Gå til innhold

Miste styrke på deff?


Lord00

Anbefalte innlegg

Hei!

Kan man miste styrke under en deffeperiode på 8 uker? Høres nesten logisk ut, med tanke på at man er i kaloriunderskudd, men samtidig virker det logisk at man klarer å opprettholde styrken så lenge man trener like tungt som før og får i seg nok protein. Hva er riktig? Og vil man miste mye styrke, eller varierer det mye fra person til person?

Takker for svar! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

11 minutter siden, Superspurv skrev:

Du vil miste noe styrke. Gjør du alt riktig kan du i teorien beholde alt.

En ting til: Hvor mye tror du jeg trenger av proteiner? Trenger jeg bare å gange kroppsvekten min med 2-3 gram per kg kroppsvekt, eller per kg fettfri vekt? Har ikke noe mulighet til å få målt fettprosenten så. er 75kg nå og får inn rundt 170-190gram protein hver dag

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må ikke miste styrke, men det er vanlig å gjøre det. Planlegger du oppi hodet at du kommer til å miste - da mister du.

Problemet for mange er at de deffer for hardt. Mange legger seg desverre på 12-1300kcal og tror det er "bra" og at det går fortere. Da er man dømt til å miste styrke siden man har null energi til å trene.

Benkpress er den vanskeligste å beholde styrke i da det er den øvelsen som er mest relatert til kroppsvekt av de 3.

Regn proteininntak ut ifra fettfri kroppsvekt mener jeg. De fleste bruker kroppsvekt, men her vil da inntaket variere sterkt mellom to jevntunge personer sett at den ene er veltrent og den andre feit. Tipper de fleste regner slik fordi det er enklere, og "det er godt nok".

x2.5-3g på deff er ok ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Speilblankt skrev:

Du må ikke miste styrke, men det er vanlig å gjøre det. Planlegger du oppi hodet at du kommer til å miste - da mister du.

Problemet for mange er at de deffer for hardt. Mange legger seg desverre på 12-1300kcal og tror det er "bra" og at det går fortere. Da er man dømt til å miste styrke siden man har null energi til å trene.

Benkpress er den vanskeligste å beholde styrke i da det er den øvelsen som er mest relatert til kroppsvekt av de 3.

Regn proteininntak ut ifra fettfri kroppsvekt mener jeg. De fleste bruker kroppsvekt, men her vil da inntaket variere sterkt mellom to jevntunge personer sett at den ene er veltrent og den andre feit. Tipper de fleste regner slik fordi det er enklere, og "det er godt nok".

x2.5-3g på deff er ok ja.

Har ingen mulighet til å regne ut fettprosent her jeg bor, så blir litt vanskelig. Blir det dumt om jeg bare antar at jeg ligger på mellom 15-20%. Finnes det en metode så jeg kan få målt fettprosenten hjemme?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kroppsvekt x3g

Uten å måle fett% - Kroppsvekt x2.5g hvis du tipper rundt 20% fett.

Dette er bare faktatallene - et normalt kosthold med fokus på proteinrike matvarer er mer enn godt nok.

Fettklype kan brukes, og er vel det måleredskapet som anses som det mest nøyaktige. Det krever riktignok en del trening å bruke den. Du finner fettklype til en 2-300-lapp i norske nettbutikker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har opplevd å miste styrke alt etter 2 uker på diett. Med det opplegget jeg kjører nå har jeg nesten ikke mistet noe styrke på 2 måneder. Økte til og med i begynnelsen (litt fordi jeg hadde hatt et opphold forut).

Men ja, det er vanlig. Faktisk er det vel kun på opplegget over jeg har opplevd å ikke miste særlig styrke. Forskjellen fra tidligere opplegg er at underskuddet kanskje er litt mindre og at jeg kjører nesten null kardio.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutes ago, SamGold said:

Har opplevd å miste styrke alt etter 2 uker på diett. Med det opplegget jeg kjører nå har jeg nesten ikke mistet noe styrke på 2 måneder. Økte til og med i begynnelsen (litt fordi jeg hadde hatt et opphold forut).

Men ja, det er vanlig. Faktisk er det vel kun på opplegget over jeg har opplevd å ikke miste særlig styrke. Forskjellen fra tidligere opplegg er at underskuddet kanskje er litt mindre og at jeg kjører nesten null kardio.

Jeg synes du skal lage en ny tråd om opplegget du kjører nå... :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, pilatus skrev:

Jeg synes du skal lage en ny tråd om opplegget du kjører nå... :)

 

Har vel fortalt om det noen ganger allerede. :)

Er opplegget fra Menno med PSMF 4 dager i uken (opprinnelig 3), samt høy fett/moderat karb/prot på treningsdager. ;)

Null kardio.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 hours ago, SamGold said:

Har vel fortalt om det noen ganger allerede. :)

Er opplegget fra Menno med PSMF 4 dager i uken (opprinnelig 3), samt høy fett/moderat karb/prot på treningsdager. ;)

Null kardio.

Jeg får google og lese meg litt opp på den :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 19.4.2017 den 13.49, pilatus skrev:

Jeg får google og lese meg litt opp på den :)

 

Gjør det. Og spør om du lurer. :)

Jeg tror årsaken til at jeg har klart å holde så bra på styrken med dette opplegget er at jeg kanskje trener tyngre, men også spiser brukbart på treningsdager. I tillegg er sannsynligvis fraværet av kardio positivt i så måte.

Problemet er at vektnedgangen stopper opp etterhvert, men innledningsvis fungerte den veldig fint. Og jeg ER jo mye slankere og nesten fit. Sliter bare med de siste 2 kg-ene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...