Gå til innhold

Fitbit


Bodyman

Anbefalte innlegg

Hei.

Har tenkt å kjøpe meg Fitbit. Det jeg lurer på er om hvis jeg f.eks bruker 3000 kcal en dag, og jeg vet at utifra matplanen min så kan jeg bare spise 2200kcal per dag. Det blir da et underskudd på 800 kcal. Men i mitt hode så trenger jeg kun et underskudd på maks 500kcal utifra forbrenningen min den dagen?     At jeg kan regulere inntaket utifra forbrenningen så det ikke blir mer enn 500 kcal i underskudd hver dag.

stemmer dette eller tar jeg feil? 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du tar ikke feil, men det er et "men" her.

Å måle energiforbruket ditt er unøyaktig. Ofte vil slike fitnessklokker overrapportere energiforbruket ditt. Så hvis klokka viser 3000kcal forbrukt, kan det tenkes at du egentlig bare har brukt 2500 (tenkt eksempel). Da er det litt dumt å spise som om du har brukt 3000.

De 2200kcal du har i matplanen din er en antakelse basert på alder, høyde, vekt, kjønn og generelt aktivitetsnivå. Dette er også unøyaktig, men hvis du holder deg til den over tid er det større sjans for at unøyaktigheter og variasjoner "nuller hverandre ut" og du dermed ender opp med å ligge i underskudd.

Kort sagt: jo oftere du endrer på ting, jo vanskeligere er det å både måle og oppnå resultater. Å spise forskjellig mengde kalorier hver dag introduserer flere mulige feilkilder enn å ha det samme kalorimålet å sikte på hver dag.

Det er uansett ikke verre enn å prøve deg fram. Men som sagt, jo mindre fast og rutinemessig kostholdet ditt er, jo vanskeligere er det å holde styr på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...