Gå til innhold

Er dette mulig på 13 uker?


Anwen

Anbefalte innlegg

Update: 

- Ble ringt av Forsvaret på onsdag. De vil ha meg på sesjon del 2 på tirsdag. De har til min store glede gjeninnført fysiske tester på sesjon del 2 men jeg finner ingenting om karakterkrav for disse øvelsene. På teorifagene er det karakterkrav 5. Jeg må uansett bare kjøre på så hardt jeg kan, får ikke forbedret mye på den korte tiden. Tips, råd og erfaringer mottas med takk! 

- Har engasjert PT og en løpecoach. Det er ikke noe poeng å gjøre noe halvveis, jeg SKAL klare dette. De skulle ha opplegg klart til meg på søndag. 

- Kjører PSMF fram til sesjon på tirsdag med carb-cycling for prestasjon på selve dagen. Dette for mest mulig tap i fettmasse så jeg får holder ut på løpetesten lengst mulig. 

- Det kan hende hele eventyret er over før det har fått starta om det ikke går bra på sesjon. Jeg er LITT nervøs.. Æsj. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

På 21.4.2017 den 10.09, Anwen skrev:

 

Tusen takk for oppløftende svar! 

Jeg har trent godt! Jeg hopper nesten 20 cm lengre nå (101 cm, kravet er 185) og løper 3 km 2,5 min raskere enn for 10 dager siden. Medisinball og M77 støvler er på vei i posten og som jeg nevnte over her og jeg har engasjert egen PT og løpecoach. All forbedring av kardioen vil hjelpe psykisk tror jeg. Og ja, er helt enig med deg, på testløpet på FOS vil jeg være så pumpa av adrenalin at jeg sikkert løper fortere enn vanligvis. Det er jo ikke mange som klarer å ta seg helt ut uten et press som det. 

 

Tusen takk for gode råd og oppmuntring, har du vært på opptaket selv? 

Jeg har ikke gått befalsskole eller vært på befalsskoleopptak, men avtjente verneplikten min i hæren i Nord-Norge og vervet meg på Rena etter dette, og tok GBU (Grunnleggende befalsutdanning) istedet for befalsskole, og har vært igjennom en del fysiske tester i Forsvaret oppgjennom de årene jeg jobbet der, så det jeg skriver om at man som regel presterer bedre den dagen man testes på alvor er basert på egne erfaringer.

De nye styrketestene virker veldig simple, jeg kan ikke forstå at noen i normalt god form skal klare å stryke på de, også menn kan jo ta en enklere variant av pullups nå og bestå. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

7 UKER IGJEN 😰
Lengdehopp: Økt fra 83 cm til 123 cm (Krav: 185 cm) 
Pull up beta: Klarer kravet i slynge med kroppen i 30 graders vinkel, eller under stanga men med bena i bakken (knær i 90 grader). Kravet er at jeg på ligge helt horisontalt under stanga med bena på kasse, og klare 8 pull up. 
Medisinballstøt: Ikke så enkelt å måle, klarer kravet med en 7kgs medisinball, men skal nok klare det med en på 10 snart også. Krav: Støte en medisinball på 10 kg - 3,2 meter. 

Løpetest: Jobber hardt med kondisjonen, 5 dager i uka. Kjenner at jeg blir i bedre form og gjør det bedre på dragene hver gang. Har en utrolig dyktig og motiverende løpecoach! 👏🏼🙌🏼✨Testa 3 km sist 19.04.17 og da kom jeg på 22:19, så definitivt den som blir hardest å klare.. Krav: 15:00 (😱) 

Av og til (i dag) blir jeg litt sånn: hva er det du tror du holder på med, ikke sjangs at du rekker å bli sterk nok, rask nok, god nok .. Men det prøver jeg bare å børste bort. Jeg må bare gjøre mitt beste de neste 7 ukene og om det ikke holder kan jeg likevel være stolt av at jeg gjorde alt jeg kunne for å klare det. 🙏🏼 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 7.5.2017 den 10.05, Anwen skrev:

7 UKER IGJEN 😰
Lengdehopp: Økt fra 83 cm til 123 cm (Krav: 185 cm) 
Pull up beta: Klarer kravet i slynge med kroppen i 30 graders vinkel, eller under stanga men med bena i bakken (knær i 90 grader). Kravet er at jeg på ligge helt horisontalt under stanga med bena på kasse, og klare 8 pull up. 
Medisinballstøt: Ikke så enkelt å måle, klarer kravet med en 7kgs medisinball, men skal nok klare det med en på 10 snart også. Krav: Støte en medisinball på 10 kg - 3,2 meter. 

Løpetest: Jobber hardt med kondisjonen, 5 dager i uka. Kjenner at jeg blir i bedre form og gjør det bedre på dragene hver gang. Har en utrolig dyktig og motiverende løpecoach! 👏🏼🙌🏼✨Testa 3 km sist 19.04.17 og da kom jeg på 22:19, så definitivt den som blir hardest å klare.. Krav: 15:00 (😱) 

Av og til (i dag) blir jeg litt sånn: hva er det du tror du holder på med, ikke sjangs at du rekker å bli sterk nok, rask nok, god nok .. Men det prøver jeg bare å børste bort. Jeg må bare gjøre mitt beste de neste 7 ukene og om det ikke holder kan jeg likevel være stolt av at jeg gjorde alt jeg kunne for å klare det. 🙏🏼 

Dette kan du ikke sitere meg på, men når jeg gikk befalsskole var det godt over halvparten som ikke klarte de fysiske krava på opptak. Ikke fullstendig i det minste. (jeg var en av de). Det de gjorde da var å reteste oss etter 3-4 uker med fysisk tortur. gikk det ikke første gang, gikk det vanligvis andre gang! De ser også på fremgang, vilje til å stå på å bli bedre. Ser de en klar står på vilje og klar bedring betyr det mer enn at du er fysisk perfekt ved starten (slik var det for 10 år siden i det minste)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Takk for støtte! 🙏🏼 Dere ass! ❤️ 

3 uker igjen!!

Kondisjonen har økt merkverdig og jeg løper 3 km ganske greit på 17 minutter. Skal nok klare målet på testdagen om 3 uker! 

Medisinballstøt er ✔️  Vanskelig å måle helt nøyaktig men ligger greit over minstekravet. 

Verre med hoppinga! Er stuck på 129 cm som er et stykke unna 185 cm. Mye igjen å hente på teknikk enda, men det er vanskelig..

Verst er det med pull-up'en. Jeg må klare 6 pull up beta (horisontale, til bom) i dag klarer jeg en halv rep typ. 

Er utrolig stolt over hva jeg har fått til på kort tid, har trent kondisjon 5-6 ganger i uka og styrke 2-3, for å få til den progresjonen der. Dessverre skulle jeg nok hatt mer fokus på styrketreninga, og nå er jeg redd det er for kort tid igjen. 

Jeg sliter med pågangsmotet og motivasjonen kjenner jeg. Jeg HATER å feile. Skal jeg møte opp blant 1500, hvor samtlige kommer til å være i bedre form enn meg? Eller bare kaste inn håndkleet og la vær å møte opp? Det hadde vært så utrolig mye enklere, og mindre flaut og smertefullt, men kjenner at en del av meg ikke klarer å slå seg helt til ro med det heller.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Anwen skrev:

Takk for støtte! 🙏🏼 Dere ass! ❤️ 

3 uker igjen!!

Kondisjonen har økt merkverdig og jeg løper 3 km ganske greit på 17 minutter. Skal nok klare målet på testdagen om 3 uker! 

Medisinballstøt er ✔️  Vanskelig å måle helt nøyaktig men ligger greit over minstekravet. 

Verre med hoppinga! Er stuck på 129 cm som er et stykke unna 185 cm. Mye igjen å hente på teknikk enda, men det er vanskelig..

Verst er det med pull-up'en. Jeg må klare 6 pull up beta (horisontale, til bom) i dag klarer jeg en halv rep typ. 

Er utrolig stolt over hva jeg har fått til på kort tid, har trent kondisjon 5-6 ganger i uka og styrke 2-3, for å få til den progresjonen der. Dessverre skulle jeg nok hatt mer fokus på styrketreninga, og nå er jeg redd det er for kort tid igjen. 

Jeg sliter med pågangsmotet og motivasjonen kjenner jeg. Jeg HATER å feile. Skal jeg møte opp blant 1500, hvor samtlige kommer til å være i bedre form enn meg? Eller bare kaste inn håndkleet og la vær å møte opp? Det hadde vært så utrolig mye enklere, og mindre flaut og smertefullt, men kjenner at en del av meg ikke klarer å slå seg helt til ro med det heller.. 

IKKE kast inn håndkle og gi deg! Tenk så hardt du har jobba for detta de siste mange ukene?! Jeg lever av filosofien "heller angre på noe jeg har gjort enn å angre på noe jeg aldri gjorde" og er nesten overbevist om at du kommer til å angre som en liten unge om du dropper det! 

Du er snart i mål, du kan klare det! Dt er bare litt igjen nå :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, rabalder11 said:

IKKE kast inn håndkle og gi deg! Tenk så hardt du har jobba for detta de siste mange ukene?! Jeg lever av filosofien "heller angre på noe jeg har gjort enn å angre på noe jeg aldri gjorde" og er nesten overbevist om at du kommer til å angre som en liten unge om du dropper det! 

Du er snart i mål, du kan klare det! Dt er bare litt igjen nå :D

Takk for at du pusher! 

Det er så ekstremt ute av komfortsona mi å stille opp på noe sånt vell vitende om at jeg ligger godt under kravene. Hadde jeg trodd at jeg nesten ble å klare det så hadde det vært no anna. Men du har nok rett, jeg må nok prøve å bare bite det i meg! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Anwen skrev:

Takk for at du pusher! 

Det er så ekstremt ute av komfortsona mi å stille opp på noe sånt vell vitende om at jeg ligger godt under kravene. Hadde jeg trodd at jeg nesten ble å klare det så hadde det vært no anna. Men du har nok rett, jeg må nok prøve å bare bite det i meg! 

Er der sjøl egentlig, men i en litt annen situasjon! 

Jeg må pushe meg sjøl hver eneste dag for å komme meg på trening, men angrer aldri når jeg er ferdig fordi kroppen min funker ikke uten :)

Men du har ønska detta ganske lenge som jeg forstod det, og du er pokker ikke langt unna nå, og jeg er helt sikker på at du klarer det :D heiaheia!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skal IKKE gi deg! Fordelen din er at du er mye sterkere mentalt enn dem. For det ér tøft. Jeg har aldri i mitt liv sett så mange gutter gråte på de 3-4 ukene det hele varte. 

Men forhåpentligvis er det motiverende at jeg, da jeg var 20 år og relativt dårlig trent med mange kilo ekstra, klarte opptaket HBS kun på grunn av mye (!) vilje. 

 

Jeg husker også at de lot ei komme inn, hun var da 27, selv om hun var uheldig og feilet noen tester. Så ikke glem at det er hodet ditt de er ute etter :)

 

MASSE lykke til, dette klarer du.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

12 minutter siden, SSL skrev:

Jeg husker også at de lot ei komme inn, hun var da 27, selv om hun var uheldig og feilet noen tester. Så ikke glem at det er hodet ditt de er ute etter :)

Litt off-topic, men i mitt hode er det helt feil å la folk komme inn som ikke klarer kravene. 

Ja - Så og si alle kan selvsagt trene seg opp og klare kravene, men det er også klart at å vise at man greier kravene sier en del om motivasjonen og viljen til den enkelte. 

Å kvotere inn noen typer mennesker basert på whatever blir feil, spesielt når andre som ikke klarte kravene ikke kommer inn.  Og ihvertfall ikke noe TS eller noen bør belage seg på at de godtar :)

Har all tro på at TS vil klare kravene dog. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, NoBro skrev:

Litt off-topic, men i mitt hode er det helt feil å la folk komme inn som ikke klarer kravene. 

Ja - Så og si alle kan selvsagt trene seg opp og klare kravene, men det er også klart at å vise at man greier kravene sier en del om motivasjonen og viljen til den enkelte. 

Å kvotere inn noen typer mennesker basert på whatever blir feil, spesielt når andre som ikke klarte kravene ikke kommer inn. 

Har all tro på at TS vil klare kravene dog. 

Det er mulig du mener det, men det er til syvende og sist hodet ditt de er ute etter. Og jeg tror de vet godt hvem som bør komme inn og ikke.

Jeg klarte alle krav med glans, utrolig nok. Men hodet mitt var ikke på plass, jeg var jo bare 20 år. Så jeg fikk ikke tilbud om plass. Til tross for at jeg hadde bestått.

Det er ikke FSK eller kystjeger kommandoen hun skal inn på heller :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan trener du til stille lengdehopp?

Jeg måtte teste det i dag etter at jeg leste innlegget ditt, og jeg hoppet rett over 2 m uten å noensinne ha trent spesifikt på det. Den "evnen" kommer utelukkende av tung tung beintrening (jente jeg også). Bare ett tips:-)!!

Har stor tro på at du skal klare dette med tanke på hvor god progresjon du har hatt på så kort tid :D Heier masse på deg!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, SSL skrev:

Det er mulig du mener det, men det er til syvende og sist hodet ditt de er ute etter. Og jeg tror de vet godt hvem som bør komme inn og ikke.

Jeg klarte alle krav med glans, utrolig nok. Men hodet mitt var ikke på plass, jeg var jo bare 20 år. Så jeg fikk ikke tilbud om plass. Til tross for at jeg hadde bestått.

Det er ikke FSK eller kystjeger kommandoen hun skal inn på heller :) 

Så, synes du kravene bare kan fjernes da ? 

Hva er poenget med fysiske minstekrav om man likevel skal ta inn personer som ikke greier de ? Og på hvilke premisser mener du at noen skal kunne kvoteres inn til tross for ikke bestått test ? 

Kravene er på den ene siden en funksjonstest - På den andre siden så sier hvorvidt og hvordan du klarer kravene en hel del om hodet ditt.  Det er flere gode grunner for at kravene er der.

I en potensiell stridssituasjon må man kunne stole på at man ikke skal være nødt til å bære utstyret til partneren sin hvis man må løpe, eller bære partneren sin fordi h*n ikke klarer å løpe mer, eller at ens partner kan dra en selv i sikkerhet om man blir skadet. 

Høres banalt ut kanskje ? Men det har seg slik at det er mange unge menn og kvinner, som har gått ut av rekrutt eller befalsskole gjennom hele 2000-tallet frem til 3-4 år tilbake, som har vært i kamphandlinger for Norge utenlands, noen har også vært i ganske mange. 

TMBN, PbN, 2bn + en hel rekke andre konvensjonelle avdelinger med personell med vanlig førstegangstjeneste eller befalsskole har vært i veldig mye reell strid i blant annet Afghanistan, det har FSK riktignok også vært, men bare for å sette litt perspektiv på den flåsete kommentaren "Det er ikke akkurat FSK hun skal inn i"

De fleste som tar førstegangstjeneste/befalsskole havner selvsagt ikke i slike kamphandlinger, men de finnes, og antallet er heller ikke veldig lavt hvis man ser Norges deltakelse i internasjonale operasjoner over tid. 

Når en person møter til opptak og ikke består de fysiske minstekravene så forteller det meg før noe annet at denne personen ikke har forberedt seg godt nok, ofte har disse ikke giddet å forberede seg i det hele tatt, og det er i aller høyeste grad relatert til motivasjon. 

Dessuten vil det være veldig unfair å ta inn noen mennesker som ikke besto, samtidig som en drøss andre som ikke besto og som er skuffet ikke fikk komme inn. Utifra egen erfaring har man i enkelte avdelinger gjort slike "Unntakstilfeller" basert på kjønn, etnisk bakgrunn, trynefaktor og annet (Blant annet en i TMBN som kom inn fordi faren hans var høyt oppe i FOH og kjente sjefen i TMBN) 

Hva så om det ikke er FSK/MJK etc. ? Fremtidige befal skal relativt tidlig utdanne og lede unge soldater, og mange av de fremtidige befalene vil før eller senere havne i operative stillinger i operative avdelinger (Eksempelvis TMBN) - Og noen av disse igjen vil før eller senere komme i den posisjon at de skal lede soldater i internasjonale operasjoner.

Fysiske minstekrav er i mitt hode viktig over hele linja i en institusjon som Forsvaret. 

Beklager til TS for avsporingen. Stå på videre så greier du dette med god margin. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...