Gå til innhold

Gå ned i vekt


Sookie St. James

Anbefalte innlegg

Jente 32 år, veier 69-71 kg (etter syklus), høyde 173cm.

Jeg har gått ned fra 99kg og vært værende på ca 70-75 kg i ca ett år. Nå har jeg vært i gjennom en tøff periode i livet og spist dårlig, eller ingenting, og vært ganske fraværende med treningen. da var jeg nede i 65 kg, men har gått opp igjen noen kg. Jeg har de siste mnd spist under 15 g karb om dagen og har fulgt ketose opplegget. Samtidig har startet opp igjen med styrketreninga. Jeg føler ikke dette kostholdet gjør at jeg går ned noe særlig. Det toner magen litt. Er ikke spesielt glad i bakst denne magen min og da blir den fort "pløsete".

Men en kan gå seg vill i denne jungelen med kostholdsråd.

Jeg tror jeg bør veie rundt 60 - 65kg en plass. Men det ser ikke ut til at kroppen vil dit.

En typisk dag med mat:

- Shake med myoprotein (+ en etter trening på treningsdager)

- cottage cheese med fun light saft / omelett (3egg) med ost og skinke

- Fisk/kjøtt/kylling med salat/grønnsaker, evt en ss rømme/litt fløte i ovnsbakte grønnsaker

- hjemmelagd ketoseknekkebrød med skinke og/eller ost./cottage cheese med mandler og bringebær.

Har jeg munches kan jeg spise litt bacongull ellers drikker jeg pepsi max.

 

Jeg vet ikke om jeg spiser for lite eller for mye. Uansett så virker det til at disse siste kg skal klamre seg fast som det stod om livet :D hehe..

 

Er det noen som kan hjelpe meg til å skjønne litt mer om hvordan jeg skal gå til verks med kostholdet?

Jeg kjenner jo i blant at jeg blir skikkelig sulten og har "ulvehunger". Noen dager 1 dag hver 10 dag har jeg spise dag der jeg spiser karbohydrater. Dette dreier seg om ett måltid og det kan være at jeg velger å spise rundstykker til frokost eller at jeg lager pizza/hamburger til middag. Men dytter aldri i "hølet" av snop, godteri og sukker.. skjønner ikke helt hvorfor dette ikke skal fungere. Kan noen hjelpe meg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvordan ser treningsopplegget ditt?

Hvis du skal sulte deg ned til 60 kilo, tviler jeg på at du klarer det. Og vær så snill å kutt ut den Ketodritten så fort som mulig. Du kommer ikke til å sitte igjen med noe som helst etter en sånn "kur". Også må du være på en sånn resten av livet for at det skal fungere. Slutter man med keto, så tar kroppen inn glykogen. (Men dette er jo ikke fett uansett, dette er bare et tall på vekta).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, Superspurv skrev:

Hvordan ser treningsopplegget ditt?

Hvis du skal sulte deg ned til 60 kilo, tviler jeg på at du klarer det. Og vær så snill å kutt ut den Ketodritten så fort som mulig. Du kommer ikke til å sitte igjen med noe som helst etter en sånn "kur". Også må du være på en sånn resten av livet for at det skal fungere. Slutter man med keto, så tar kroppen inn glykogen. (Men dette er jo ikke fett uansett, dette er bare et tall på vekta).

Jeg trener 3 ganger i uka. Da trener jeg baseøvelser og hele kroppen. Tung styrke med maks 6- 8 reps. Har fokus på at det skal være rett teknikk så har brukt litt tid for å fokusere på det kontra at det skal pushes max. Dette lønnet seg utrolig mye for meg for nå kan jeg makse løftene og få mer ut av øvelsene. Trene rette muskelgrupper.

Ellers går jeg på fjellet, sykler en tur, gå tur, løpetur etc. en gang i uka. Dette varierer og det er fokus ¨på å komme seg ut og er mest for sinnet enn for ¨å få maks ut av treningen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da virker det er som treningen er på plass. Har du peiling på ca hvor mye kalorier du får i deg i løpet av en dag? Vektnedgang er ekstremt vanskelig, iallefall de siste kiloene. 

Det er noe sånn som at hvis man går ned 10% ned i vekt (fra 100 til 90kg) trenger man 20% mindre kalorier for å vedlikeholde vekten. Det er her mange bommer og tror at ved 10% vektnedgang så skal man ned 10% i kalorier.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Superspurv skrev:

Da virker det er som treningen er på plass. Har du peiling på ca hvor mye kalorier du får i deg i løpet av en dag? Vektnedgang er ekstremt vanskelig, iallefall de siste kiloene. 

Det er noe sånn som at hvis man går ned 10% ned i vekt (fra 100 til 90kg) trenger man 20% mindre kalorier for å vedlikeholde vekten. Det er her mange bommer og tror at ved 10% vektnedgang så skal man ned 10% i kalorier.  

Det er her jeg føler at det skorter på kunnskapen eller tålmodigheten, jeg vet ikke. Jeg har tatt en test på nettet der du finner ut i forhold til aktivitetsnivået hvor mange kalorier en skal ha pr dag og havnet på ca 2100 kcal. Jeg har ligget på 1500-1800 kcal. Det har variert litt. Før jeg fikk barn var jeg sensitiv mot gluten og kuttet ut dette, Det er mange år siden og kostholdet ble dårlig. Levde stort sett på yoghurt. Men da gikk jeg fra 85-75 kg ca. Etter det spiser jeg nesten ikke pasta, brød, knekkebrød etc. Nå tåler jeg mer gluten men holder dette nede likevel fordi jeg har blitt vandt til å spise annerledes. Jeg har prøvd meg på periodisk faste, lavkarbo, ketose, vanlig kosthold, lite fett. Alt over lengre tid selvfølgelig. Nå vet jeg ikke hva jeg skal spise lengre. Føler ingenting fungerer. Jeg trodde kanskje jeg lå litt lavt i inntaket, men justerer jeg opp så legger jeg på meg.. men det virker det til at jeg gjør likevel :p hehe.. Jeg er rett og slett litt rådvill i jungelen av anbefalinger og utallige prøvelser. Dette med vektnedgang samtidig med tung styrketrening er ukjent territorium så blir usikker..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...