Gå til innhold

Muskelvekst hos løpere


Gjest

Anbefalte innlegg

Jeg er en jente som trener til halvmaraton og følger et løpeprogram hvor jeg to  ganger i uken løper rolig langkjøring med varierende grad av distanse, samt 2 ganger i uken løper raskere i form av intervaller og "fartsleker".

Mitt spørsmål er følgende: Hvorfor får jeg så store muskler når treningen min hovedsakelig består av kun løping? Jeg tenker da spesielt på lårene da buksene kjennes trangere her. Litt rart da det er kun løping jeg holder på med og jeg føler bare jeg får mer og mer muskler.. Har trent til halvmaraton i underkant av to måneder nå.

Noen som har noen svar? Får enkelte kvinner fortere muskler enn andre uansett aktivitet?:blink:

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • 4 måneder senere...
På 29.4.2017 den 10.26, Marcus Halberstram skrev:

Den dagen man får store muskuløse lår av å løpe 2 økter i uka i 2 måneder, så ring meg. i want in.

1. Det var 4, ikke 2 økter i uka: 2 lange økter og 2 intervalløkter.

2. @Kjersti_ho nevnte aldri noe om store, muskuløse lår, men at lårene hadde blitt større.

Hvis vedkommende er utrent i utgangspunktet er det vel ikke særlig uvanlig om lårene blir større om man begynner å trene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

38 minutter siden, SamGold skrev:

1. Det var 4, ikke 2 økter i uka: 2 lange økter og 2 intervalløkter.

Hva er problemet ditt?

Jeg skal ærlig innrømme at jeg leste feil. Det beklager jeg. Det er fint noen passer på, slik at et halvt år gamle feil blir rettet opp i.

46 minutter siden, SamGold skrev:

2. @Kjersti_ho nevnte aldri noe om store, muskuløse lår, men at lårene hadde blitt større.

På 28.4.2017 den 23.48, Kjersti_ho skrev:

Hvorfor får jeg så store muskler når treningen min hovedsakelig består av kun løping? Jeg tenker da spesielt på lårene da buksene kjennes trangere her. Litt rart da det er kun løping jeg holder på med og jeg føler bare jeg får mer og mer muskler.. Har trent til halvmaraton i underkant av to måneder nå.

Hvordan kan du tolke det her som at hun IKKE skriver at hun (tror) hun får store muskuløse lår? Er du blind? 

47 minutter siden, SamGold skrev:

Hvis vedkommende er utrent i utgangspunktet er det vel ikke særlig uvanlig om lårene blir større om man begynner å trene?

Nå er jeg ingen expert, men det er helt fullstendig åpenbart ikke du heller. Jeg skal stille deg noen spørsmål.

1. Legger jenter på seg muskler raskt?

2. Gir cardio bra hypertrophy?

3. Gir 4x cardio i uka (uten annen form for styrketrening) bra hypertrophy?

4. Er maratonløpere kjent for å være muskuløse?

Ta følgende i betraktning når du svarer på spørsmålene: Dette gjelder trådstarter som har trent i "underkant" av 2 måneder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Marcus Halberstram skrev:

Hva er problemet ditt?

Jeg skrev et høflig og saklig svar og du går totalt i forsvarsmodus og tar en ufin tone. Hva er ditt problem? :)

Det er en vesentlig forskjell på 2 og 4 økter i løpet av en uke. I løpet av 2 måneder er differansen på hele 16 økter. Når 2 av disse øktene i tillegg er intervalløkter, så er det også interessant.

Som i svaret ditt til trådstarter legger du også til dine egne fantasier og tolkninger i ditt svar til meg. Jeg har nemlig aldri sagt eller antydet noe av det som står i dine 4 punkter. Men jeg sier at jeg ikke opplever det som usannsynlig med muskelvekst hvis en utrent person begynner å løpe 4 ganger i uken. Ingen plass har jeg sagt at dette kommer til å fortsette eller at trådstarter kommer til å ende opp med enorme lår til slutt.

Ellers:

Aerobic exercise training induces skeletal muscle hypertrophy and age-dependent adaptations in myofiber function in young and older men.

Current dogma suggests that aerobic exercise training has minimal effects on skeletal muscle size. We and others have demonstrated that aerobic exercise acutely and chronically alters protein metabolism and induces skeletal muscle hypertrophy. These findings promote an antithesis to the status quo by providing novel perspective on skeletal muscle mass regulation and insight into exercise countermeasures for populations prone to muscle loss.

To examine potential age-specific adaptations in skeletal muscle size and myofiber contractile physiology in response to aerobic exercise, seven young (YM; 20 ± 1 yr) and six older men (OM; 74 ± 3 yr) performed 12 wk of cycle ergometer training. Muscle biopsies were obtained from the vastus lateralis to determine size and contractile properties of isolated slow [myosin heavy chain (MHC) I] and fast (MHC IIa) myofibers, MHC composition, and muscle protein concentration. Aerobic capacity was higher (P < 0.05) after training in both YM (16 ± 2%) and OM (13 ± 3%). Quadriceps muscle volume, determined via MRI, was 5 ± 1 and 6 ± 1% greater (P < 0.05) after training for YM and OM, respectively, which was associated with an increase in MHC I myofiber cross-sectional area (CSA), independent of age. 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

7 timer siden, Marcus Halberstram skrev:

Hva er problemet ditt?

Jeg skal ærlig innrømme at jeg leste feil. Det beklager jeg. Det er fint noen passer på, slik at et halvt år gamle feil blir rettet opp i.

Er du like offensiv i hverdagslige relasjoner som du er innpå her ? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, SamGold skrev:

Jeg skrev et høflig og saklig svar og du går totalt i forsvarsmodus og tar en ufin tone. Hva er ditt problem? :)

Det er en vesentlig forskjell på 2 og 4 økter i løpet av en uke. I løpet av 2 måneder er differansen på hele 16 økter. Når 2 av disse øktene i tillegg er intervalløkter, så er det også interessant.

Som i svaret ditt til trådstarter legger du også til dine egne fantasier og tolkninger i ditt svar til meg. Jeg har nemlig aldri sagt eller antydet noe av det som står i dine 4 punkter. Men jeg sier at jeg ikke opplever det som usannsynlig med muskelvekst hvis en utrent person begynner å løpe 4 ganger i uken. Ingen plass har jeg sagt at dette kommer til å fortsette eller at trådstarter kommer til å ende opp med enorme lår til slutt.

Ellers:

Aerobic exercise training induces skeletal muscle hypertrophy and age-dependent adaptations in myofiber function in young and older men.

Current dogma suggests that aerobic exercise training has minimal effects on skeletal muscle size. We and others have demonstrated that aerobic exercise acutely and chronically alters protein metabolism and induces skeletal muscle hypertrophy. These findings promote an antithesis to the status quo by providing novel perspective on skeletal muscle mass regulation and insight into exercise countermeasures for populations prone to muscle loss.

To examine potential age-specific adaptations in skeletal muscle size and myofiber contractile physiology in response to aerobic exercise, seven young (YM; 20 ± 1 yr) and six older men (OM; 74 ± 3 yr) performed 12 wk of cycle ergometer training. Muscle biopsies were obtained from the vastus lateralis to determine size and contractile properties of isolated slow [myosin heavy chain (MHC) I] and fast (MHC IIa) myofibers, MHC composition, and muscle protein concentration. Aerobic capacity was higher (P < 0.05) after training in both YM (16 ± 2%) and OM (13 ± 3%). Quadriceps muscle volume, determined via MRI, was 5 ± 1 and 6 ± 1% greater (P < 0.05) after training for YM and OM, respectively, which was associated with an increase in MHC I myofiber cross-sectional area (CSA), independent of age. 

Kan du svare på spørsmålene jeg stilte?

Det er flott at du legger til forskningsrapporter. Det jeg syns ikke er så flott, er at den er irrelevante. Hele premisset for diskusjonen var hvorvidt fire løpeøkter i uka gjorde at du fikk "store muskuløse lår" (som jeg kalte det - "store muskler.. spesielt i beina.." som TS kalte det).

Rapporten du så fint har vist til gjelder ikke løping (cycle ergometer training). Den gjelder heller ikke kvinner (seven young (YM; 20 ± 1 yr) and six older men).

Diskusjonen i den andre tråden om broscience vs "science" belyser i dette henseende et sentralt poeng: Hva er mest vektig? Én forskningsrapport (bestående av totalt 13 - TRETTEN - personer) som viser at cardio er the shit for å legge på seg muskler i beina (5% økning i volum på 12 uker), eller sunn fornuft? Google så kan du se bilder av profesjonelle syklister sine lår, og lårene til de som løper maraton. Liten forskjell der ja. 

Jeg benekter på ingen måte at man får mer muskuløse bein av å løpe. Jeg trenger ingen forskningsrapporter eller anonym forumbruker for å overbevise meg om fullstendig og komplett, elementær, grunnleggende og fundamental fysiologi.  Det jeg finner tvilsomt er at er at en tilfeldig person på fitnessbloggen har fått "store muskler" i beina - så store at buksene er blitt trange - etter å ha løpt i underkant av to måneder. Den antagelsen og forutinntattheten baserer jeg på min generelle erfaring fra dette forumet; lite dedikerte folk, jenter som er livredde for å legge på seg muskler av å trene, og et fullstendig forvridd bilde av hvor raskt man legger på seg muskler.

19 timer siden, NoBro skrev:

Er du like offensiv i hverdagslige relasjoner som du er innpå her ? 

Jeg blir "offensiv" når folk prøver å overbevise meg om at jorda er flat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 timer siden, SamGold skrev:

 

Dette er quote fra: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3620094/

Studiet gjaldt gamlinger, men det er referanser til en bøtte studier.

"Several studies have investigated the effect of chronic running on muscle fiber size, fat free mass, and muscle strength in young and middle-aged subjects. For instance, Dolezal and Potteiger29 have shown that 20–45 minutes of running at 65%–85% of the maximum heart rate for 10 weeks did not increase 1RM strength for squat or fat free mass in young men. Additionally, Glowacki et al30 reported that 12 weeks of running significantly increased 1RM strength for leg press and isokinetic knee extension, but it did not change fat free mass. Additionally, in other studies, fat free mass also did not change with running.31,32Thus, it appears that chronic running does not induce an increase in fat free mass for young subjects, although lower limb strength may improve in some cases. Meanwhile, Trappe et al33 have investigated the effects of 16 weeks of marathon training (~60 km per week) on muscle fiber size for three leg muscles in young subjects (four men and three women). The authors reported that type 1 and type 2A fiber size in the gastrocnemius muscle (legger, min kommentarwas significantly reduced by approximately 20% following training.33 Furthermore, the type 1 and type 2A fiber size for the soleus muscle and type 2A fiber size for the vastus lateralis (VL) muscle did not change after the marathon training. (Men, min kommentar): The type 1 fibers of the VL were the only fibers that significantly increased in size from marathon training. (..) .34 In contrast, other studies have observed that muscle fiber CSA in the VL did not change significantly after chronic running.32,3537Thus, it is generally observed that chronic running does not induce leg muscle hypertrophy, especially in the thigh muscle, in young and middle-aged adults." Lenger ned: "Competitive marathon running and regular high intensity distance running in young and middle-aged adults may not produce leg muscle hypertrophy due to insufficient recovery from the damaging running bout"

Ingen sjokkere dette. Jeg vil også legge til at du mest sannsynlig har feil når du sier at det er en stor forskjell på 2 og 4 dager løping i uken. På grunn av manglende restitusjonsevne hos nybegynnere vil det være min antagelse at 4 ganger i uken, kontra 2 ganger i uken med løping, vil føre til mindre muskelvekst. 

Litt på siden, men likevel relevant, kan man se på studier hvor styrketrening er kombinert med kardio. Denne meta-analysen er ganske fin: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/22002517 (har ikke full text). Om denne skriver Brad Schoenfeld i sin bok "Muscle Hypertrophy" (Side 102, nederst):

"The meta-analysis (..) revealed that running had a particularly negative effect on the hypertrophic adaptations associtated with resistance training, wheras cycling (ironisk nok, som poengtert ovenfor - min kommentar)) did not appear to cause a significant detriment."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...