Gå til innhold

Ekstrem vektnedgang (40 kg) - Hvordan? PSMF?


Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg skal forsøke å hjelpe en kamerat ned i vekt og er interessert i gode strategier for dette. Jeg vet at lignende resultater har blitt oppnådd av medlemmer her inne, så bør kanskje søke litt rundt her.

Kameraten min har vært opp og ned i vekt i årevis. På sitt beste var han rundt 87 kg, som er en akseptabel kroppsvekt med hans ramme og høyde (like over 180). Nå er han imidlertid 130 kg (!). Hvorfor? Først og fremst på grunn av dårlig kosthold og totalt fravær av trening. I hovedsak på grunn av ekstremt mye jobbing. Jeg har dog forklart han at hovedgrunnen til vektoppgang er kosthold. Med andre ord, får du ikke trent, så spis i det minste normalt.

Uansett, han er nå veldig motivert og jeg ønsker å hjelpe. Målet er gjerne å komme raskt ned 10-15 kg og så ta de resterende i et roligere tempo. 

Mitt forslag er egentlig å kjøre på med PSMF eller lignende så lenge han klarer nå i starten. Etter dette, så kan han kanskje gå over til noe mer balansert, men muligens fortsatt kjøre på med PSMF dager. Trening 3-4 dager i uken + eventuelt kardio.

Noen forslag? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er jo mange veier til Rom. Jeg ville tenkt at det er relativt enkelt å gå ned i vekt når utgangspunktet er at man er kraftig overvektig med et sunt kosthold og moderat trening.

Jeg tenker at PSMF er nyttig når man har blitt relativt slank og sliter med å gå videre ned. Jeg ville spart PSMF o.l. i verktøykassa til man møter veggen med konvensjonell slanking.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 130 kg med et elendig kosthold og ingen fysisk aktivitet skal det jo forsåvidt små endringer til i begynnelsen for å gå ned en del i vekt. 

Uten å vite hvor god selvdisiplin han har, så vil man jo føle seg rimelig jævlig ganske fort av enhver form for ekstremslanking, spesielt når man er såpass overvektig som det der.

En såpass overvektig person som starter med moderat trening og gjør små endringer i kostholdet sitt kan en god stund spise en god del, føle seg så bra som mulig, og likevel gå ned en del i vekt over en gitt periode. Selv uten noe ekstremdiett burde han kunne ta av 1+ kg pr uke. Det finnes nok av overvektige som har møtt veggen fort i forsøk på ekstrem slanking. 

Men er han disiplinert nok kan det jo selvsagt gå. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...