Gå til innhold

Muskler som ikke virker...


Mindgame

Anbefalte innlegg

Etter en pause på omlag 10 år ønsker jeg meg selv velkommen tilbake som bruker av forumet :-D 

Den tiden har også gått med til å gi faen i kosthold og trening. Imidlertid var jeg over snittet i form da barn og karriere gjorde inntog. Nå er jeg er lei av å være i så sinnsykt dårlig form. Jeg har tatt opp trening, samtidig som jeg deffer. Har gått ned mye i fettprosent og har en del igjen. Jeg satser på å bevare mest mulig men jeg vil ha av meg spekklaget før jeg legger meg i overskudd igjen.. 

Det var bakgrunnen, over til saken. Jeg startet opp igjen, og oppdaget til min glede at jeg faktisk ikke er så veldig langt unna hvor jeg sluttet. Massen har vært godt pakket inn, men "use it or loose it" har ikke vært veldig slem med meg. Desto mer jeg mister desto tydeligere ser jeg naturlig nok hva som ligger under- og ikke minst så ser jeg på vektene at det stort sett er ikke så ille, selv om det jo naturlig nok mangler litt.

MEN. Der overkropp, og faktisk calfs og gluteus er ganske bra- der sliter quadriceps noe så veldig. Jeg hadde vel en 1RM på omlag 90 kg i knebøy da jeg sluttet, og en vekt på 65 kg (162cm-fettprosent på 19-20). Pr. nå veier jeg i underkant av 80kg, og jeg sliter med 40 kg i knebøy. Tre reps og teknikken går åt skogen. Ikke at jeg hadde klart flere. WTF? Beindager er blitt noe av det mest demotiverende som finnes. Det som var så gøy! HVORFOR har jeg mistet styrke i lår- som jeg jo har brukt langt mer i hverdagen enn overkropp, hvor styrken er mye bedre intakt? Jeg kan med det blotte øyet SE at de er der (B)), altså at de slettes ikke er så helgale i størrelse. Hvorfor virker de ikke lenger? Blir jeg lurt av for høy fettprosent til å overdrive størrelsen deres? Jeg skjønner jo at jeg er tyngre og at det spiller en rolle. Jeg skjønner også at det ikke hjelper å deffe seg sterk. Men prioriteringer osv. Likevel, dette slår meg som underlig. Noen som har tanker og innspill som kan sette ting i annet lys, eller bare motivasjon for beindager fremover? Super-demotiverende å være bælfeit og løfte pinglevekter mens beina skjelver :angry: 

 

Edit. Jeg legger til en teori jeg har selv. Etter mine fitnessdager hadde jeg et par aktive år med landeveissykling, og jeg ble OK. Det ble mye trening, men dette er jo en totalt annerledes belastning med timesvis med reps og nå og da over terskel. Hvilket forresten var min styrke- desto brattere og lengre bakker desto flere sekunder hentet jeg. Kan denne andre typen belastning ha en innvirkning? Nå tenker jeg muskelfiber type 1/2 og totalt kraftuutak. Er jeg på ville veier? Noen som har hørt om liknende/relevant? Forøvrig er jeg ræva på sykkel også nå.. :roflmao:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

2 timer siden, Mindgame skrev:

Jeg skjønner også at det ikke hjelper å deffe seg sterk.

Ja og nei. 

Du som har vært i form tidligere, vil høyst sannsynlig kunne gjøre dette i en gitt periode, gå ned i vekt mens den nåværende styrken din går oppover, inntil et visst punkt. 

Akkurat det har jeg opplevd selv, for et par år tilbake hadde jeg et drøyt halvår som jeg brukte på å forfalle (En sofaperiode etter en trafikkulykke som ble langt langt lengre enn det som var nødvendig) på 95 kg kroppsvekt den gang hadde jeg en 3RM i benkpress på 165kg, jeg forfalte til like unde 110kg og hadde en 3RM på 135 når jeg starta opp igjen på 110 kg kroppsvekt, og på 100 kg kroppsvekt flere måneder etter hadde jeg en 3RM på 170.

Det er motiverende, og en real kickstart for enhver person som har forfalt men som har et visst treningsgrunnlag som bakteppe. Så er det sikkert individuelle forskjeller osv men de fleste jeg kjenner til som har holdt på med dette i noen år har hatt en eller flere perioder hvor de har vært ute av form og opplevd så og si det samme. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Mindgame skrev:

Edit. Jeg legger til en teori jeg har selv. Etter mine fitnessdager hadde jeg et par aktive år med landeveissykling, og jeg ble OK. Det ble mye trening, men dette er jo en totalt annerledes belastning med timesvis med reps og nå og da over terskel. Hvilket forresten var min styrke- desto brattere og lengre bakker desto flere sekunder hentet jeg. Kan denne andre typen belastning ha en innvirkning? Nå tenker jeg muskelfiber type 1/2 og totalt kraftuutak. Er jeg på ville veier? Noen som har hørt om liknende/relevant? Forøvrig er jeg ræva på sykkel også nå.. :roflmao:

Litt kvalifisert gjetning sier meg at dersom du går inn for å oppnå din gamle form og styrke vil du oppnå dette relativt hurtig om du er dedikert. 

Tviler sterkt på at sykling har noen negativ innvirkning på dette. Annen form for fysisk aktivitet er alltid bedre enn ingen form for fysisk aktivitet.

Altså langt hurtigere enn dersom en som aldri har trent styrke før skulle oppnådd samme form og styrke i forhold til kroppsvekt etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar NoBro. 

Så sitter jeg her, en liten kilo lettere, sipper kreatin (!) og prøver å overbevise meg selv om at DET kommer til å utgjøre den store forskjellen mens jeg gruer meg til dagens beinøkt. Wish me luck :roflmao:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
  • 4 måneder senere...

Jaja! 60 kilo x 5 i knebøy denne uka. Det går fremover 😀 at jeg nærmer meg 60 kilo og at det egentlig bare er de 20 kiloene siden sist som har flyttet seg over på stanga liker jeg mindre å tenke på. 

Jeg gleder meg til jeg skal spise meg stor igjen!!! Julaften ga mersmak 😂 god jul og godt nyttår til dere alle. :-) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...