Gå til innhold

Kalorier bare tull


arnoldmann

Anbefalte innlegg

Har nå i en lenger periode, ca 2 måneder så og si gjort det det samme daglig. Har også fått i meg likt antall kalorier hver dag. Men jeg har byttet litt på forskjellige matvarer, men fortsatt så har jeg prøvd å få i meg mest mulig likt karbohydrater, fett og proteiner.

Har hørt at for å legge på deg må man ligge i kalorioverskudd, og motsatt for å gå ned i vekt. Altså kalorier er cluet her. Har faktisk hørt at man kan gå ned i vekt av å bare spise sjokolade, så lenge man ligger i underskudd.

Men i denne perioden så er virkelig ikke kaloriene som har gjort om jeg har gått opp eller ned i vekt, men hvilket matvarer jeg har fått i meg.

F.eks. Bytter jeg ut vanlig jasminris mot fullkornspasta, så har jeg gått ned i vekt.
Bytter jeg ut Kyllingfilet med karbonadedeig, har jeg gått opp i vekt..
Bytter jeg ut mye av karbohydratene med poteter, har jeg gått opp i vekt.

Poenget er altså at tydeligvis er det ikke kaloriene som bestemmer om man går opp eller ned i vekt, men hvilke matvarer man putter i seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Yey, dette forumet her har blitt sørgelig. Tydeligvis bedre å bare skrive noe enn å komme med noe fornuftig.
Hva er det som er så galt med dette innlegget? Har lengre tid hørt at det er kalorier som bestemmer om man skal gå opp eller ned i vekt. Ligger man i underskudd så går man og overskudd så går man opp, eller er dette bare tull også?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, Speilblankt skrev:

Hva legger du i det?

folks kropper reagerer ulikt på ting. noen trenger bare å ligge i kaloriunderskudd mens hos andre så spiller karbohydrater, fett, proteiner osv en rolle. du må gjerne rette på meg hvis jeg tar feil her

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, fitnesstruls skrev:

folks kropper reagerer ulikt på ting. noen trenger bare å ligge i kaloriunderskudd mens hos andre så spiller karbohydrater, fett, proteiner osv en rolle. du må gjerne rette på meg hvis jeg tar feil her

Neida, det er riktig. Folk er forskjellige, og enkelte "reagerer" på div. kosthold.

Men i en slik "diskusjon" tenker jeg det er greit å skyve div. sykdommer/tilstander til side siden det ikke står noen ting om dette i TS.

Kalorier er kalorier likt for alle. TEF av macroer er likt for alle.

Greia er at du (@arnoldmann) mest sannsynligvis ikke "KAN" telle. Samtidig har du ikke latt tidens tann få sette sine spor. Du slenger ut denne tråden som en "påstand" om at jorda plutselig er flat igjen, og livets syklus og regler gjelder ikke for deg.

Deretter klager du på svarene du får - hadde du i realiteten forventet deg andre svar enn de du har fått, eller visste du innerst inne...allerede før du postet? Tipper du visste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Speilblankt skrev:

Neida, det er riktig. Folk er forskjellige, og enkelte "reagerer" på div. kosthold.

Men i en slik "diskusjon" tenker jeg det er greit å skyve div. sykdommer/tilstander til side siden det ikke står noen ting om dette i TS.

Kalorier er kalorier likt for alle. TEF av macroer er likt for alle.

Greia er at du (@arnoldmann) mest sannsynligvis ikke "KAN" telle. Samtidig har du ikke latt tidens tann få sette sine spor. Du slenger ut denne tråden som en "påstand" om at jorda plutselig er flat igjen, og livets syklus og regler gjelder ikke for deg.

Deretter klager du på svarene du får - hadde du i realiteten forventet deg andre svar enn de du har fått, eller visste du innerst inne...allerede før du postet? Tipper du visste.

Klager på svarene? Har jo ikke fått noen svar. Eller vill ikke kalle innlegg som "Lol" og "Broscience" som svar.

Var egentlig meningen å få i gang en diskusjon om dette temaet om hvor riktig det er at om man ligger i kalorioverskudd eller underskudd gjør at man går opp eller ned i vekt.

Å jo, jeg kan telle kalorier. Er vell ikke så ekstremt vanskelig å lese på næringsinnholdet og regne ut hvor mye man får i seg av diverse ting.

Jeg sier bare ref åpningsinnlegget at det tydeligvis ikke har så mye å si med antall kalorier som alle skal ha det til, men heller hvilket matvarer mann spiser, da jeg tydeligvis går opp eller ned i vekt av å spise likt antall kalorier, karbs, pro og fett, men bare forskjellig matvarer.

Eller er det jeg har hørt om kalorier feil?

Igjen, var meningen å starte en diskusjon om dette og ikke bli latterliggjort av andre brukere.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, arnoldmann skrev:

Klager på svarene? Har jo ikke fått noen svar. Eller vill ikke kalle innlegg som "Lol" og "Broscience" som svar.

Var egentlig meningen å få i gang en diskusjon om dette temaet om hvor riktig det er at om man ligger i kalorioverskudd eller underskudd gjør at man går opp eller ned i vekt.

Å jo, jeg kan telle kalorier. Er vell ikke så ekstremt vanskelig å lese på næringsinnholdet og regne ut hvor mye man får i seg av diverse ting.

Jeg sier bare ref åpningsinnlegget at det tydeligvis ikke har så mye å si med antall kalorier som alle skal ha det til, men heller hvilket matvarer mann spiser, da jeg tydeligvis går opp eller ned i vekt av å spise likt antall kalorier, karbs, pro og fett, men bare forskjellig matvarer.

Eller er det jeg har hørt om kalorier feil?

Igjen, var meningen å starte en diskusjon om dette og ikke bli latterliggjort av andre brukere.  

1  - Du er fullstendig kunnskapsløs

2  - Du sprer kunnskapsløsheten din på en måte som kan få andre kunnskapsløse til å tro at den er sann

3  - Slik sprer broscience seg, som en kreftsvulst

4  - Dette er ikke engang kvalifisert til å kunne kalles broscience, da broscience pleier å ha et snev av mening i seg når det fremsettes (Selv om broscience også stort sett bare er tull)

5  - Dette har ikke en promille av mening i seg en gang, og må defineres som noscience og pure bullshit

6  - Ingen fortjener å latterliggjøres for kunnskapsløshet i utgangspunktet. Men når kunnskapsløse sprer bullshit om et tema de ikke har peiling på på et offentlig forum så er det slik at det er viktig at andre med et minimum av kunnskap kommer og rydder opp etter deg, når bullshiten er på et nivå som dette er desverre latterliggjøring effektivt, da kan andre kunnskapsløse enklere forstå at du skriver om ting du ikke forstår noe som helst av. Målet helliger altså middelet.

7 -  Kunnskapen som kreves for å rydde opp i bullshit-spredning på det nivået du sprer bullshit på er ufattelig lav, veldig basic. 

8 -  Sett deg ned og les ordentlig igjennom ting. Start HELT basic. 

9 -  Når du har gjort det, les alt på nytt enda en gang. 

10 - Det burde eksistert et lovverk som forbød folk som deg å gi råd til andre, skadepotensialet er som følger at andre kunnskapsløse begynner å ta det du sier for god fisk, og følge det. 

Det er kun totalt antall kalorier som vil avgjøre om du går opp eller ned i vekt.

Det og kun det. 

Har du funnet ut at f.eks kyllingfilet og karbonadedeig har forskjellig antall kalorier ? 

Jeg får kreft på netthinnen av å lese tingene du skriver. Leser jeg mer nå så må jeg ha cellegiftbehandling. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, fitnesstruls skrev:

dette varierer fryktelig mye fra person til person.

Nei det gjør det ikke, har aldri gjort, og vil aldri gjøre. 

Slutt å spre bullshit du også. 

Kalorier og kun kalorier avgjør hvorvidt du går opp/ned i vekt eller holder vekta di. 

Hold opp, vær så snill. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, fitnesstruls skrev:

folks kropper reagerer ulikt på ting. noen trenger bare å ligge i kaloriunderskudd mens hos andre så spiller karbohydrater, fett, proteiner osv en rolle. du må gjerne rette på meg hvis jeg tar feil her

Jeg får aids av det du skriver.  Seriøst.

Et bilde som sier mer enn tusen ord, hundre prosent sant, og det aller første både du og TS bør lære dere:

CRaP3-1024x853.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Lol :)

@arnoldmann, hvis det er en diskusjon du er ute etter kunne du jo ha formulert deg litt annerledes i TS.

Slik du fremstiller TS kommer du med en ren påstand om at "slik er det" - "jeg har funnet ut at alle har tatt feil hele tiden" :)

Derfor har du blitt latterliggjort - fra min side beklager jeg det. Jeg kunne bare latt være å svare.

Helt greit å diskutere slike grunnleggende temaer om man er uvitende om hvordan ting fungerer, men ikke kom med påstander om at jorda er flat og at all annen forskning på planeten er rent tullball :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Speilblankt skrev:

Lol :)

@arnoldmann, hvis det er en diskusjon du er ute etter kunne du jo ha formulert deg litt annerledes i TS.

Slik du fremstiller TS kommer du med en ren påstand om at "slik er det" - "jeg har funnet ut at alle har tatt feil hele tiden" :)

Derfor har du blitt latterliggjort - fra min side beklager jeg det. Jeg kunne bare latt være å svare.

Helt greit å diskutere slike grunnleggende temaer om man er uvitende om hvordan ting fungerer, men ikke kom med påstander om at jorda er flat og at all annen forskning på planeten er rent tullball :)

Når kunnskapsløse mennesker påstår at slik er det, så er det helt helt legitimt å latterliggjøre påstandene.

Dette av preventive hensyn for å forhindre at noen går på tullballet, for det skjer.  Det er et klart språk som alle forstår.

Hvis man skal begynne å diskutere noe så dumt som dette saklig så gir det trådstarter en viss kredibilitet som han overhodet ikke fortjener, og som igjen kan få søkende nybegynnere til å faktisk undre over hvorvidt TS har rett og de andre feil. 

Noen ganger er det slik at målet helliger middelet, dette er et av de tilfellene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Speilblankt skrev:

Lol :)

@arnoldmann, hvis det er en diskusjon du er ute etter kunne du jo ha formulert deg litt annerledes i TS.

Slik du fremstiller TS kommer du med en ren påstand om at "slik er det" - "jeg har funnet ut at alle har tatt feil hele tiden" :)

Derfor har du blitt latterliggjort - fra min side beklager jeg det. Jeg kunne bare latt være å svare.

Helt greit å diskutere slike grunnleggende temaer om man er uvitende om hvordan ting fungerer, men ikke kom med påstander om at jorda er flat og at all annen forskning på planeten er rent tullball :)

Jeg ser at jeg kunne formulert annerledes, var egentlig ikke noe poeng å komme med noe faktisk påstand, men spørsmål. Hadde jeg satt dette tegne her (?) i trådtittel og ett annet sted i åpningsinnlegget så hadde jeg kanskje fått svar.

Har som sagt testet ut dette en stund. Igjen må jeg si at jeg har gjort så og si det samme. Spist akkurat samme mengde med kalorier, fett, karbohydrater og proteiner, men har byttet ut noen matvarer.

Derfor kom jeg med at jeg mener at det bare er tull å tenke bare kalorier om man skal gå opp eller ned i vekt, da det tydeligvis ikke stemte. Men jeg kunne heller ha spurt hvorfor er det sånn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, NoBro skrev:

1  - Du er fullstendig kunnskapsløs

2  - Du sprer kunnskapsløsheten din på en måte som kan få andre kunnskapsløse til å tro at den er sann

3  - Slik sprer broscience seg, som en kreftsvulst

4  - Dette er ikke engang kvalifisert til å kunne kalles broscience, da broscience pleier å ha et snev av mening i seg når det fremsettes (Selv om broscience også stort sett bare er tull)

5  - Dette har ikke en promille av mening i seg en gang, og må defineres som noscience og pure bullshit

6  - Ingen fortjener å latterliggjøres for kunnskapsløshet i utgangspunktet. Men når kunnskapsløse sprer bullshit om et tema de ikke har peiling på på et offentlig forum så er det slik at det er viktig at andre med et minimum av kunnskap kommer og rydder opp etter deg, når bullshiten er på et nivå som dette er desverre latterliggjøring effektivt, da kan andre kunnskapsløse enklere forstå at du skriver om ting du ikke forstår noe som helst av. Målet helliger altså middelet.

7 -  Kunnskapen som kreves for å rydde opp i bullshit-spredning på det nivået du sprer bullshit på er ufattelig lav, veldig basic. 

8 -  Sett deg ned og les ordentlig igjennom ting. Start HELT basic. 

9 -  Når du har gjort det, les alt på nytt enda en gang. 

10 - Det burde eksistert et lovverk som forbød folk som deg å gi råd til andre, skadepotensialet er som følger at andre kunnskapsløse begynner å ta det du sier for god fisk, og følge det. 

Det er kun totalt antall kalorier som vil avgjøre om du går opp eller ned i vekt.

Det og kun det. 

Har du funnet ut at f.eks kyllingfilet og karbonadedeig har forskjellig antall kalorier ? 

Jeg får kreft på netthinnen av å lese tingene du skriver. Leser jeg mer nå så må jeg ha cellegiftbehandling. 

Om jeg har funnet ut av kyllingfilet og karbonadedeig har forskjellige antall kalorier? Ja, for lenge siden. Men om du faktisk leser innlegget og ikke syter om at du får kreft hele tiden, så står det virkelig at jeg har ligget på omtrent samme antall kalorier, karbohydrater, proteiner og fett, men har byttet ut en del matvarer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, arnoldmann skrev:

Om jeg har funnet ut av kyllingfilet og karbonadedeig har forskjellige antall kalorier? Ja, for lenge siden. Men om du faktisk leser innlegget og ikke syter om at du får kreft hele tiden, så står det virkelig at jeg har ligget på omtrent samme antall kalorier, karbohydrater, proteiner og fett, men har byttet ut en del matvarer.

Omtrent? Eller identisk?

Problemet med påstanden din er at du ikke kan generalisere dine veldig subjektive opplevelser til at "kalorier bare tull".

Jeg er dog også av den oppfatning (og dette er så vidt jeg vet underbygget av forskning og logikk) at matvalg, i.e., hva man spiser, og tidspunkt, i.e., når man spiser, er av betydning. Altså handler det ikke kun om totalt antall kalorier. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

100g kylling (X) har ulik mendge kalorier som 100g kjøttdeig (Y).

100kalorier fra kylling gir samme mengde energi som 100kalorier fra kjøttdeig.

 

Der har du basics. 

 

 

Hvis kompisen din går ned i vekt av å spise 3000 kalorier med kylling, og du går opp i vekt av samme mengde mat, så har dere mest sannsynlig forskjellig forbrenning. Dette er også en avgjørende faktor.

 

Dette her er basic. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, arnoldmann skrev:

Om jeg har funnet ut av kyllingfilet og karbonadedeig har forskjellige antall kalorier? Ja, for lenge siden. Men om du faktisk leser innlegget og ikke syter om at du får kreft hele tiden, så står det virkelig at jeg har ligget på omtrent samme antall kalorier, karbohydrater, proteiner og fett, men har byttet ut en del matvarer.

Jeg las hele innlegget, du påstår at det er type matvare som avgjør om du går opp/ned i vekt og ikke antall kalorier. 

Dette er selvfølgelig ikke riktig. Hverken for deg eller for noen andre.

Det første som slår meg er at du ikke kan å telle kalorier skikkelig. Og når du sier "Omtrent" samme antall kalorier så begynner det jo å demre litt. 

Altså, når du bytta ut karbonadedeig med kyllingfilet, hvor mye karbonadedeig spiste du og hvor mye kyllingfilet ? 

Over hvor langt tidsrom har du gått opp/ned hvor mye i vekt ?  Hvor ofte veier du deg og når på døgnet ? 

Noen matvarer inneholder mer salt enn andre, som igjen kan få deg til å holde på mer vann, som igjen sannsynligvis vil være utslagsgivende når du stiller deg på vekta. 

Uansett hva slags fancy diett du følger, og uansett hvilke matvarer du inntar, så vil vekttap/oppgang være helt lik dersom kaloriinntak er likt. 

Du vil gå like mye ned i vekt av 1800 kalorier stratos som 1800 kalorier kylling og brokkoli, for å sette det på spissen. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...