Gå til innhold

Styrkeøvelser for vond skulder


Cala_

Anbefalte innlegg

Jeg har begynt å kjenne på litt vondt/ubehag i høyre skulder. Jeg regner med dette kan skyldes mange år bak pc-skjerm ifm kontorjobb.

Noen som har gode tips til enkle styrkeøvelser som kan hjelpe? Det er ikke noe stort problem enda og ja jeg bør nok etter hvert ta kontakt med lege/kiropraktor. Men tenkte å prøve med litt styrkeøvelser først.

Jeg trener tre ganger i uka, hvorav to av disse inkluderer ca 30 min med diverse styrketrening for hele kroppen. Men er litt usikker på hvilke øvelser jeg burde prøve for denne skulderen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg ville kanskje først og fremst jobbet med mobilitet. Jeg selv kontorrotte og hvis ikke jeg jobber bevisst med mobilitet i skuldre og øvre brystrygg så går ting lukt åt skogen.

Strekk. Flere ganger i løpet av dagen. Ta tak i armen din og strekk, i alle retninger du klarer. Begge skuldre, men fokuser på den du har vondt i. Kjenn på muskulaturen rundt forbi - kjenner du noen harde, ømme klumper i muskulaturen? Gyv løs på dem til de slipper - klem, kna og knus. Åpne brystryggen. Som kontorrotter sitter vi mye fremoverbøyd - gjør et poeng ut av å strekke deg bakover over stolsetet flere ganger om dagen. Len deg tilbake og bare heng der. Tilvsarende med skumrulle hjemme - legg deg på rygg med skumrullen plassert rett under skulderbladene dine - så bare legger du deg tilbake og prøver å slappe av. Du skal kunne ha hodet i bakken.

Mye av dette her er grisevondt, spesielt helt i begynnelsen. Smerte er ikke farlig, man dør ikke av det. Vær dog litt obs på type "hvitglødende" smerte, eller stikking, prikking og stråling. Det vil du unngå. Og, dersom du ikke blir bedre, oppsøk noen som kan hjelpe deg - fortrinnsvis en fysioterapeut eller, hvis du har flaks: en dyktig PT.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så det er ikke først og fremst aktuelt med noen styrkeøvelser? Av en eller annen grunn var nettopp det det første jeg tenkte på. Men tusen takk for svar og tips. Skal prøves.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
På 21. juli 2017 den 11.56, Cala_ skrev:

Så det er ikke først og fremst aktuelt med noen styrkeøvelser? Av en eller annen grunn var nettopp det det første jeg tenkte på. Men tusen takk for svar og tips. Skal prøves.

Det høres kanskje rart ut, men ja mobilitetsøvelser gjør ofte susen alene. Tøying og evt øvelser med strikk er ofte gode alternativer.

Men det skal sies. Selv slet jeg lenge med Skulderkapsulitt (betendelse i skulder) og det som hjalp meg best mot dette var tung benkpress. Ikke noe jeg anbefaller hverken deg eller kunder jeg har til vanlig, men det er en mulighet å tenke på under opptreningen. 
Så sant du ikke har fått påvist noen skader eller lignende er det bare å prøve forsiktig og se hva som gir deg mer/mindre vondt fra dag til dag så finner du det som fungerer best for deg etterhvert. 

-Jørn-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...