Gå til innhold

Diverse vondter


Tor1

Anbefalte innlegg

Hei,

Har noen spørsmål om noen vondter jeg har slitt med over tid. 
Det første er knærne. Det venstre kneet knekker når jeg bøyer det, ikke smerte innledningsvis men det kommer om jeg for eksempel går mye i nedoverbakke eller er på en lengre sykkeltur, ingen smerter i hvile. Det andre kneet får lettere vondt men her er det ingen knekking, det gjør vondt på baksiden om jeg sitter på huk for eksempel, kjenner det også her når jeg går i nedoverbakke. Det skal sies at jeg overpronerer og har fått meg såler mot dette, akkurat nå gjør det vondt på utsiden av føttene også men det er vell kanskje fordi belastningen blir større på utsiden av foten når overpronasjonen blir korrigert? Var hos kiropraktor og han fikk mistanke om løperkne i det venstre kneet, usikker på det høgre. Fikk beskjed om å tøye sete muskulatur men føler det ikke er nok, tips? 

Det andre er korsryggen. Korsryggen føles veldig stiv sånn ca midt på nede på korsryggen og litt oppover langs høyre side. Det kjennes spesielt godt når jeg går i bratte bakker som for eksempel på fjellet osv. Det stivner på en måte veldig til etterhvert som jeg går oppover og gjør etterhvert litt vondt, men ikke store smerter eller stråling av noe slag. Fikk her beskjed om å tøye hofteleddsbøyer blant annet. Usikker på hvordan jeg tøyer denne korrekt men har prøvd, har foreløpig ikke merket mye fremgang. Tips og triks tas imot med stor takk.

Mvh
Tor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nå er i utgangspunktet beskrivelsene her vage, men ut ifra det du beskriver, så tenker jeg at peroneusnerven er irritert på høyre, og at det er jumper's knee på venstre. 

Ift ryggen anbefaler jeg å droppe hoftebøyer-tøyning umiddelbart. Dette er bare svada, dessverre. Hoftebøyerne er som regel svake hos personer med ryggsmerter, spesielt psoas, som opprettholder god lumbalkurvatur. Dette høres imidlertid ut som typisk fleksjonsintoleranse, og årsaken er som regel at man står med flektert bekkenstilling. Dette er ekstremt vanlig, og den vanligste årsaken til ryggsmerter som nærmest aldri blir påpekt.

Du trenger en skikkelig undersøkelse. Men du kan prøve å trene peroneus longus på høyre fot, hamstrings på venstre, og "birddog"-øvelsen for ryggen. Men du trenger nok holdningskorrektiver. Les ryggartiklene mine.

https://treningogrehab.no/virkelige-losningen-ryggsmerter/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar! 

Når ryggsmertene inntreffer så kjennes det ut som ryggen har en voldsom svai, vet ikke om dette passer med flektert bekkenstilling? Det er gjerne den posisjonen man ser enkelte som tar knebøy eller markløft står i. Stivheten fører til at denne svaien kjennes veldig godt. 
Går til naprapat for tiden for ett annet problem i ene skulderen så kan jo ta opp problemet med knærne neste gang for å få testet hva det kan være/ikke være. 
Var på en liten fjelltur for litt siden og fikk smerter både i venstre og høyre kne, smertemønsteret er dog noe forskjellig fra kne til kne. Det venstre har som sagt dette punktet på utsiden av kneet der det knekker som begynner å gjør vondt, om jeg ikke gir meg med en gang så kan det også stråle litt til oversiden av kneet og litt baksiden. Det venstre kneet kan også gi ubehag når jeg sitter med kneet bøyd 90grader. 
Det høyre knekker litt det også men bare om jeg vrir foten utover samtidig som jeg bøyer det, men det høyre kneet har jo som sagt problemer når jeg sitter på huk. 
Skal lese gjennom artikkelen din! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det du spør om her er tatt opp detaljert i artikkelen. Det er brystryggen som overekstenderes, og bekkenet som trekkes inn i fleksjon, og man får en illusjon av hyperlordotisk posisjon. I realiteten er nedre korsrygg krummet og brystet henger for langt bak. Dette stemmer overens med forskningen, som du kan lese i artikkelen.

Det at du blir stiv når du svaier ryggen, bekrefter det jeg sier. Bare kjør på med svai i bekken, men unngå å henge bakover med brystet.

Fint om du leser gjennom og spør etter, så kan jeg svare deg på oppfølgningsspm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...