Gå til innhold

Overbelastning i leggene


Tonjus

Anbefalte innlegg

For ca to måneder siden begynte jeg å kjenne smerter på baksiden av leggene etter en del løping, mest terreng, men også litt asfalt. Har gjennomsnittlig løpt 2-4 ganger uken de siste årene, uten problemer, men hadde en periode til jul hvor det ble mye eksamenslesing og lite løping. Så da jeg begynte å trene igjen etter noen ukers pause, gikk jeg muligens litt raskt på igjen, og endte opp med mer og mer intens smerte på innside/bakside legg. Det ble til slutt så vondt at jeg har måtte stoppe å løpe, og til og med å gå og å være helt i ro gjør vondt. Gikk til legen, men hun hadde ikke peiling, og mente jeg bare skulle ta det med ro i noen uker. Har nå tatt en pause fra løping i snart 2 mnd. og er ikke blitt bedre enda. Kjennes noen ganger som intens svie i leggmusklene, særlig etter jeg har gått en liten tur eller massert dem. Jeg antar at det kan være overbelastning i leggmusklene, og ikke er beinhinnebetennelse, siden det kjennes ut som om det er musklene som gjør vondt. Noen som har noen tips til hva som kan hjelpe? Begynner å bli litt desperat nå, ettersom jeg elsker å løpe, og kribler etter å bruke den fine årstiden i det fri!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

16 timer siden, Tonjus skrev:

For ca to måneder siden begynte jeg å kjenne smerter på baksiden av leggene etter en del løping, mest terreng, men også litt asfalt. Har gjennomsnittlig løpt 2-4 ganger uken de siste årene, uten problemer, men hadde en periode til jul hvor det ble mye eksamenslesing og lite løping. Så da jeg begynte å trene igjen etter noen ukers pause, gikk jeg muligens litt raskt på igjen, og endte opp med mer og mer intens smerte på innside/bakside legg. Det ble til slutt så vondt at jeg har måtte stoppe å løpe, og til og med å gå og å være helt i ro gjør vondt. Gikk til legen, men hun hadde ikke peiling, og mente jeg bare skulle ta det med ro i noen uker. Har nå tatt en pause fra løping i snart 2 mnd. og er ikke blitt bedre enda. Kjennes noen ganger som intens svie i leggmusklene, særlig etter jeg har gått en liten tur eller massert dem. Jeg antar at det kan være overbelastning i leggmusklene, og ikke er beinhinnebetennelse, siden det kjennes ut som om det er musklene som gjør vondt. Noen som har noen tips til hva som kan hjelpe? Begynner å bli litt desperat nå, ettersom jeg elsker å løpe, og kribler etter å bruke den fine årstiden i det fri!

Klem hardt inn på tibianerven, litt under knehasen. Stråler det nedover?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Kjetil Larsen skrev:

Klem hardt inn på tibianerven, litt under knehasen. Stråler det nedover?

Finner ikke noe punkt under knehalsen hvor det kjennes ut som stråling, men det er et veldig ømt område når jeg klemmer hardt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en sønn som har slitt med det samme som deg over flere år... viste seg at han hadde compartmen syndrom. Er noe som oppstår når muskelen i leggen vokser pga trening for fort, og hinnen rundt muskelen blir for trang slik at blodgjenomstrømningen til muskkelen blir redusert eller kan i verste fall stoppe opp... slå det opp og les litt om det.. Han gjennomførte opperasjon på begge ben med godt resultat :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må være på riktig sted, men abnormalt høy sensitivitet er ofte et tegn på nerveproblematikk. Prøv spesifikk opptrening for soleus og gastrocnemius (stående tåhev, sittende tåhev - treg eksentrisk og full ROM), med hvile fra idretten i en liten periode.

Start rolig. Er det nerver, blir det VERRE før det blir bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 26.5.2017 den 21.07, Kjetil Larsen skrev:

Du må være på riktig sted, men abnormalt høy sensitivitet er ofte et tegn på nerveproblematikk. Prøv spesifikk opptrening for soleus og gastrocnemius (stående tåhev, sittende tåhev - treg eksentrisk og full ROM), med hvile fra idretten i en liten periode.

Start rolig. Er det nerver, blir det VERRE før det blir bedre.

Takk for tips! Skal prøve det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...