Gå til innhold

Smoothie med supermat og andre tilskudd for å maksimere helse?


SamGold

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har en plan om å begynne å konsumere en daglig smoothie for å leve litt sunnere og forhåpentligvis også maksimere helsen min (bedre immunforsvar, hormoner, hjernefunksjon, etc.). 

Noen erfaringer med dette? 

En smoothie laget av grønnsaker og frukt er neppe kontroversielt, men jeg vurderer å krydre den med diverse supermat i tillegg. Spirulina, acai, chiafrø, kokosnøttolje, rå kakao, etc. 

I tillegg vurderer jeg probiotika. Her er det mye forskning som antyder at det kan være bra og Olympiatoppen anbefaler det (i form av Biola), men er fortsatt noe usikkert, tror jeg. 

Noen erfaringer eller øvrige tips? Skal jeg spare pengene mine eller kan dette ha noen hensikt? :)

PS: Spiser forholdsvis sunt uansett, men det kan noen dager være vanskelig å få i meg det jeg burde. En daglig smoothie kunne vært en garantist for at jeg i det minste fikk i meg et minimum. Passer også fint for meg som egentlig ikke liker å spise frokost. ;)

PPS: Leser en bok om dagen hvor mange skriver at de ikke bruker vitamintilskudd, MEN en gjenganger er at mange av de som er intervjuet mener magnesium er viktig å supplere. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

"Supermat" er ikke noe mer næringsrikt enn andre grønnsaker, men det er forferdelig dyrt. Ville heller fokusert på å spise masse forskjellige grønnsaker, spesielt forskjellige farger. Fargen på grønnsakene sier mye om hvilke næringsstoffer de inneholder, så det er lurt å spise "fargerikt".

Generelt er yoghurt, biola, ost og fermentert mat som surkål gode kilder til probiotika. Ville ikke tatt tilskudd, siden du ikke vet om du trenger det. Kan potensielt være uheldig å tilføre masse bakterier du kanskje ikke trenger.

Magnesiumtilskudd er ikke så dumt, men om du har bestemt deg for å spise masse grønnsaker klarer du deg nok veldig fint uten. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøver å kjøre i meg et glass smoothie til dagen.  Bruker alt mulig,  men har en harding for brokkoli, diverse kål og rødbet.  Endel av grønnsakene er kraftige i smaken og jeg bruker derfor å kjøre i et par epler for å tune smaken litt.  Bananer gir samme nytten.

Av supermaten så er du allerede på supermat...  Selv om produsentene gjerne vil ha det til at produktene sine er suprere enn the real thing.  Om du vurderer å kjøpe noe kontroversielt så kan tang og tareblad være tingen.  Tørket tang og tare presset til blader.  Kjempe greier.  Alt i pulver og pille format bruker jeg ikke i smoothiene mine.  Av pulver og piller bruker jeg kun proteinpulver og da i form av shake. 

Butikkene har stort sett ferdige bær blandinger til en rimelig penge.  Jeg bruker å kjøre halvannen pose bær og halv liter vann.  Bruker vann både fordi dette er the real thing og fordi jeg ikke gidder å kjøpe så mye juice som jeg trenger.  Uvant i starten men det blir du vant til.  Forvent også en nokså frisk odør fra tarmene inntil fordøyelsen har vent seg til det nye kost innslaget.

Happy blending,  Alt går i grisen og i blenderen :-)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Gode tips! :)

Tenker jeg uansett dropper probiotika i form av piller, men kjører gjerne på med litt biola. Har dog litt lyst å tro på supermat, må jeg innrømme. 

I hvert fall det grønne? Er jo veldig praktisk i hvert fall. :)

Biola + bærblanding + grønt for eksempel. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
På 20.8.2017 den 21.47, SamGold skrev:

Gode tips! :)

Tenker jeg uansett dropper probiotika i form av piller, men kjører gjerne på med litt biola. Har dog litt lyst å tro på supermat, må jeg innrømme. 

I hvert fall det grønne? Er jo veldig praktisk i hvert fall. :)

Biola + bærblanding + grønt for eksempel. 

 

Det er ikke noe mer praktisk enn å spise grønnsaker. Folkeopplysningen gjorde ett forsøk på Spirulina, og fant overraskende nok ut at det vil gi deg mer nytte og spise litt kål hver dag. Kål, som man får til 6kr/kg, kontra spirulina til 1300kr/kg. Supermat er ikke noe fantastisk produkt som gjør underverker mer enn andre grønnsaker, men det er ett fancy navn, det høres lukerativt ut. Det er nok mer enn psykologisk effekt basert på at tror på produktet, og derfor innfris også forventningene som er plantet i deg angående produktet.  

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 9 måneder senere...

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...