Gå til innhold

Påvist lavt S testosteron


C30

Anbefalte innlegg

Hei. 

 

Eg har ikkje peiling på dette, men prøver å lese meg litt opp. 

Har slitt en periode med lavt energinivå, fedme på mage og bryst osv.

 

Slik eg har forstått det så er det mer å sjekke enn bare s testosteron, så da er spm, hvem går eg til for å få en full utbredelse av kroppen min, og som har bedre peiling enn min fastlege? 

Er det en endokrinolog eg må til ?

Bor i Bergen.

 

Vedlagt følger prøven om noen har noen formening

 

Takk for svar

testosteron.PNG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvordan er livsstilen? Trener du? Er du overtrent?

Jeg har hatt testosteron i nedre sjikt (12,0/13,0) og til og med forsøkt testosteronterapi i en periode hvor jeg var helt utmattet. Sluttet etterhvert med dette da det ikke hadde noen effekt.

Har nå en rimelig bra livskvalitet og føler ikke at jeg har noen hormonelle problemer, selv om jeg kanskje ikke er den største testosteronbomben. Har god skjeggvekst, god libido, gode ereksjoner og brukbart med energi.

Jeg vet faktisk ikke sikkert hvordan jeg ble bedre, men det var en prosess som tok tid. Å redusere stress er viktig. Kutt kaffe. Sov nok (kanskje viktigst). Spis bra (nok fett). Tren tungt, men ikke drep deg selv.

Jeg vet heller ikke sikkert nøyaktig hva mitt problem var, men jeg gikk meg på en alvorlig utmattelses-smell. Dette var dog mange år før, så vet ikke sikkert om det kan spores til det.

Budskapet mitt her er vel at du bør finne ut hvorfor verdiene dine er lave og om det er ting du eventuelt kan gjøre for å optimalisere de naturlig. Jeg ville ikke startet med medisiner sånn helt uten videre. 

Ellers er det vel en endokrinolog du trenger, ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Livstilen er vel dårlig i mangen sin øyne, men normalt i andre sine. 

Trener litt, går mest i perioder. Går da mest i baseøvelser. Med andre ord er eg ikkje godt trent. 

Mat går det i havre til frokost, og normale middager. Spiser nok sikkert for lite om eg regner det ut. 

Har lite til ingen fett på bein og armer, alt ligger på mage, bryst og sidene. 

Føler meg helt grei, men etter å ha trent i ett halvt år med sikkelig matplan og med lite resultater så gikk eg til lege for å sjekke at alt var i orden. var da resultatene kom. 

Føler meg vel kanskje litt unaturlig trøtt enkelte dager, men tenker/tenkte det var normalt. 

 

Får komme meg til en endokrinolog og se hva han sier. 

 

takk for svar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres ut som om du har mulighet til å optimalisere hormonene dine ved hjelp av trening og livsstilsendringer. Men ikke forvent at det skjer på en uke. Det kan ta måneder.

Du må selv vurdere om du vil være på medisiner resten av livet eller om du vil forsøke å ordne det naturlig. 

Lykke til! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lavt testosteron alene er ikke nødvendigvis noe problem (vanlig misforståelse), det relevante er forholdet mellom fritt og bundet testosteron. http://www.furst.no/analyse-og-klinikk/analyser/fri-testosteron-indeks/ Tilsvarende ville jeg ikke hengt meg for mye opp i graden av behåring, den sier isolert sett heller ikke nødvendigvis noe om testosteronnivå - man kan ha skyhøyt testonivå men lite hår, og motsatt.

Med forbehold om at jeg ikke er lege, vil tallene dine gi en FTI på 7,4 (10xS-testo / SHBG, 10*9,7 / 13 = 7,4), noe som er omtrent midt i referanseområdet for menn over 14 år (se linken over). Men gitt at du opplever de plagene du gjør ville jeg absolutt også bedt om en henvisning til endokrinolog hvis jeg var deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...