Gå til innhold

Nybegynner spørsmål


Warrenb

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg er helt ny og har begynnte på nybegynner programmet som ligger her på fitnessbloggen.  Jeg hadde noen spørsmål, nå som jeg er i uke to.

1. Jeg har ømhet, llittvondt i armene og bak på rygg.  Er dette normalt?

2. Jeg er ca. 173 høy og eier 77 kg.  Kan noen gi meg ca. hva jeg burde kunne starte med av vekt på de forskjellige øvelsene under?

UKE 1 – 4

Øvelse Serier Reps
Beinpress 3 8-10
Benkpress med manualer 3 8-10
Sittende roing 2 8-10
Arnoldpress 2 8-10
Nedtrekk foran 2 8-10
Ez-bar curl 2 8-10
Nedpress 2 8-10
Planke 2 <1min

 

3.  Ca hvor lang tid bør alle øvelsene over+ hvile mellom sett ta?

 

Takk for alle svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

3 timer siden, Warrenb skrev:

1. Jeg har ømhet, llittvondt i armene og bak på rygg.  Er dette normalt?

"Smerte" iform av nybegynner-stølhet/treningsverk er helt normalt. "Smerte" som følge av skade er ikke normalt, da bør du få kyndig hjelp og den gis best i real life ikke på internett.

3 timer siden, Warrenb skrev:

2. Jeg er ca. 173 høy og eier 77 kg.  Kan noen gi meg ca. hva jeg burde kunne starte med av vekt på de forskjellige øvelsene under?

Det er også helt umulig å si uten å vite mer om deg. Uansett er dette også noe du får best hjelp til i virkeligheten, f.eks av en PT eller noen på gymmet ditt du kjenner som er erfaren. Generelt sett bør du starte lavt, terpe på teknikk MASSE og etterhvert øke vekten. På noen øvelser som markløft og knebøy er dette enda mer kritisk enn på andre, men det er en grei huskeregel over hele linja. 

 

3 timer siden, Warrenb skrev:

3.  Ca hvor lang tid bør alle øvelsene over+ hvile mellom sett ta?

Ihvertfall så lang tid at du greier å gjennomføre alle settene dine. Personlig er jeg fan av intensiv trening og relativt korte pauser (Varierende utifra hvilke øvelser jeg tar)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...