Gå til innhold

Spise mindre porsjoner og mer næringstett mat?


thefoodlovinggirl

Anbefalte innlegg

Jeg er opptatt av å ha en sunt kosthold, og spiser derfor mye mat som ikke er så veldig energitett. De dagene hvor jeg trener en del, så føler jeg meg ikke nødvendigvis så sulten da magen er full med mye, men lite energitett mat. Jeg er lei av å føle meg oppblåst i magen, spise store porsjoner (og få foodbaby etter hvert eneste måltid) osv.

På den annen side, så er jeg redd for at jeg vil legge på meg dersom jeg begynner å spise mer energitett mat som bl.a. nøtter. Generelt så tror jeg at fettinnholdet i kosten min er for lavt, noe som ikke er så bra. Noen som vet om "bivirkninger" av et lavt fettinntak? Kan du eks. påvirke menstruasjon? 

Jeg føler jeg er inne i en dårlig sirkel nå hvor jeg spise for lite noen dager (kanskje noen få hundre kalorier), for så å spise masse i en eller to dager (opp mot 1000 kalorier mer enn jeg trenger) og deretter spise mindre igjen. Og når jeg sier mindre, så er det generelt mat med mindre kalorier det er snakk om. 

Er det noen som føler seg i samme situasjon eller som har lignende erfaringer eller kompetanse innenfor dette? Føler meg lei av å være i denne sirkelen, men er litt redd for å endre på sånn som det er nå også... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

3 timer siden, thefoodlovinggirl skrev:

Jeg er opptatt av å ha en sunt kosthold, og spiser derfor mye mat som ikke er så veldig energitett. De dagene hvor jeg trener en del, så føler jeg meg ikke nødvendigvis så sulten da magen er full med mye, men lite energitett mat. Jeg er lei av å føle meg oppblåst i magen, spise store porsjoner (og få foodbaby etter hvert eneste måltid) osv.

På den annen side, så er jeg redd for at jeg vil legge på meg dersom jeg begynner å spise mer energitett mat som bl.a. nøtter. Generelt så tror jeg at fettinnholdet i kosten min er for lavt, noe som ikke er så bra. Noen som vet om "bivirkninger" av et lavt fettinntak? Kan du eks. påvirke menstruasjon? 

Jeg føler jeg er inne i en dårlig sirkel nå hvor jeg spise for lite noen dager (kanskje noen få hundre kalorier), for så å spise masse i en eller to dager (opp mot 1000 kalorier mer enn jeg trenger) og deretter spise mindre igjen. Og når jeg sier mindre, så er det generelt mat med mindre kalorier det er snakk om. 

Er det noen som føler seg i samme situasjon eller som har lignende erfaringer eller kompetanse innenfor dette? Føler meg lei av å være i denne sirkelen, men er litt redd for å endre på sånn som det er nå også... 

Hvor mange måltid og størrelsen på hvert måltid bør være noe du velger utifra trivsel og egen hverdag, er totalen den samme vil 4 "Større" måltid gi samme utfall som 8 "Mindre" måltid mtp. kroppskomposisjon, opp/ned i vekt etc.

Alt handler jo om mengde. Nøtter er bra, men ettersom at fett inneholder flere kalorier pr. gram enn proteiner og karbohydrater så skal det ikke store mengdene nøtter til før kaloritallet begynner å stige drastisk. Alt handler om mengde. Hvorfor skal en liten mengde nøtter for å få tilstrekkelig med fett i kosten være usunt ? 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser du er ute etter et sunt kosthold, men du nevner ingenting om næringsrik mat. For meg er et sunt kosthold hvis du får i deg alle vitaminene og mineralene slik at blodtrykk, kolesterol ++ er på riktig side av referanseområdet.  Å spise kun 1 kilo brokkoli om dagen for å "fylle opp" magen er nødvendigvis ikke sunt.

Også er jeg av den typen at jeg er mer fan av å øke aktivitetsnivået enn å redusere matinntaket for å holde vekten.

Et tips kan være å lage en kostholdsplan, slik at du ikke sklir helt ut. Du nevner jo det at noen dager er du langt under det du trenger og noen dager er du langt over av det du trenger av kalorier. Struktur, rutiner, disiplin. Jeg har ikke så mye annet konstruktivt å komme med (:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar. Burde kanskje vært litt mer spesifikk. Jeg spise veldig sunt til vanlig, og har derfor litt vanskelig for å få i meg nok kalorier da volumet på maten blir ganske stort - noe som fører til at jeg kan bli ganske oppblåst (der gravid ut til tider). Jeg pleier derfor å bli mer og mer sulten jo flere dager jeg går med litt for lite matinntak. Det fører da til at jeg har dager hvor jeg ikke gjør annet enn å spise - selv om jeg ikke er sulten, men stappmett. Jeg får utrolig cravings på alt med masse karbohydrater i, og føler til tider at jeg ikke klarer å stoppe når jeg først er begynt. Jeg spiser fortsatt sunt disse dagene også, men matvarer med masse karbohydrater - oftest grovt brød. Etter en sånn dag blir jeg utrolig dårlig i magen, oppblåst og oftest deprimert og føler meg ganske dårlig fysisk og psykisk.. Jeg er ganske lei av å ha det sånn og ønsker derfor å spise mat med litt mer kalorier per 100g for å minske på porsjonene - men jeg er litt redd for at det vil føre til at jeg går opp i vekt og at jeg spiser alt for mye før jeg blir mett.. 

Jeg har ingenting imot nøtter, og det er som du sier en del av et balansert kosthold. Jeg har flere ganger prøvd å spise 20g nøtter om dager da jeg generelt spiser for lite fett, men er som sagt litt redd for mat med veldig høyt kaloriinnhold.. I det siste har jeg begynt å spise mer hver eneste dag og føler det hjelper litt, men kan bli ganske mett av det også.. Målet mitt er verken vektøkning eller vektnedgang, men å holde vekten der den er nå. Målet mitt er å klare å holde kalorier inn lik kalorier ut hver eneste dag.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, thefoodlovinggirl skrev:

Jeg er ganske lei av å ha det sånn og ønsker derfor å spise mat med litt mer kalorier per 100g for å minske på porsjonene - men jeg er litt redd for at det vil føre til at jeg går opp i vekt og at jeg spiser alt for mye før jeg blir mett.. 

Jeg har ingenting imot nøtter, og det er som du sier en del av et balansert kosthold.

Det er ikke så "dramatisk"

En grei huskeregel er at 1g protein og 1g karbo = 4 kalorier mens 1g fett = 9 kalorier

Og hva er egentlig "Sunn mat" ? At noe inneholder mer kalorier er ikke ensbetydende med at det er usunt. Forskjellig mat har forskjellig innhold, vitaminer, aminosyrer, antioksidanter, fiber etc etc. Variasjon er nøkkelen, å spise en kilo brokkoli til hvert måltid har neppe noe særlig for seg. 

Du kan feks spise som før om du trives med det, og supplere med gode fettkilder ? Fet fisk, tran, nøtter,avokado, whatever you want. Det er en enkel måte å få opp kcal på. 

1 time siden, thefoodlovinggirl skrev:

Målet mitt er å klare å holde kalorier inn lik kalorier ut hver eneste dag.. 

Enkelte sverger til å spise nøyaktig det samme hver dag. Jeg personlig synes dette er kjedelig og en kilde til mistrivsel. Det gjør det kanskje enklere.

Lær deg hva maten du trives med inneholder av kalorier, så går telling og kalorikontroll på autopilot rimelig fort. Å legge kostholdet helt om er neppe det lureste, da det er veldig enkelt å supplere med kaloritette fettkilder. Hvis du har hatt et generelt kosthold med veldig lite kalorier pr. 100g så tyder det på at du hovedsaklig har spist proteiner/karbohydrater, og isåfall har sdu sannsynligvis fått ideg for lite fett uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...