Gå til innhold

Hvordan får jeg vekk dette fettet? Cardio? Styrke?


Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

GOMAD må være noe av det dummeste Mark Rippetoe har funnet på. Hvis målet er å legge på seg mer fett enn muskulatur, så for all del; GOMAD, men moderat overskudd er så vanvittig mye bedre hvis målet er optimal muskelmasse/fett-ratio økning er ønskelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

57 minutter siden, SterkARE skrev:

GOMAD må være noe av det dummeste Mark Rippetoe har funnet på. Hvis målet er å legge på seg mer fett enn muskulatur, så for all del; GOMAD, men moderat overskudd er så vanvittig mye bedre hvis målet er optimal muskelmasse/fett-ratio økning er ønskelig.

Men i underskudd da, det er ikke noe mulig å legge på seg litt muskler, selv når en er ganske nybegynner?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Marius Bogan skrev:

Men i underskudd da, det er ikke noe mulig å legge på seg litt muskler, selv når en er ganske nybegynner?

For en fersk nybegynner kan man for en kort periode både gå ned i fettprosent, og legge på seg muskelmasse. Deretter må en ligge i et (fornuftig) overskudd for å legge på seg muskelmasse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, SterkARE skrev:

GOMAD må være noe av det dummeste Mark Rippetoe har funnet på. Hvis målet er å legge på seg mer fett enn muskulatur, så for all del; GOMAD, men moderat overskudd er så vanvittig mye bedre hvis målet er optimal muskelmasse/fett-ratio økning er ønskelig.

Joda, for all del… Jeg tror muligens poenget til Rippetoe er overskudd, GOMAD er bare den letteste måten å drive det poenget hjem på, for å unngå masse diskusjon og usikkerhet rundt hvorvidt det er for mye med 3 ekstra egg om den typen ting. GOMAD - voks først, så kan man skrelle vekk fett etterpå.

Men det er ikke bærekraftig i lengden, det er helt sikkert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, HenrikWL skrev:

Joda, for all del… Jeg tror muligens poenget til Rippetoe er overskudd, GOMAD er bare den letteste måten å drive det poenget hjem på, for å unngå masse diskusjon og usikkerhet rundt hvorvidt det er for mye med 3 ekstra egg om den typen ting. GOMAD - voks først, så kan man skrelle vekk fett etterpå.

Men det er ikke bærekraftig i lengden, det er helt sikkert.

Jo, men det finnes da vel andre mer fornuftige og pedagogiske råd enn å be noen drikke 3,78 liter med melk hver dag? Da jeg kjørte SS for lenge siden, klarte jeg ikke å drikke mer enn 1-2 liter melk om dagen. Resultatet var allikevel at jeg la på meg alt for mye fett, som jeg måtte bruke lang tid på å skrelle vekk senere. Det er rett og slett en dårlig strategi å bulke hardt, med mindre målet er bli så sterk som mulig og ikke bryr seg om hvor feit man blir.

Jeg tror heller det er strategien til Rippetoe å kunne vise til hvor effektiv styrkeprogresjon man får med SS, og han vet at man blir sterkest av å øke mest mulig i kroppsvekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

26 minutter siden, SterkARE skrev:

Jo, men det finnes da vel andre mer fornuftige og pedagogiske råd enn å be noen drikke 3,78 liter med melk hver dag? Da jeg kjørte SS for lenge siden, klarte jeg ikke å drikke mer enn 1-2 liter melk om dagen. Resultatet var allikevel at jeg la på meg alt for mye fett, som jeg måtte bruke lang tid på å skrelle vekk senere. Det er rett og slett en dårlig strategi å bulke hardt, med mindre målet er bli så sterk som mulig og ikke bryr seg om hvor feit man blir.

Jeg tror heller det er strategien til Rippetoe å kunne vise til hvor effektiv styrkeprogresjon man får med SS, og han vet at man blir sterkest av å øke mest mulig i kroppsvekt.

Målet med SS er å bli sterkest mulig på kortest mulig tid ja... Det står i boka at man må regne med å legge på seg mye fett også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, SterkARE skrev:

Jo, men det finnes da vel andre mer fornuftige og pedagogiske råd enn å be noen drikke 3,78 liter med melk hver dag? Da jeg kjørte SS for lenge siden, klarte jeg ikke å drikke mer enn 1-2 liter melk om dagen. Resultatet var allikevel at jeg la på meg alt for mye fett, som jeg måtte bruke lang tid på å skrelle vekk senere. Det er rett og slett en dårlig strategi å bulke hardt, med mindre målet er bli så sterk som mulig og ikke bryr seg om hvor feit man blir.

Jeg tror heller det er strategien til Rippetoe å kunne vise til hvor effektiv styrkeprogresjon man får med SS, og han vet at man blir sterkest av å øke mest mulig i kroppsvekt.

Ja, det er nettopp det. SS er laget for å gjøre deg så sterk som mulig på så kort tid som mulig. Vekt er fullstendig uinteressant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 20.3.2017 den 7.42, Ove_68 skrev:

Nå er det vel heller ingen som har sagt noe om hvor mye mat en skal spise, men et av momentene med SS er at man skal øke i kropsvekt og øke i belastning for hver økt. Dette er det Mark Rippetoe som sier, så vær grei å slutte å kverulere. Hvis du er uenig, så ta det opp med Mr Rippetoe, ikke meg. 

Hehe, slapp av nå. Du må tåle at noen ikke er 100% enig med deg. Mye mat eller ei, å legge til et par øvelser på armer 1-2 av dagene i uken er uproblematisk. Hvis det kan hjelpe en nybegynner å følge programmet, så er det absolutt verdt det. Han sier at ingen av øvelsene skal byttes ut, og det gjør man heller ikke.

Til trådstarter:
1: Du får trent rikelig med armer i ro øvelser (biceps) og dytteøvelser (triceps). Men som sagt så kan du legge inn 1-2 øveser på triceps og biceps på 1-2 av dagene hvis du føler for det. Men igjen, ikke overdriv disse. 

2: Kjør programmet som oppsatt. Det er en grunn til at det er satt opp slik. Grunnen til knebøy hver økt er at du skal kjapt bli vant til denne øvelsen da det er den styrkeøvelsen som stiller høyest krav til teknisk terping. Du kommer til å bli glad i knebøy med dette programmet hvis du bare kjører på og ikke ser deg tilbake. Trust me :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hva tenker dere om at jeg minkser litt i kcal forbruket? Pdd ligger jeg på 2000 kcal, og jeg har jo gått ned 4-5 kg på en 1 måned ca, men føler ennå det tar litt for lang tid før fettet er borte. Cardio er selvsagt et alternativ og, men i dette vekløftnings-senteret jeg trener, så har de ikke tredemøller, er bare et studio med vekter osv.

Hva tenker dere? Eller skal jeg bare fortsette å være i underskudd som jeg har gjort til nå og trene styrke?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 timer siden, Superspurv skrev:

Jeg skrev fasiten til deg, hvorfor diskuterer dere enda?
Jeg skrev hva slags program du kan kjøre
Jeg skrev hvor mye du skal spise
Jeg informerte deg om at cutting tar tid

Resten er detaljer og flisespikkeri som ikke har noe spesiell betydning.

Jeg kjører SS nå og spiser 2000 kcal om dagen, men føler det tar tid. Har nå holdt på med det i 2 mnd ca, men føler ikke jeg ser noe klar forskjell. Er sikkert altfor lite tid, men hadde regnet med at noe av fettet var litt vekke iallf.

Har gått ned 4-5 kg dog.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha, klarer du ikke å tenke deg til noen ting selv? 

 

Prøv å tenk litt nå. Du har fett på armene. Du slanker bort dette, blir armene større eller mindre nå?

 

Vi prøver et annet eksempel. Du ligger i underskudd. Du mister muskelmasse. Blir armene mindre eller større?

 

Du burde kjøpt deg et målebånd. Det koster ca 10 kr på Nille.

 

Ellers er det sikkert 10 andre faktorer som gjør at du føler at du har mindre armer nå. Trykk(pump), kosthold(lavkarbo kan gjør at du ser litt flatere ut)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Superspurv skrev:

Haha, klarer du ikke å tenke deg til noen ting selv? 

 

Prøv å tenk litt nå. Du har fett på armene. Du slanker bort dette, blir armene større eller mindre nå?

 

Vi prøver et annet eksempel. Du ligger i underskudd. Du mister muskelmasse. Blir armene mindre eller større?

 

Du burde kjøpt deg et målebånd. Det koster ca 10 kr på Nille.

 

Ellers er det sikkert 10 andre faktorer som gjør at du føler at du har mindre armer nå. Trykk(pump), kosthold(lavkarbo kan gjør at du ser litt flatere ut)

Hvordan er du på deff da. Får du mye/litt mindre armer når du er på deff? Eller er det bare noe en føler?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nja, det spørs litt. På sist def klarte jeg å beholde samme armstørrelse i cm, ikke at det betyr så mye. 

Nå syns jeg det er viktigere ting enn armstørrelse, feks waist-shoulder ratio. V-taper, store skuldre, håndledd-overarm ratio. ++

At jeg måler feks 43 cm rundt armene har ingenting å si. Poenget for meg er at det må komme i symmetri til resten av overkroppen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kardio forbrenner kalorier. Kcalunderskudd forbrenner fett, kombinert med styrketrening. 

Den eneste kardioen jeg gjør på diett er å gå bedagelige turer med en aldrende bikkje. 

Kardio er selvsagt sunt på mange måter, men hvor bra det er med masse kardio for en allerede stresset kropp (Langvarig kcalunderskudd) og for fettforbrenning er noe helt annet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...