Gå til innhold

Verk i knærne etter jogging


TineR

Anbefalte innlegg

Har hatt 6 mnd planlagt fri fra styrketreningen og kondisjonstrening pga jobb. Vil nå starte opp igjen men må få re-etablert treningsrutinene ved å begynne med jogging -som jeg elsker! Det koster meg mer mentalt med styrketreningen så denne må komme etterhvert. Har løpt et par ganger, siste runde på 8,6 km (fortrinnsvis grus) ble ikke andpusten, og kunne dra på litt ekstra i motbakkene for å få til et slags intervall. Kjenner at formen utrolig nok fortsatt er rimelig god og jeg fant kjapt igjen løpetakten. MEN: dagen etterpå verket jeg intenst i begge knærne, vanskelig og lokalisere direkte hvor. Og dette er ikke likt tidligere kneplager (forkortet lårmuskel som ble behandlet hos fysio for noen få år siden, ellers rimelig skadefri). Nå har det gått en uke etter siste joggetur, verken er borte men knærne kjennes ubehagelig "ustabile" særlig når jeg går nedover i trapper. Så hva gjør jeg? Noen erfarne som kan gi meg noen tips om hvordan jeg må gå frem? Enda kortere runder? Nye sko? Gå i nedoverbakkene? Jeg elsker å jogge og vil så gjerne bruke sommeren på å finne tilbake til treningsrutinen igjen men det påvirker motivasjonen hvis jeg bare må luske rundt og ikke får tatt meg skikkelig ut. Jeg har vel egentlig et mål om et halvmaraton til neste vår/sommer. Og ja, jeg er 41, har gått opp noen kilo siden sist (61 kg på 160 cm) og er livredd for skader, bruker så utrolig lang tid på å heles på sånne gæmliser som meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er ingen lege, men høres litt ut som det jeg sliter med i anklene mine. Jeg har da tråkka over og har tidenes mest slarkete leddbånd, men det gjør at jeg må trene litt balanse for å få de til å være med i hverdagen. Har også vært igjennom en betennelse i kneet der fysio ba meg om å ta knebøy (uten vekter) med strikk for å få opp stabiliteten i kneet :)

Og alle vil ha en naturlig slitasje i kneet etterhvert som aldern kommer sa legen min til meg når røngensvarene mine kom tilbake med noe slitasje i brusken, for knæra brukes jo ganske ofte :)

Er som sagt ingen lege, men kanskje det er verdt ett forsøk? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...