sett være fett, i et veldig stort kalorioverskudd that is. 

Du legger ikke på deg mere muskler av å "Spise reint" 

De samme prinsippene gjelder for kaloriunderskudd og fettforbrenning også.  Såkalt clean eating er broscience i den forstand. 

"Clean vs dirty bulk" går i mitt hode mere på det å holde et fornuftig kalorioverskudd, for å legge på seg mest mulig muskelmasse og minst mulig unødvendig fett.

For en tenåring i vekst bør det være enklere prinsipper som bør gjelde: Spise masse og løfte tungt. Om det er "Reint" eller ikke spiller ikke noen rolle. 

 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Superspurv   266 84

Spis vanlig norsk kost med ~500kcal overskudd.

Hva er ren mat trådstarter? Salat? Hva er dirty mat? Hamburger? Tipset mitt er å dekke proteinbehovet og næringsbehovet. Utover dette er det ikke så ekstremt viktig hva du spiser.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
NoBro   735 344
1 time siden, Superspurv skrev:

Spis vanlig norsk kost med ~500kcal overskudd.

Hva er ren mat trådstarter? Salat? Hva er dirty mat? Hamburger? Tipset mitt er å dekke proteinbehovet og næringsbehovet. Utover dette er det ikke så ekstremt viktig hva du spiser.

Noen vil ha det til at du får mindre fremgang av "Prosessert" mat 

Selvsagt bare bullshit. 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå


×