Gå til innhold

Er coach verdt det?


kine.

Anbefalte innlegg

Hei.

Litt kort om meg: jeg er glad i styrketrening, har mye kunnskaper om dette fra før og trener ca. 4 ganger i uken. Eneste jeg sliter med er kostholdet.. Jeg har en grei off season kostholdsplan fra før som jeg har fått fra en tidligere coach for en treningsklubb når jeg var inne på tanken om bikinifitness. 
Gikk også på konkurransediett for å stille nå til høsten, men måtte utsette dette pga personlige ting som påvirket psyken min. 

Nå ønsker jeg å trene meg opp for å få fysikken bedre til å kunne stille i wellness senere. Tenker å eventuelt konkurrere våren 2019.

 

Så det store spørsmålet mitt er: er det VERDT å investere i en coach? Eventuelt anbefalninger til en GOD coach? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

3 timer siden, kine. skrev:

Hei.

Litt kort om meg: jeg er glad i styrketrening, har mye kunnskaper om dette fra før og trener ca. 4 ganger i uken. Eneste jeg sliter med er kostholdet.. Jeg har en grei off season kostholdsplan fra før som jeg har fått fra en tidligere coach for en treningsklubb når jeg var inne på tanken om bikinifitness. 
Gikk også på konkurransediett for å stille nå til høsten, men måtte utsette dette pga personlige ting som påvirket psyken min. 

Nå ønsker jeg å trene meg opp for å få fysikken bedre til å kunne stille i wellness senere. Tenker å eventuelt konkurrere våren 2019

 

Så det store spørsmålet mitt er: er det VERDT å investere i en coach? Eventuelt anbefalninger til en GOD coach?

Jeg kjenner folk som konkurrerer som knapt tør å ta et glass fun-light uten at coachen har sagt at dette er greit. 

Og jeg kjenner folk som konkurrerer som aldri har brukt et rødt øre på coach. Som ordner med alt som heter diett og trening selv.

Det som går igjen er at sistnevnte, altså de uten coach, alltid slår meg som de mest kunnskapsrike. De er også et bevis på at coach ikke er nødvendig overhodet. Flere av disse uten coach er også de som jeg vil påstå har absolutt best fysikk kontra de jeg vet om som er avhengig av coach 24/7 omtrent. 

Det bunner rett og slett ut i ditt eget kunnskapsnivå, og enda viktigere vilje og motivasjon til å utdanne deg selv. En coach sitter ikke på kunnskap eller informasjon relatert til kosthold og trening som ikke er offentlig tilgjengelig for deg på internett, på trening, og i det hele tatt der ute i den vide treningsverden. 

En coach er en kommersiell person, og vil hevde det motsatte av det jeg hevder her. Men det er engang slik at biokjemi er og blir biokjemi, det er ingenting magisk med en konkurransediett med kylling/ris/brokkoli kontra en "Self-made" diett bestående av matvarer du selv trives bedre med (Men som oppnår det samme kalori(underskudds)messig og makromessig)

Dette er altså på det rent treningsmessige og diettmessige, det er lenge til 2019 og jeg ville ikke brukt penger på coach for dette. Det skal ikke være nødvendig. Men det er selvsagt ditt valg. 

Når det gjelder prosessen når det nærmer seg konkurranse, poseringstrening etc. så er det helt sikkert nyttig å dra lærdom av noen med erfaring. I mangelen på bekjente som vil bruke sin tid på en ti ldette så har jeg mer forståelse for bruk av coach. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Med internett så kan de fleste sette opp kostholds og treningsplaner som vil fungere bra for de fleste. Men jeg ser også at mange coacher leier inn coacher når de selv skal stille i konkurranse, styrkeløft, BB e.l.  Tror poenget er at mange i perioder vil tvile på opplegget sitt fordi man føler at fremgangen e.l ikke er så bra som ønsket. Så effekten av en coach går ofte mer på å få en person som klarer å vurdere ting litt mer objektivt slik at man kan stole mer på prosessen. Alle tror jo at man er noen unike snøfugg.... :)

Finnes ikke noe enkelt svar på om det er verdt det, men hvis du er veldig keen på å prøve - hvorfor ikke. Man lever bare en gang og du kommer uansett sikkert til å lære noe av den prosessen også. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, Superspurv skrev:

Mitt tips er å skaffe seg kunnskap selv. De riktige forumene er undervurdert.

Ellers fraråder jeg de fleste å satse innen kroppsbygging. Da må du belage deg på å dope deg. Det tror jeg også en eventuell coach vil også anbefale, hvis du vil bli blant de beste (desverre).

 

Dette. 

Ang. sistnevnte stemmer det nok når det gjelder de tyngre klassene. 

I en klasse som athletic fitness kan det være en ulempe å dope seg, da man kan få fratrekk i poeng for for mye muskelmasse, og den optimale fysikken for klassen er meget oppnåelig uten doping. 

Men ja, det stemmer nok desverre alt det der. Kroppsbygging er blitt en floskel. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

57 minutter siden, Marcus Halberstram skrev:

:roflmao:

Det utsagnet står jeg for, det gjelder selvsagt ikke alle, men for noen som faktisk har en bra fysikk er det så absolutt ikke sikkert at doping og betydelig mere muskelmasse vil gi dem noen fordeler i AF.

Tror du det er nødvendig å dope seg for å utvikle en fysikk ala det for eksempel disse har ? (Fra Sandefjord Open i fjor)

Svaret er selvsagt nei. Det er greit at man ikke skal være naiv når det kommer til bruket av dette i denne "Sporten" men det får være grenser. Absolutt ingen på dette bildet har en fysikk som er uoppnåelig for de aller fleste, uten doping, langt der ifra og. 

Det finnes mange eksempler på folk som har vunnet/hevdet seg rent i AF.

Det betyr ikke at det ikke finnes dopede utøvere i AF. 

Men det er langt mindre utbredt i AF enn i f.eks classic bodybuilding eller mens bodybuilding.

 

511c99a0-e9e0-4b15-a9f1-cf8d1c234013_1080.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...