Gå til innhold

Noen sunne proteinbarer eller andre alternative proteinkilder? Ikke Quest.


SamGold

Anbefalte innlegg

Hei!

Finnes det noen sunne og gode proteinbarer som ikke er fulle av sukker og kan spises på jevnlig basis med god samvittighet? Quest er vel de eneste jeg kommer på, men har et turbulent forhold til de og de er per i dag ikke et alternativ.

Er i markedet for å kjøpe proteinpulver nemlig, men kan kanskje like gjerne kjøpe inn proteinbarer om jeg finner noe bra. Bestiller også gjerne fra utlandet (iHerb?).

Takk! :)

PS: Andre alternative proteinkilder kan også vurderes. Har tenkt på for eksempel Beef Jerky om det kan finnes billig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg brukte å kjøpe proteinbarer hvis jeg trengte proteiner "på farten". Nå kjøper jeg heller en pakke hamburgerrygg eller lignende. Det er billigere, metter bedre og har færre kalorier per gram protein. Det er jo som regel ganske mye karbs i barer.

Jeg tar en proteinshake etter trening, men det er jo ikke alltid jeg har med meg pulver og flaske ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barbell sine proteinbarer er MEGET gode!! Disse synes jeg er best: https://www.fightit.no/products/barbells-proteinbar---caramelcashew-55g

Smaken er meget god, og næringsinnholdet er veldig bra. 

Selv synes jeg også de nye proteinbarene Mars og Snickers er gode, spesielt Snickers. Utrolig, men sant - de smaker nesten som the real deal! https://www.proteinfabrikken.no/snickers/27561/snickers-protein-bar-18-x-51g-snickers

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv om jeg er så glad i proteinbarer at jeg knapt kan ha en eske i hus, og det jo er sunt med proteiner, så er ærlig talt ikke proteinbarer sånn spesielt sunne. Og det er ikke særlig stor forskjell på hvor sunne de respektive er, selv om "diettbarene" har mindre sukker (men ofte er søtet med for eksempel malitol, som ikke er mye bedre enn sukker- det gir kalorier, blodsukkerstigning (høy Gi og ikke så søtt som sukker, så man må bruke mer for å få samme søtningsgrad, evnt.kombinere med andre søtningsstoffer, noe de fleste produsentene gjør)). Det er vel ikke klart hvor mye av det som føres opp som sukkeralkoholder som faktisk kan tas opp i kroppen, det varierer vel både fra person til person, og hvilket søtningsstoff sukkeralkoholene kommer fra- de fra erythnol kan man se bort fra, men når Atkins-barer, Carb-killa etc er søtet med malitol, så kan du godt regne med at proteinbaren i praksis ikke inneholder kun "et gram sukker. Det der "net carb"-begrepet man opererer med er i beste fall unøyaktig

 

Poenget jeg brukte mange ord på å få frem her, er at, vel, proteinbarer er ofte sunnere enn en sjokolade. Og kan spises som erstatning for sjokolade. Men per 100 gram inneholder de oftest godt over 300 kcal, og man blir ikke veldig mette av dem.

Det er rett og slett næringstett mat som, hvis vi kun ser på kalori-innhold, gir deg like mye energi som samme mengde smågodt. Bedre makroinnhold, sure, men med mindre man gjerne kan få i seg mer kalorier og proteinbarer frister (de smaker jo godt), så bør man egentlig begrense inntaket. Og i alle fall ikke spise dem fordi de er sunne, erststte måltider med dem, og tro at man gjlr kroppen sin en kjempetjeneste.

Se på næringsinnholdet, finn noen du synes er gode (fightit.no selger utallige varianter enkeltvis, så du kan prøve deg frem, men jeg ville egentlig ikke brydd meg så veldig om å finne den aller "sunneste". Jeg ser på det som litt sunnere godteri, og ofte velger jeg å bare spise mat, og så heller spise skikkelig godteri i blant. Vet ikke hva du legger i "jevnlig basis", men det er nok by far sunnest spise mat på jevnlig basis, og slå deg løs med en gigantisk proteinbar på lørdager. :p Søtsaker på jevnlig basis er uansett en uvane mange like gjerne kan legge av seg, sånn for å være skikkelig kjip.

 

Proteinbarer er "sunnere søtsaker, men å kalle det sunt? Nja. I begrensede mengder, så!

 

 

Når noe smaker oreo eller brownie eller bursdagskake, har konsistens som minner veldig mye om sjokolade, og er dekket av sjokolade, er det som regel ikke sunt. If it walks like a duck, talks like a duck, etc.  :D Questbarene var jo lenge overlegne på næringsinnhold mye fordi konsistens og smak ikke akkurat kunne forveksles med sjokolade. :D

 

Jeg ville gått for Beef jerky, nøttesmør er også sunt og kan selv i små mengder gjøre bra ting for et halvkjipt måltid. Gymgrossisten tror jeg har Beef Jerky til ok pris, og nøttesmør og annet nam som er mer mat, og sunnere, enn proteimnbarer.

 

(Jeg har gått over på proteinpudding selv, som heller ikke er så innmari sunt, men supergodt, kalorifattig, og totally verdt det for min del- men jeg spiser det ikke daglig, liksom)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 16.3.2017 den 19.51, Inger-Lise skrev:

Barbell sine proteinbarer er MEGET gode!! Disse synes jeg er best: https://www.fightit.no/products/barbells-proteinbar---caramelcashew-55g

Smaken er meget god, og næringsinnholdet er veldig bra. 

Selv synes jeg også de nye proteinbarene Mars og Snickers er gode, spesielt Snickers. Utrolig, men sant - de smaker nesten som the real deal! https://www.proteinfabrikken.no/snickers/27561/snickers-protein-bar-18-x-51g-snickers

Smakte Barbell med kokos i går. Den var MEGET god. Helt enig. Faktisk like god som en hver sjokolade etter min mening. Husker du likte godt Quest-bars. Du må vel være enig i at disse er langt bedre? :)

Får jeg tak i disse billig en plass, så kjøper jeg nok disse.

Mars og Snickers har jeg ikke testet enda, men selgeren hvor jeg kjøpte Barbell sa at han ikke kjente forskjell på vanlig Mars og protein-Mars.

Men disse har vel endel sukker?

På 16.3.2017 den 22.58, Zmurph skrev:

Carb Killa er faktisk veldig gode http://gymgrossisten.no/12-x-carb-killa-60-g?q=grena

Det samme er Oh Yeah! One http://gymgrossisten.no/12-x-oh-yeah-one-bar-60g?q=oh yeah

Begge har høyt proteininnhold og lite kcal. Ligner på sjokoladebarer, ikke en "blokk" av proteinpulver slik som questbars

Takker!

Smakte på Oh Yeah! One med kakesmak (sjokolade) i går. Hadde jeg spist den alene hadde jeg kanskje elsket den, men den bleknet litt ved siden av Barebell baren. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk for grundig svar, @Ethereal. :) 

Jeg har ikke tatt proteintilskudd på årevis, men tenker nå å begynne med det igjen av praktiske årsaker. Alternativt tenker jeg å eventuelt heller supplere med proteinbarer. Det vil si, kanskje som et mellommåltid per dag. 

Innser naturligvis at vanlig mat er å foretrekke, men igjen, praktiske årsaker. Ser også at jeg ganske ofte ender opp med å kjøpe proteinbarer på butikken og da kanskje ikke de mest optimale/billige. 

Har lenge kjøpt Atkins Chocolate Decadence. Synes faktisk den er veldig god. Og brukbart proteininnhold. :)

Skal sjekke ut Beef Jerky. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 18.3.2017 den 12.34, SamGold skrev:

Takk for grundig svar, @Ethereal. :) 

Jeg har ikke tatt proteintilskudd på årevis, men tenker nå å begynne med det igjen av praktiske årsaker. Alternativt tenker jeg å eventuelt heller supplere med proteinbarer. Det vil si, kanskje som et mellommåltid per dag. 

Innser naturligvis at vanlig mat er å foretrekke, men igjen, praktiske årsaker. Ser også at jeg ganske ofte ender opp med å kjøpe proteinbarer på butikken og da kanskje ikke de mest optimale/billige. 

Har lenge kjøpt Atkins Chocolate Decadence. Synes faktisk den er veldig god. Og brukbart proteininnhold. :)

Skal sjekke ut Beef Jerky. 

Vel, noe jeg ikke nevnte i svaret mitt, som er litt viktig: da du skrev "spise med god samvittighet"- jeg synes man også kan spise det som ikke er sunt med god samvtittighet, hvis mengdene er ok, og resten av det man spiser er bra. :D

 

Jeg blir bare så sur når, spesielt i fitnessindustrien, ting blir fremstilt som "sunne" når de nå strengt tatt ikke er det. :D

Btw, gymgrossisten har veldig gode kampanjer i blant, så se opp for det, de setter gjerne ned ting med 25% i blant, og da blir det mer, heh, spiselig pris.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, pilatus skrev:

Det er jo ganske mange kalorier pr gram protein i barbell-barene da, hvis du er ute etter et alternativ til pulver.

Jo, men pulvermåltidet inneholder også som regel frukt og nøtter, så tenker det går opp i opp. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 18.3.2017 den 12.28, SamGold skrev:

Smakte Barbell med kokos i går. Den var MEGET god. Helt enig. Faktisk like god som en hver sjokolade etter min mening. Husker du likte godt Quest-bars. Du må vel være enig i at disse er langt bedre? :)

Får jeg tak i disse billig en plass, så kjøper jeg nok disse.

Mars og Snickers har jeg ikke testet enda, men selgeren hvor jeg kjøpte Barbell sa at han ikke kjente forskjell på vanlig Mars og protein-Mars.

Men disse har vel endel sukker?

Takker!

Smakte på Oh Yeah! One med kakesmak (sjokolade) i går. Hadde jeg spist den alene hadde jeg kanskje elsket den, men den bleknet litt ved siden av Barebell baren. :)

Liker fremdeles questbarene (noen av dem i alle fall), men er enig i at Barbellbarene også er gode ja, derfor jeg anbefalte dem :) questbarene er best når man varmer dem synes jeg! Men på farten har vi jo ikke mulighet til det, og da er Barbell digg! Ja, helt seriøst  - de mars og snickersbarene smaker virkelig bra! Tror det er litt høyere sukkerinnhold i dem enn questbar ja, but worth it og fremdeles langt bedre næringsinnhold enn vanlig sjokolade !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...
På 16.3.2017 den 10.45, pilatus skrev:

Jeg brukte å kjøpe proteinbarer hvis jeg trengte proteiner "på farten". Nå kjøper jeg heller en pakke hamburgerrygg eller lignende. Det er billigere, metter bedre og har færre kalorier per gram protein. Det er jo som regel ganske mye karbs i barer.

Jeg tar en proteinshake etter trening, men det er jo ikke alltid jeg har med meg pulver og flaske ;)

Barene har ikke flere kalorier pr. gram protein. 1 gram protein = 4 kalorier. 

Derimot har proteinbarer som regel varierende mengder med karbohydrater og fett i tillegg, som da gjør at 100 gram proteinbar som regel har flere kalorier enn 100 gram hamburgerrygg eller annet magert kjøttpålegg som består av så og si kun protein. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 17.3.2017 den 3.19, Ethereal skrev:

Proteinbarer er "sunnere søtsaker, men å kalle det sunt? Nja. I begrensede mengder, så!

Det er helt uproblematisk å inkludere proteinbarer i sin daglige diett hvis det er noe man trives med, uansett hva ens målsetning med dietten er. 

1. Kalorier

2. Makroer

Så lenge dette er spot on i forhold til ens mål vil det ikke utgjøre noen forskjell om man velger å la f.eks 300 eller 600 kalorier komme fra proteinbarer istedetfor andre matvarer med ditto antall proteiner, karbohydrater og fett.

Er man i kaloriunderskudd vil man ikke legge på seg fett, uavhengig om akkurat de eller de kaloriene kom fra en proteinbar eller en tupperware-boks med kylling og ris.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 16.3.2017 den 7.38, SamGold skrev:

Hei!

Finnes det noen sunne og gode proteinbarer som ikke er fulle av sukker og kan spises på jevnlig basis med god samvittighet?

Maxim barene ("40%") synes jeg er gode. Spiser dem av og til og om jeg er på farten. Selges stort sett overalt, (Rema 1000 etc.)

Flere gode og friske smaker, 50g pr stk, kalorier varierer utifra type smak men de ligger på 165-180 kcal pr stk. 20g protein / 10-11g karbo (Hvorav veldig lite er sukker) og 4-5g fett pr. stk, altså pr. 50 gram. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 hours ago, NoBro said:

Barene har ikke flere kalorier pr. gram protein. 1 gram protein = 4 kalorier. 

Derimot har proteinbarer som regel varierende mengder med karbohydrater og fett i tillegg, som da gjør at 100 gram proteinbar som regel har flere kalorier enn 100 gram hamburgerrygg eller annet magert kjøttpålegg som består av så og si kun protein. 

Jeg lurer på om vi misforstår hverandre, men...

100 g hamburgerrygg inneholder 101 kcal og 20 g protein. Man får mao i seg 5,1 kcal per gram protein.

100 g Maxim proteinbar inneholder 335 kcal og 40 g protein. Man får mao i seg 8,4 kcal per gram protein.

Det er selvsagt ikke proteinene i seg selv om har et annet kalori-innhold, men alt det andre som er oppi (fett og karbo, som du sier).

Hvis man er på f.eks. PSMF, så er denne forskjellen ganske betydelig. Hvis man jafser i seg masse barer, så får man i seg for mye karbo.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...