Gå til innhold

Noen sunne proteinbarer eller andre alternative proteinkilder? Ikke Quest.


SamGold

Anbefalte innlegg

3 timer siden, pilatus skrev:

Jeg lurer på om vi misforstår hverandre, men...

100 g hamburgerrygg inneholder 101 kcal og 20 g protein. Man får mao i seg 5,1 kcal per gram protein.

100 g Maxim proteinbar inneholder 335 kcal og 40 g protein. Man får mao i seg 8,4 kcal per gram protein.

Det er selvsagt ikke proteinene i seg selv om har et annet kalori-innhold, men alt det andre som er oppi (fett og karbo, som du sier).

Hvis man er på f.eks. PSMF, så er denne forskjellen ganske betydelig. Hvis man jafser i seg masse barer, så får man i seg for mye karbo.

 

Jepp, de 40 gram proteinene utgjør vel 160 av kaloriene, fett og karbo resten. Påpekte bare at barene ikke har fler kcal pr gram protein :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Fortsetter under...

På 3/18/2017 den 16.40, Ethereal skrev:

Vel, noe jeg ikke nevnte i svaret mitt, som er litt viktig: da du skrev "spise med god samvittighet"- jeg synes man også kan spise det som ikke er sunt med god samvtittighet, hvis mengdene er ok, og resten av det man spiser er bra. :D

 

Jeg blir bare så sur når, spesielt i fitnessindustrien, ting blir fremstilt som "sunne" når de nå strengt tatt ikke er det. :D

 

På 7/15/2017 den 22.03, NoBro skrev:

Det er helt uproblematisk å inkludere proteinbarer i sin daglige diett hvis det er noe man trives med, uansett hva ens målsetning med dietten er. 

1. Kalorier

2. Makroer

Så lenge dette er spot on i forhold til ens mål vil det ikke utgjøre noen forskjell om man velger å la f.eks 300 eller 600 kalorier komme fra proteinbarer istedetfor andre matvarer med ditto antall proteiner, karbohydrater og fett.

Er man i kaloriunderskudd vil man ikke legge på seg fett, uavhengig om akkurat de eller de kaloriene kom fra en proteinbar eller en tupperware-boks med kylling og ris.

Bare for å presisere hva jeg mente- jeg er ikke uenig med deg (illustrert med sitat fra meg selv fra tidligere i tråden :D ) : å bruke ordet "sunt" er så tricky, siden en objektiv, allmenn definisjon på hva det er ikke eksisterer, sånn utover ren ordboksdefinisjon.

Det jeg mente var at proteinbarer ikke er "sunt" som i at de er så gode for kroppen at en kan likestille dem med ordentlig mat av gode ingredienser. I likhet med alt annet man kan spise er de jo ikke i seg selv fetende eller slankende, siden logikk. Men, for min del utgjør det en veldig markant forskjell både på grad av metthetsfølelse og hvordan jeg har det (energinivå, generell velvære), om jeg lar 650 av dagens kalorier om dagen komme fra tre questbarer i stedet for samme antall kalorier fra cottage cheese eller en solid middagsporsjon, i alle fall over tid. Dette har selvsagt mye med at proteinbarer er energitette i forhold til, vel. Kylling eller cottage cheese.

 

Så, uten å forsøke å argumentere videre når jeg ikke er uenig i påstanden- man kan jo fint rase ned i vekt og få i seg grei sammensetnig av makronæringsstoffer selv ved å kun leve på proteinbarer. Men jeg ville hatt det ganske jævlig på en sånn diett. Men som nevnt over, også det som ikke er direkte sunt, eller sånt som er direkte usunt, er jo helt uproblematisk å få i seg, i rett mengde. Men hvis folk ser på en vare som så "sunn" at de overdriver inntaket og heller spiser det enn ordentlige måltider, kan det være uheldig. Det kan også gå helt fint. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 12.8.2017 den 13.24, Ethereal skrev:

 

Bare for å presisere hva jeg mente- jeg er ikke uenig med deg (illustrert med sitat fra meg selv fra tidligere i tråden :D ) : å bruke ordet "sunt" er så tricky, siden en objektiv, allmenn definisjon på hva det er ikke eksisterer, sånn utover ren ordboksdefinisjon.

Det jeg mente var at proteinbarer ikke er "sunt" som i at de er så gode for kroppen at en kan likestille dem med ordentlig mat av gode ingredienser. I likhet med alt annet man kan spise er de jo ikke i seg selv fetende eller slankende, siden logikk. Men, for min del utgjør det en veldig markant forskjell både på grad av metthetsfølelse og hvordan jeg har det (energinivå, generell velvære), om jeg lar 650 av dagens kalorier om dagen komme fra tre questbarer i stedet for samme antall kalorier fra cottage cheese eller en solid middagsporsjon, i alle fall over tid. Dette har selvsagt mye med at proteinbarer er energitette i forhold til, vel. Kylling eller cottage cheese.

 

Så, uten å forsøke å argumentere videre når jeg ikke er uenig i påstanden- man kan jo fint rase ned i vekt og få i seg grei sammensetnig av makronæringsstoffer selv ved å kun leve på proteinbarer. Men jeg ville hatt det ganske jævlig på en sånn diett. Men som nevnt over, også det som ikke er direkte sunt, eller sånt som er direkte usunt, er jo helt uproblematisk å få i seg, i rett mengde. Men hvis folk ser på en vare som så "sunn" at de overdriver inntaket og heller spiser det enn ordentlige måltider, kan det være uheldig. Det kan også gå helt fint. :)

Er jo ikke uenig i dette :) Men det vil nok være individuelt hvor mett man blir av forskjellig mat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...