Gå til innhold

Tynnfeit, slanking eller styrketrening?


Anbefalte innlegg

Sikkelig usikker nybegynner her. Jeg er 172 cm høy, veier 60 kg og har en fettprosent på hele 29% :wacko: Tror jeg er det man kaller ordentlig tynnfeit. Har lagt ved et lite bilde av meg. Jeg har jo veldig lyst til å gå ned i fettprosent, kanskje til -20% (Hva enn som er normalt). Blir bare litt usikker på hvordan jeg skal gå ned denne fettprosenten. På noen nettsider ser jeg jenter med samme utgangspunkt som meg som ser tynnere og bedre ut ved å gå opp i vekt (f.eks. startvekt er 60 og etterpå veier de 63 kg), mens på andre nettsider ser jeg jenter som har fått finere kropp ved å redusere kaloriinntaket og dermed vekten. Er det noen som kan gi meg noen tips på hva jeg burde gjøre? Burde jeg kanskje begynne med cardio, spise ca. 1300 kcal per dag og slanke meg ned til 20% og deretter legge meg litt høyere kalorimessig og trene styrke. Eller kan jeg begynne rett på styrketrening og ikke ligge så lavt kalorimessig? 

Jeg skjønner liksom ikke hvordan disse jentene klarer å gå opp i vekt og samtidig se slankere ut.. Er det fordi de har gått opp i muskelvekst og ned i fettprosent samtidig? 

 

IMG_0271.thumb.PNG.262eed5e1855584721ea51b76432037a.PNG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

For å svare på spørsmålet ditt ang hvorfor de går opp i vekt og ser slankere ut: De trener styrke. Muskler veier mer enn fett. Enkelt og greit :) For å slanke seg handler det jo om kcal inn vs. kcal ut. Det vil si at du må spise mindre enn du forbrenner for å minske fettprosenten. Styrketrening strammer opp, og med mer muskler vil forbrenningen din øke. På lang sikt er styrketrening det som er best, mener jeg! 

Det jeg har gjort for å minske fettprosent og stramme opp er 2 ting - ligge i underskudd og trene styrke. Trente styrke 3 dager i uken til å begynne med, samt lå 500kcal i underskudd hver dag. Du bør finne ut hva hvileforbrenningen din ligger på før du finner ut hvor mange kcal du skal ligge på hver dag. Jeg brukte iifym.com/iifym-calucator. Den regner ut alt for deg. 

Jeg anbefaler at du begynner med styrketrening, kanskje starting strength(finnes en versjon her på fitnessbloggen)? Mange som begynner med den i alle fall! Og husk: Du får ikke store "mannemuskler" av å trene styrke. Veldig mange er redd for å trene styrke av den grunn. Se på slik som "buffbunny" eller "nikkiblackketter" på instagram. Disse jentene trener kun styrke, faktisk ikke noe cardio, og de ser ganske bra ut, sant? ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, E skrev:

For å svare på spørsmålet ditt ang hvorfor de går opp i vekt og ser slankere ut: De trener styrke. Muskler veier mer enn fett. Enkelt og greit :) For å slanke seg handler det jo om kcal inn vs. kcal ut. Det vil si at du må spise mindre enn du forbrenner for å minske fettprosenten. Styrketrening strammer opp, og med mer muskler vil forbrenningen din øke. På lang sikt er styrketrening det som er best, mener jeg! 

Det jeg har gjort for å minske fettprosent og stramme opp er 2 ting - ligge i underskudd og trene styrke. Trente styrke 3 dager i uken til å begynne med, samt lå 500kcal i underskudd hver dag. Du bør finne ut hva hvileforbrenningen din ligger på før du finner ut hvor mange kcal du skal ligge på hver dag. Jeg brukte iifym.com/iifym-calucator. Den regner ut alt for deg. 

Jeg anbefaler at du begynner med styrketrening, kanskje starting strength(finnes en versjon her på fitnessbloggen)? Mange som begynner med den i alle fall! Og husk: Du får ikke store "mannemuskler" av å trene styrke. Veldig mange er redd for å trene styrke av den grunn. Se på slik som "buffbunny" eller "nikkiblackketter" på instagram. Disse jentene trener kun styrke, faktisk ikke noe cardio, og de ser ganske bra ut, sant? ;) 

Takk for svar! :)

Okay, da skal jeg trene styrke. Men sier du at kaloriunderskudd og styrketrening gir meg muskler, så jeg ikke gjør noe feil? Eller blir jeg bare tynnere og må spise i pluss for å faktisk få muskler etter slankingen er ferdig? 

Jeg har veldig lav hvileforbrenning viser det seg, så da må jeg legge meg på 1200 kcal og trene styrke. Tror det blir for lavt og at jeg kommer til å gi opp ganske raskt. Må man følge hvileforbrenningen eller kan jeg heller spise 1500 kcal og trene styrke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan har du beregnet fettprosenten? Hvis du har brukt InBody-apparat eller noe tilsvarende, så er denne svært unøyaktig. Tallet du får egner seg egentlig bare til å følge opp- eller nedgang over tid.

På bildet ser du jo ut som ei normalt slank jente. Det er egentlig uinteressant hva slags tall du får ut av apparatet.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, pilatus skrev:

Hvordan har du beregnet fettprosenten? Hvis du har brukt InBody-apparat eller noe tilsvarende, så er denne svært unøyaktig. Tallet du får egner seg egentlig bare til å følge opp- eller nedgang over tid.

På bildet ser du jo ut som ei normalt slank jente. Det er egentlig uinteressant hva slags tall du får ut av apparatet.

 

Jeg har målt med en sånn klype selv og to ganger på treningssenter. Fikk at jeg hadde 31% da jeg målte med klype og 29% da jeg målte med apparat på treningssenteret, begge gangene. Så trodde det var ganske nøyaktig siden de målte så likt. Jeg vet ikke hvordan fettprosent fungerer, men 30 % er vel ganske farlig tror jeg. Da har man kanskje mye fett rundt indre organer. Så derfor vil jeg gå ned i fettprosent. 

Ja, jeg er ikke overvektig, men vet om kvinner på min høyde som veier nærmere 70 kg enn 60 kg og ser bedre ut enn meg. Ser ut som de har mindre kroppsfett enn det jeg har. Så kanskje det er kombinasjon av mye fett og lav muskelmasse som gjør at jeg ser så tynnfeit ut. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Ensolbrille skrev:

Takk for svar! :)

Okay, da skal jeg trene styrke. Men sier du at kaloriunderskudd og styrketrening gir meg muskler, så jeg ikke gjør noe feil? Eller blir jeg bare tynnere og må spise i pluss for å faktisk få muskler etter slankingen er ferdig? 

Jeg har veldig lav hvileforbrenning viser det seg, så da må jeg legge meg på 1200 kcal og trene styrke. Tror det blir for lavt og at jeg kommer til å gi opp ganske raskt. Må man følge hvileforbrenningen eller kan jeg heller spise 1500 kcal og trene styrke?

Du vil bygge muskler selv om du går i kaloriunderksudd, men det kommer jo an på hvor stort underskuddet er på. Er det for stort vil du heller tape muskelmasse. Men, er veldig vanlig at om man vil ned i fettprosent at man først er i kaloriunderskudd til ønsket mål, så begynner man å "bulke", altså at man spiser i overskudd :) Det er da man virkelig bygger muskler! Mange "deler det opp" i to sesonger.. Ofte så bulker de i høst/vinterhalvåret (spiser i overskudd, bygger muskler), så cutter de (spiser i underskudd, for å få frem de musklene de har bygd) i vår/sommer halvåret. Husk forbrenningen din vil gå opp når du begynner å trene, og 1200kcal for å bygge muskler vil jeg tro er for lite ja! Tror 1500kcal er greit :) Det viktigste er jo at du holder deg til noe du klarer å følge. 

Så må du huske at tallet på vekta ikke betyr noe! Du bør ta kroppsmål og formbilder for å følge med på prosessen din. Jeg personlig tar kroppsmål 1 gang i uka, og formbilder 1 gang i måneden. Funker fantastisk! Det er vanskelig å se det i speilet at du har gjort fremgang, så derfor er kroppsmål og formbilder supert. Du kan jo prøve 1500kcal og styrketrening en stund, så ser du hvordan det går? :) Nå skal ikke jeg si for sikkert at 1500kcal er det du bør holde deg til, derfor jeg anbefaler deg å bruke disse kalkulatorene. NB! For å bygge styrke er det veldig viktig å få i seg nok protein! En tommelfinger-regel er ca. 1,4- 2gram pr kg kroppsvekt for styrke. I alle fall nå i starten :) Lykke til! 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Annonse

På 12.5.2017 den 12.05, Ensolbrille skrev:

Jeg har målt med en sånn klype selv og to ganger på treningssenter. Fikk at jeg hadde 31% da jeg målte med klype og 29% da jeg målte med apparat på treningssenteret, begge gangene. Så trodde det var ganske nøyaktig siden de målte så likt. Jeg vet ikke hvordan fettprosent fungerer, men 30 % er vel ganske farlig tror jeg. Da har man kanskje mye fett rundt indre organer. Så derfor vil jeg gå ned i fettprosent. 

Ja, jeg er ikke overvektig, men vet om kvinner på min høyde som veier nærmere 70 kg enn 60 kg og ser bedre ut enn meg. Ser ut som de har mindre kroppsfett enn det jeg har. Så kanskje det er kombinasjon av mye fett og lav muskelmasse som gjør at jeg ser så tynnfeit ut. 

Hei,

Hvor mange punkter brukte du når du målte med fettcaliper?

Vedrørende inbody test, tok en kompis av meg 2 tester med 1 dags mellomrom. Test nr 1 fikk han 16% fett, og test nr 2 fikk han 5%. Så ville tatt de testene med en god klype salt, på det beste.

 

Ellers hiver jeg meg på de andre her. Selv om du er mye sengeliggende, så vil en blanding av trening og kosthold gi mye bedre resultater enn kun kosthold. Og ut ifra bildet ville jeg trodd noe mindre enn 30%.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 10.5.2017 den 17.12, Ensolbrille skrev:

Sikkelig usikker nybegynner her. Jeg er 172 cm høy, veier 60 kg og har en fettprosent på hele 29% :wacko: Tror jeg er det man kaller ordentlig tynnfeit. Har lagt ved et lite bilde av meg. Jeg har jo veldig lyst til å gå ned i fettprosent, kanskje til -20%

1  Kaloriunderskudd er neppe way to go når du er 60 kg på 172 cm og ihvertfall ikke regelrett slanking

2  Når gjort riktig, og likt fra gang til gang, så er klype en god indikator på hvilken vei fettprosenten går, men noe mer unøyaktig når det gjelder faktisk fettprosent - Og det er altså når det er gjort riktig, av folk som kan det. Oftest så kan ikke folk å måle med klype, og måler flere prosent feil både den ene og den andre veien

3  Dårlig bilde, men utifra det jeg ser så ser du ikke ut som du er 29%, vil tro du er lavere. Et trent øye er en undervurdert metode å estimere ens fettprosent, selv om dette aldri kan bli helt nøyaktig naturligvis, men alltid en bedre indikator enn når folk f.eks bruker klype feil, eller slike inbody tester

4 I ditt tilfelle ville jeg personlig kjørt på med tung styrketrening og et moderat kalorioverskudd med gode og sunne matvarer som du liker

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...