Gå til innhold

Er dette mulig på 13 uker?


Anwen

Anbefalte innlegg

Hei, kjære, kjære fitnessbloggen! 

*Puh!* Her er det lenge siden jeg har vært! * Scroll ned til fet skrift for faktisk problemstilling, har behov for å skravle litt i kveld - sorry! 

For noen år tilbake hadde var jeg ganske aktiv her inne, lærte masse nyttig teori og gikk ned 20 kilo. Kanskje litt for mye etterhvert, faktisk, i retrospekt. Uansett. Jeg delte aldri mitt eget navn eller bilde av ansiktet mitt men derimot ganske lettkledde bilder av meg selv etterhvert som jeg ble mer og mer fornøyd med min egen form. En på jobben fant på mystisk vis ut at det var meg og jeg ble nødt å slette alt på grunn av den type jobb jeg hadde. Jeg har savnet dere! Dere er fantastiske! 

Okey, fast forward noen år. Jeg er nå 27 år og mye har skjedd siden. Det finnes INGEN gyldige unnskyldninger i fitness, når bestemødre på 80 år klarer å trene tung styrketrening, folk deltar i paralymics og i det store og det hele .. men av forskjellige grunner har jeg hatt en veldig inaktiv livsstil de siste 1,5 - 2 årene. Jeg er i DÅRLIG form. Jeg er 175 høy, 76 kilo og har en ekstremt stillesittende jobb hvor jeg jobber mye overtid. Jeg går tur med hunden 30-60min hver dag og trener styrke 1-4 ganger i måneden. Jeg kan ikke huske sist jeg var ute og jogga (noe jeg likte før). Det er LENGE siden. 

Nåh.. Jeg ønsker BRUTAL ærlighet fra dere nå Fitnessbloggen! I'mma big girl, I can take it.. 

Problemstilling: Jeg har vært lat og bedagelig og er nå i utrolig dårlig form og vurderer å satse alt på befalskolen om 13 uker. 

Er det mulig? 

Akkurat nå klarer jeg ikke en eneste push up uten å være på nest nederste pinna på ribbeveggen, og ikke en eneste pull up. Jeg er usikker på hvor mange pull up i bom jeg klarer, men det er noen. Jeg skal få testa hvordan jeg gjør det på alle øvelsene i morgen. 

Om 13 uker må jeg klare: 

https://forsvaret.no/karriere/krav/fysiske-krav

- Kaste en medisinball på 10kg - 3.2 meter
- Stille lengdehopp - 1.85 meter
- Pull ups - 1 vanlig pull-up eller 8 pull-up i bom (hælene på kasse)
- 3000 meter: 15 minutter 

* Generelt også overleve 'helvettesuka' med en gjeng med 18-19 år gamle gutter og svømmetest (uten krav til tid eller teknikk). 

Jeg er i eldste laget, etablert og dette kan være min eneste mulighet. Om jeg bestemmer meg for å prøve kommer jeg til å ofre mye (jobben blant annet) så hvis det absolutt ikke er mulig så er det vell heller ikke verdt å forsøke. 

P.S., Du lurer: hvorfor i all verden vil en etablert 27 år gammel kvinne svømme i gjørma med alle gutta? Svar: Aner egentlig ikke. Men jeg tror det blir helt RÅTT. I tillegg er jeg sykt gira på den utdanningen de kan tilby, det er ikke nødvendigvis soldat-tilværelsen som holder meg våken om natta. Men det gjør faktisk tanken på å komme inn på befalskolen.. Jeg holder på å bli DEPRIMERT av den jobben jeg gjør i dag, det gir meg så utrolig lite (bortsett fra fleksibilitet og OK+ lønn). Jeg har så utrolig lyst at dette skal gå ann.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Skal jeg være helt ærlig så tror jeg du kan klare det hvis du virkelig går inn for det.
Kravene virker ikke veldig strenge og fullt oppnåelige for en litt over normal sterk og frisk person.

Du har 13 uker på deg... I løpet av den tiden kan du sikkert gå ned 10 kg, og bare det vil gjøre det mye enklere for deg å gjøre pullups og jogge 3000 m på 15 min. I tillegg vil du sannsynligvis bli sterkere og mer utholden med riktig styrketrening, løpeøkter og ikke minst riktig kosthold.

Men jeg tror det vil kreve full dedikasjon fra dag én og 13 uker fremover. Ikke begynn rolig og se det an, men kjør på fra dag én. I tillegg så må du jo tenke på at "kampen" ikke er over når du har bestått testen. Som yrkessoldat er du avhengig av å være i god form hele tiden, helst bedre form enn du var ved opptaket, og det går ikke av seg selv bare fordi du er i militæret. Jeg har sett flere folk som har lagt på seg der inne.

Lykke til da! Og oppdater oss gjerne på hvilket program du velger å kjøre og ikke minst hvordan det går om 13 uker. Vil jo være interessant å følge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 hours ago, Sagstein said:

Skal jeg være helt ærlig så tror jeg du kan klare det hvis du virkelig går inn for det.
Kravene virker ikke veldig strenge og fullt oppnåelige for en litt over normal sterk og frisk person.

Du har 13 uker på deg... I løpet av den tiden kan du sikkert gå ned 10 kg, og bare det vil gjøre det mye enklere for deg å gjøre pullups og jogge 3000 m på 15 min. I tillegg vil du sannsynligvis bli sterkere og mer utholden med riktig styrketrening, løpeøkter og ikke minst riktig kosthold.

Men jeg tror det vil kreve full dedikasjon fra dag én og 13 uker fremover. Ikke begynn rolig og se det an, men kjør på fra dag én. I tillegg så må du jo tenke på at "kampen" ikke er over når du har bestått testen. Som yrkessoldat er du avhengig av å være i god form hele tiden, helst bedre form enn du var ved opptaket, og det går ikke av seg selv bare fordi du er i militæret. Jeg har sett flere folk som har lagt på seg der inne.

Lykke til da! Og oppdater oss gjerne på hvilket program du velger å kjøre og ikke minst hvordan det går om 13 uker. Vil jo være interessant å følge.

Tusen takk!! 

Jeg var så forberedt på svar som "det at du tror man kan klare det på så kort tid viser at du ikke har respekt for Forsvaret.." etc. Og noe av det jeg ser minst frem til er at uansett hvor dedikert jeg kommer til å være i 13 uker så ser jeg for meg at jeg kommer til å være en av de dårligst trente der.. Det er jo absolutt ikke drømmesituasjonen min, og hadde jeg visst om denne muligheten før nå så skulle jeg tatt meg i selv i nakken tidligere. Jeg har lest igjennom div forum og har allerede fått med meg at ikke alle er like entusiastiske over kvinner som befal, og i hvert fall ikke de som ikke klarer å ta sin fysiske del av pakka.. Jeg hadde nesten overtalt meg selv om å bare gi opp i går kveld - i dag fikk jeg Mail fra en av kurslederne på kurset jeg ønsker meg, og han sa at med min bakgrunn så oppfordret han meg "på det sterkeste" til å søke. Så da (og etter å ha lest svaret ditt!) er jeg gira igjen! 

Jeg må snakke litt med fagforeninga på jobb og finne ut nøyaktig hva jeg risikerer. Jeg er i fast jobb og om jeg kommer videre fra FOS så må permisjonen fra jobb allerede være i orden. Kommer jeg ikke videre så står jeg med andre ord plutselig uten jobb ett år.. Wah.. Hva er det jeg gjøøør :cyclops:

Men jeg ser for meg at det blir loggbok på fitnessbloggen igjen og fullt kjør om jeg bestemmer meg for å prøve - da håper jeg du vil følge med! 

Jeg har mange fullkroppsprogram fra før, og starting strength programmet er bra, men jeg tenkte jeg skulle prøve meg på Forsvarets treningsprogram for å trene spesifikt opp mot øvelsene på FOS? Hva tror dere? 

https://forsvaret.no/ForsvaretDocuments/Tren til opptak - utdanning i Forsvaret.pdf

 

Jeg tenker å ta tak i kostholdet og øke aktivitetsnivået generelt (ski, gå med tung sekk, svømming, etc) for å gå ned i vekt og forbedre kondis. Som du sier kommer 1 pull up til å være mye lettere med 10 kilo mindre. Ooog trene styrke 2 ganger i uka - og da med Forsvarets program spesifikt retta mot øvelsene på FOS. Eller burde jeg trene mer styrke? Kanskje jeg øker styrken etterhvert men tenker å starte litt forsiktig så jeg ikke trener på meg noen skader. 

Hva tror dere? 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trente på meg scenebetennelse i leggen etter overdreven løping rett før opptak. Helt dust egentlig, når jeg vet jeg kunne bestått løpedelen med glans uten trening. Glad for det i etterkant da, Tror en jobb i forsvaret ikke hadde vært helt meg.Fikk ganske avsmak allerede i rekrutten. Bare ikke vær helt dust med treningen, så skal du ikke trenge å bekymre deg for skader.

Har du vært i førstegangstjeneste og vet hva du går til?

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt råd til deg vil være å tenke deg grundig om før du hiver deg inn i forsvaret i så voksen alder. Alt i forsvaret avhenger mye av miljøet, og hvis du skulle komme inn på befalsskolen vil du være eldre enn gjennomsnittet... Med andre ord, du vil ikke være på samme "nivå" som resten av gjengen. Det skjer ekstremt mye med folk fra de er 19-20 til et stykke opp i 20 åra...

Når det er sagt, det finnes linjer hvor gjennomsnittsalderen er høyere. Vet ikke hvilken linje du tenker å søke på... Men de linjene har gjerne noe tøffere konkuranse for å komme inn på også. 

Hvis du fortsatt har lyst etter å ha lest det jeg skrev ovenfor, så har jeg et par tips ellers til deg;

- Du må ha mye trening den neste tiden, ikke overtren! Hvis du er overtrent/skadet til FOS kommer du aldri gjennom.

- Tren smart! Vet å trene smart mener jeg at du gjerne må trene hver dag, tilogmed noen dager med doble økter... Men det sier seg selv at du kan ikke gi 100% på vær økt hele uka gjennom. Du kan svømme, løpe, trene styrke, gå med sekk, gå orientering, sykle, padle osv (så du allerede har nevnt noen av disse allerede)... Stikkordet er variert, og gjerne mye utendørs. Legg opp slik at du har lett/middels/høy intensitet på ukene og få nok restitusjon. Men restitusjon betyr ikke nødvendig vis å ligge på sofa'n med beina høyt, det kan også være en veldig rolig løpeøkt....  

- Gå turer med sekk. Dette er viktige økter. Mange får seg en overraskelse hvor tungt dette kan være i lengden hvis kroppen ikke er vant til sekk. Trenger ikke gå sinsykt tungt, det er stort skadepotensial for rygg og knær. Gå med vekt opp mot 25 kg max. 

- Tren på orientering. Dette kommer på FOS. Er du god på dette så gir det god motivasjon og mestring til deg selv, og det kommer godt med. 

- Du nevner "hælvettesuka". Denne uka trenger ikke være hælvette, det kommer an på hva du gjør det til. Tar du snarveier, hat løsninger osv så blir det mye tyngre en det trenger å være. Men for all del, missforstå meg rett, du vil få testet deg selv i feltuka... Hvis du er dårligst trent i laget og du alltid må ligge på smertegrensen for å holde følge med de andre vil det bli "hælvette"... 

Håper jeg gå deg en liten innput her... lykke til :) 

Blir spennende og følge deg hvis du gønnner på å prøver!

Hilsen en som tok befalsskolen for 6 år siden og er i forsvaret enda. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 hours ago, Akse said:

Jeg trente på meg scenebetennelse i leggen etter overdreven løping rett før opptak. Helt dust egentlig, når jeg vet jeg kunne bestått løpedelen med glans uten trening. Glad for det i etterkant da, Tror en jobb i forsvaret ikke hadde vært helt meg.Fikk ganske avsmak allerede i rekrutten. Bare ikke vær helt dust med treningen, så skal du ikke trenge å bekymre deg for skader.

Har du vært i førstegangstjeneste og vet hva du går til?

 

 

 

Jeg aner ikke hva jeg går til, annet enn at jeg har mye familie i forskjellige deler av Forsvaret.. Det kan hende det blir helt feil, men det kan også hende det blir helt KONGE. Det verste som kan skje er at jeg slutter, da vil jeg være akkurat der jeg er nå ^_^

 

39 minutes ago, LarsØ said:

Mitt råd til deg vil være å tenke deg grundig om før du hiver deg inn i forsvaret i så voksen alder. Alt i forsvaret avhenger mye av miljøet, og hvis du skulle komme inn på befalsskolen vil du være eldre enn gjennomsnittet... Med andre ord, du vil ikke være på samme "nivå" som resten av gjengen. Det skjer ekstremt mye med folk fra de er 19-20 til et stykke opp i 20 åra...

Når det er sagt, det finnes linjer hvor gjennomsnittsalderen er høyere. Vet ikke hvilken linje du tenker å søke på... Men de linjene har gjerne noe tøffere konkuranse for å komme inn på også. 

Hvis du fortsatt har lyst etter å ha lest det jeg skrev ovenfor, så har jeg et par tips ellers til deg;

- Du må ha mye trening den neste tiden, ikke overtren! Hvis du er overtrent/skadet til FOS kommer du aldri gjennom.

- Tren smart! Vet å trene smart mener jeg at du gjerne må trene hver dag, tilogmed noen dager med doble økter... Men det sier seg selv at du kan ikke gi 100% på vær økt hele uka gjennom. Du kan svømme, løpe, trene styrke, gå med sekk, gå orientering, sykle, padle osv (så du allerede har nevnt noen av disse allerede)... Stikkordet er variert, og gjerne mye utendørs. Legg opp slik at du har lett/middels/høy intensitet på ukene og få nok restitusjon. Men restitusjon betyr ikke nødvendig vis å ligge på sofa'n med beina høyt, det kan også være en veldig rolig løpeøkt....  

- Gå turer med sekk. Dette er viktige økter. Mange får seg en overraskelse hvor tungt dette kan være i lengden hvis kroppen ikke er vant til sekk. Trenger ikke gå sinsykt tungt, det er stort skadepotensial for rygg og knær. Gå med vekt opp mot 25 kg max. 

- Tren på orientering. Dette kommer på FOS. Er du god på dette så gir det god motivasjon og mestring til deg selv, og det kommer godt med. 

- Du nevner "hælvettesuka". Denne uka trenger ikke være hælvette, det kommer an på hva du gjør det til. Tar du snarveier, hat løsninger osv så blir det mye tyngre en det trenger å være. Men for all del, missforstå meg rett, du vil få testet deg selv i feltuka... Hvis du er dårligst trent i laget og du alltid må ligge på smertegrensen for å holde følge med de andre vil det bli "hælvette"... 

Håper jeg gå deg en liten innput her... lykke til :) 

Blir spennende og følge deg hvis du gønnner på å prøver!

Hilsen en som tok befalsskolen for 6 år siden og er i forsvaret enda. 

Sånne som deg er grunnen til at jeg ELSKER fitnessbloggen! Tusen, tusen takk for bra svar! 

Linjen jeg har tenkt på har høyere aldersgjennomsnitt og er ikke like basert på fysisk kapital, om du skjønner hva jeg mener. Jeg tror definitivt den verste fysiske testingen blir under FOS. Min storebror er på sitt niende år i Forsvaret og har sjekket det opp for meg og bekrefter teorien min, selv om livsstilen vil være mye mer fysisk krevende enn min har vært de siste 2 årene .. Men det går bra! 

 

Masse bra tips, TAKK! Det er akkurat det siste scenarioet du skisserer der jeg er redd for. Det vil jo helt klart være lettere psykisk om det er lettere fysisk. Worst case: Jeg er den dårligste på laget og sliter med å holde tritt på alt - hele tiden og det vil bare bekrefte noen av guttas syn på kvinner i Forsvaret. ÆSJ. Det er IKKE det jeg har lyst til, men sånn er nå situasjonen.. 

 

Jeg vurderer å drøye til vinteropptaket i stedet. Da kan jeg være bedre trent, bedre forberedt og sikrere i meg selv. Jeg tror det vil bli en mye bedre opplevelse, og særdeles mye større sjangse for at jeg kommer inn.. 

Vi får se! 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Få til dette på 13 uker, fullt mulig. Det blir ikke lett, men det skal gå greit. For pullups kan du Sjekke ut Pavel tatsolini
https://breakingmuscle.com/learn/greasing-the-groove-how-to-make-it-work-for-you

Dette er en enkel måte å mestre pullups/pushups osv på

Enig med han som sa at det vil hjelpe MYE hvis du går ned litt i vekt. Fokuser på å gå ned 10kg
Når du skal starte med løping må du prøve å unngå Junkmiles. Dvs. Når fåååååålk vil bli gode til å løpe legger dem bare ut på tur, planlegg treningen din. Jeg anbefaler Alex Viada Hybrid athletes for folk som vil kombinere styrke og kondisjon. Kanskje litt overkill, men han er typen som kan få deg til å deadlifte 150kg, for så å løpe en marathon dagen etter, 

Det er ikke min oppgave å dømme karrierevalget ditt, men på generelt grunnlag er jeg fan av å følge drømmer:)
Kjør på. For ekstra motivasjon er du hjertelig velkommen til å følge youtube kanalen min
https://www.youtube.com/channel/UCZwgkTnoQhvRSKNVsZ-Yz4g

Lykke til frøken!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 hours ago, Broseidon said:

Få til dette på 13 uker, fullt mulig. Det blir ikke lett, men det skal gå greit. For pullups kan du Sjekke ut Pavel tatsolini
https://breakingmuscle.com/learn/greasing-the-groove-how-to-make-it-work-for-you

Dette er en enkel måte å mestre pullups/pushups osv på

Enig med han som sa at det vil hjelpe MYE hvis du går ned litt i vekt. Fokuser på å gå ned 10kg
Når du skal starte med løping må du prøve å unngå Junkmiles. Dvs. Når fåååååålk vil bli gode til å løpe legger dem bare ut på tur, planlegg treningen din. Jeg anbefaler Alex Viada Hybrid athletes for folk som vil kombinere styrke og kondisjon. Kanskje litt overkill, men han er typen som kan få deg til å deadlifte 150kg, for så å løpe en marathon dagen etter, 

Det er ikke min oppgave å dømme karrierevalget ditt, men på generelt grunnlag er jeg fan av å følge drømmer:)
Kjør på. For ekstra motivasjon er du hjertelig velkommen til å følge youtube kanalen min
https://www.youtube.com/channel/UCZwgkTnoQhvRSKNVsZ-Yz4g

Lykke til frøken!

 

Dere er så utrolig bra! Takk, TAKK for all positiv energi, det gir meg så utrolig mye! 

Å gå ned i vekt skal gå bra, jeg 'kan' vektnedgang i teori, har lært utrolig mye her og av flotte folk som Lyle McDonald etc. Jeg har mangla ork og viljestyrke som er grunnen til at vekta har gått oppover igjen, men å få av meg 10 kilo før FOS ser jeg ikke på som det største problemet. 

Tusen takk for bra tips, skal sjekke ut dette Hybrid athletes, og kanalen din virker med første øyekast veldig bra! Helt RÅ transformasjon i intro-videoen til kanalen, kult å se! 

Dette er definitivt en drøm. Det blir knallhardt, jeg blir å ofre mye på i det hele tatt kunne prøve på det, men det er så surt å angre og tenke 'hva hvis?' etterpå. 

Dere kunne så lett falt for fristelsen med å realitetsorientere meg, i stedet heier dere og det syns jeg er så bra! 

Jeg snakka med noen gutter jeg såvidt kjenner i dag på den lokale bryteklubben, og de ble helt gira og ville hjelpe meg med å få detta til. Jeg kjenner en som har gått kurset jeg drømmer om, som hjelper meg med teoretiske forberedelser som gjør at jeg kan skinne på intervjuene. Plutselig har jeg et helt team i ryggen. Man kan jo bli rørt av mindre! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Anwen skrev:

 

Dere er så utrolig bra! Takk, TAKK for all positiv energi, det gir meg så utrolig mye! 

Å gå ned i vekt skal gå bra, jeg 'kan' vektnedgang i teori, har lært utrolig mye her og av flotte folk som Lyle McDonald etc. Jeg har mangla ork og viljestyrke som er grunnen til at vekta har gått oppover igjen, men å få av meg 10 kilo før FOS ser jeg ikke på som det største problemet. 

Tusen takk for bra tips, skal sjekke ut dette Hybrid athletes, og kanalen din virker med første øyekast veldig bra! Helt RÅ transformasjon i intro-videoen til kanalen, kult å se! 

Dette er definitivt en drøm. Det blir knallhardt, jeg blir å ofre mye på i det hele tatt kunne prøve på det, men det er så surt å angre og tenke 'hva hvis?' etterpå. 

Dere kunne så lett falt for fristelsen med å realitetsorientere meg, i stedet heier dere og det syns jeg er så bra! 

Jeg snakka med noen gutter jeg såvidt kjenner i dag på den lokale bryteklubben, og de ble helt gira og ville hjelpe meg med å få detta til. Jeg kjenner en som har gått kurset jeg drømmer om, som hjelper meg med teoretiske forberedelser som gjør at jeg kan skinne på intervjuene. Plutselig har jeg et helt team i ryggen. Man kan jo bli rørt av mindre! 

Vi heier vet du. Ha en fin påsk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Broseidon said:

Vi heier vet du. Ha en fin påsk!

Greasing The Groove artikkelen - veldig interessant, det er nok en veldig bra strategi. Tusen takk for tips! 

Jeg har troa! ^_^

Ha en fin påske du og! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Update: 

Det går veldig fremover! Trener hver dag og løfter stadig tyngre (takk, newbiegainz!!). Det er fortsatt utrolig mye som gjenstår for at dette skal gå bra, men jeg må jo bare stå på.. 

10.04.17

4 km løpetur

Hjemmetrening: 4x12: dips, negative push ups, cross fit sit ups, utfall, knebøy, rygghev, stusshopp, stille lengde .. 

11.04.17

Styrkeprogrammet til Forsvaret: S1

(Knebøy, benkpress, nedtrekk, ..) 

12.04.17

4x4 intervall på spinningsykkel

1 time gåtur og hjemmetrening med kroppsvektøvelser 

13.04.17

Langkjøring: 90 min kardio + kroppsvektøvelser 

14.04.17 

Styrkeprogrammet til Forsvaret: S1

(Knebøy, benkpress, nedtrekk, ..)

15.04.17

4x4 på mølla + trappeløp senere på dagen. 

______________

Jeg skriver mye mer detaljert logg til meg selv, men orker rett og slett ikke utlevere akkurat hvor dårlig form jeg er i, det er så flaut og jeg skammer meg! 

Det går fort mye bedre da.. Siden jeg begynte har jeg økt 1RM i nedtrekk med 7 kg og tar helt settet med 7 kg mer enn jeg gjennomførte med første gang.  

En ting som sjokkerte meg var hvor utrolig dårlig det stod til med lengdehoppet!! Må hoppe stille lengde på 1.85 og har ikke hoppet lengdehopp siden barneskolen. I begynnelsen når jeg prøvde nå var jeg oppi rundt 83 cm. Hoppa 94 cm i går da, så det går framover, og jeg har enda litt tid til å bygge litt mer styrke i beina. Sikkert en del å hente på teknikk også men må ærlig innrømme at det å skulle hoppe en meter lenger på 70 dager slo luften litt ut av meg.. 

Jajja! Ikke så mye å gjøre med det anna enn å jobbe/hoppe på videre det!

^_^

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 13 uker burde det være meget overkommelig. Befalsskolen sine minimumskrav er ikke spesielt harde, og 13 uker er god tid på dette. Jeg jobbet en del år i forsvaret og har sett kvinner klare kravene med god margin som hadde langt dårligere utgangspunkt enn det du har. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 hours ago, NoBro said:

På 13 uker burde det være meget overkommelig. Befalsskolen sine minimumskrav er ikke spesielt harde, og 13 uker er god tid på dette. Jeg jobbet en del år i forsvaret og har sett kvinner klare kravene med god margin som hadde langt dårligere utgangspunkt enn det du har. 

Dårligere utgangspunkt enn meg, det er nesten så jeg ikke tror det! Men tusen takk, det var akkurat det jeg trengte å høre akkurat nå ^_^

 

edit: Det er forsåvidt bare 10 uker igjen nå da! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Må titte innom en tur jeg også siden du titta innom meg. Først, har vært der selv en gang i tiden, er 10 år siden, men ja. 

 

1. Det er et blodslit. et jævla blodslit, å komme seg til kravene. Å klare 8 pullups i bom, det klarer du fint, kanskje enda bedre om du kan gunne på å klare (helst flere) vanlige. 

2. Lengdehopp er nok mer avhengig av hvor flink du er til å hoppe. Ekke sikker på at jeg hadde klart det, men var ikke kravet når jeg tok befalstest eller. Her er det vel bare å trene masse på å hoppe langt da? (du må trene på det du skal bli flink på) 

3. Medisinballen går nok også fint, så fremt du trener på å kaste den, og klarer det med margin på trening..

4. Når det gjelds løping er det nok flere veier til rom. Men her må det da løpes en god del. Både litt mengde og du må kjøre 3000 metern flere ganger. Erfaringsmessig er det fint å ha en "løpedag" i uka, hvor du nærmer deg det du ønsker å klare på hovedløpet... Selv brukte jeg denne sia en del i fjor : http://www.coolrunning.com/engine/2/2_4/142.shtml, og ga relativt god fremgang. Den trengs ikke følges slavisk, men gir litt ide på variasjon m.m.

 

Alt i alt kreves det rå vilje for å shape opp på kort tid,men skal også sies at de første 3 mnd er perioden man har best fremgang, spesielt når man har trent en del fra før av, så viss du er villig å ofre en del, så går det fint. 

 

Lykke til!!

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 16.4.2017 den 11.09, Anwen skrev:

Dårligere utgangspunkt enn meg, det er nesten så jeg ikke tror det! Men tusen takk, det var akkurat det jeg trengte å høre akkurat nå ^_^

 

edit: Det er forsåvidt bare 10 uker igjen nå da! 

Kravene er såpass overkommelige at de aller aller fleste skal kunne trene seg opp til å klare de, og på 13 uker totalt har du veldig god tid på å trene målrettet opp mot spesifike tester samt til å restituere godt mellom treningene. Man presterer som regel også bedre på testene enn man gjør når man trener på de til hverdags, men det skal man selvsagt ikke ta med i betrakningen..

Sørg for å klar dem med grei margin før selve testene. Burde være null problem. Unntaket når det kommer til fysisk form må da være de som er veldig overvektige osv, men på 176/75 er du ikke blant dem uansett for å si det sånn. 

Ser da selvsagt bort ifra spesialavdelingene og noen få andre spesialiserte avdelinger som opererer med nokså hardere fysiske minstekrav i forhold til det øvrige forsvaret, men kravene på befalsskolen bør du om ti uker kunne greie med god margin :) (Går utifra at du trent godt på de tre første ukene)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, NoBro skrev:

Kravene er såpass overkommelige at de aller aller fleste skal kunne trene seg opp til å klare de, og på 13 uker totalt har du veldig god tid på å trene målrettet opp mot spesifike tester samt til å restituere godt mellom treningene. Man presterer som regel også bedre på testene enn man gjør når man trener på de til hverdags, men det skal man selvsagt ikke ta med i betrakningen..

Sørg for å klar dem med grei margin før selve testene. Burde være null problem. Unntaket når det kommer til fysisk form må da være de som er veldig overvektige osv, men på 176/75 er du ikke blant dem uansett for å si det sånn. 

Ser da selvsagt bort ifra spesialavdelingene og noen få andre spesialiserte avdelinger som opererer med nokså hardere fysiske minstekrav i forhold til det øvrige forsvaret, men kravene på befalsskolen bør du om ti uker kunne greie med god margin :) (Går utifra at du trent godt på de tre første ukene)

Stemmer det at man brenner mer fett av å kjøre fler reps og fler sett?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 16 April 2017 at 7:57 PM, Chr1st1anT said:

Må titte innom en tur jeg også siden du titta innom meg. Først, har vært der selv en gang i tiden, er 10 år siden, men ja. 

 

1. Det er et blodslit. et jævla blodslit, å komme seg til kravene. Å klare 8 pullups i bom, det klarer du fint, kanskje enda bedre om du kan gunne på å klare (helst flere) vanlige. 

2. Lengdehopp er nok mer avhengig av hvor flink du er til å hoppe. Ekke sikker på at jeg hadde klart det, men var ikke kravet når jeg tok befalstest eller. Her er det vel bare å trene masse på å hoppe langt da? (du må trene på det du skal bli flink på) 

3. Medisinballen går nok også fint, så fremt du trener på å kaste den, og klarer det med margin på trening..

4. Når det gjelds løping er det nok flere veier til rom. Men her må det da løpes en god del. Både litt mengde og du må kjøre 3000 metern flere ganger. Erfaringsmessig er det fint å ha en "løpedag" i uka, hvor du nærmer deg det du ønsker å klare på hovedløpet... Selv brukte jeg denne sia en del i fjor : http://www.coolrunning.com/engine/2/2_4/142.shtml, og ga relativt god fremgang. Den trengs ikke følges slavisk, men gir litt ide på variasjon m.m.

 

Alt i alt kreves det rå vilje for å shape opp på kort tid,men skal også sies at de første 3 mnd er perioden man har best fremgang, spesielt når man har trent en del fra før av, så viss du er villig å ofre en del, så går det fint. 

 

Lykke til!!

 

 

 

Hei! 

Tusen takk for så bra svar! 

- Jeg hopper 101 cm nå så det går stadig fremover. Har engasjert PT som mener hoppinga er noe vi skal få til ^_^

- Har i tillegg engasjert løpecoach! Kondisen er nok noe av det som blir verst, men har skrelt av 2.5 min på de siste to ukene på egenhånd, så jeg har troa! 

Setter pris på at du heier! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 18 April 2017 at 3:38 PM, NoBro said:

Kravene er såpass overkommelige at de aller aller fleste skal kunne trene seg opp til å klare de, og på 13 uker totalt har du veldig god tid på å trene målrettet opp mot spesifike tester samt til å restituere godt mellom treningene. Man presterer som regel også bedre på testene enn man gjør når man trener på de til hverdags, men det skal man selvsagt ikke ta med i betrakningen..

Sørg for å klar dem med grei margin før selve testene. Burde være null problem. Unntaket når det kommer til fysisk form må da være de som er veldig overvektige osv, men på 176/75 er du ikke blant dem uansett for å si det sånn. 

Ser da selvsagt bort ifra spesialavdelingene og noen få andre spesialiserte avdelinger som opererer med nokså hardere fysiske minstekrav i forhold til det øvrige forsvaret, men kravene på befalsskolen bør du om ti uker kunne greie med god margin :) (Går utifra at du trent godt på de tre første ukene)

 

Tusen takk for oppløftende svar! 

Jeg har trent godt! Jeg hopper nesten 20 cm lengre nå (101 cm, kravet er 185) og løper 3 km 2,5 min raskere enn for 10 dager siden. Medisinball og M77 støvler er på vei i posten og som jeg nevnte over her og jeg har engasjert egen PT og løpecoach. All forbedring av kardioen vil hjelpe psykisk tror jeg. Og ja, er helt enig med deg, på testløpet på FOS vil jeg være så pumpa av adrenalin at jeg sikkert løper fortere enn vanligvis. Det er jo ikke mange som klarer å ta seg helt ut uten et press som det. 

 

Tusen takk for gode råd og oppmuntring, har du vært på opptaket selv? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 18 April 2017 at 10:42 PM, Superspurv said:

Hvorfor spør du om de samme spørsmålene gang på gang? Har du korttidshukommelse?

Nå håper jeg du spør personen som kommenterer over deg, hvis ikke så skjønner jeg dessverre ikke hva du mener. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...