Gå til innhold
Cheer

Strekk i lysken!

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg er en jente på 16 år, som driver med noe som heter cheerdance. Jeg trener 4-5 ganger i uka i ca 2 timer hver gang. For noen uker siden (2-3) så fikk jeg en veldig vond strekk i venstre ben! Jeg har aldri hatt denne typen av  strekk, så jeg tenkte ikke så mye på dette i starten. Jeg fortsatte treningen. Jeg hadde utrolig vondt når jeg blant annent gjorde slike "toetouch" eller splitthopp, samt venstre spagaten. jeg har brukt tigerbalsam, og holdt meg langt unna å gjøre det som gjør vondt på trening. Men nå tror jeg at jeg starter å få strekk på det andre benet å, altså høyre ben, Jeg har nemmelig brukt høyre ben til det jeg ikke klarer på venstre. Igår midt i treningen kjente jeg at det startet og gjøre vondt ved lysken. Tror dere at dette er en strekk? Jeg skal på NM om 2 uker, og jeg må konkurrere! Så har dere noen tips til hvordan jeg kan få fjernet denne strekken så raskt som mulig. Jeg har bestilt time hos en fysoterapaut, men fikk desverre ikke time før om 1 1/2 uke, så er det noe jeg kan gjøre i denne uken for å få det litt bedre?

 

takk for alle svar på forhånd!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fortsetter under...

Utifra det du beskriver så ville jeg holdt foten i ro. Ta det opp med treneren din og gå derifra. Gjør øvelser som ikke gjør vondt, evt. skift posisjon i laget til der hvor du kan gjøre øvelser du ikke får vondt av. Hvis du ikke hadde hatt konk om 2 uker så ville jeg anbefalt total hvile. Lyskestrekk er ikke noe tull, og kan i mange tilfeller holde idrettsutøvere ute i ukesvis. Nå er du 16 år og vil derfor lege noe raskere. 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bli varm, for så å la være å tøye lysken. Den er som en strikk, og blir det sliten og slapp er det ikke smart å tøye den enda mer.

Sykle, svømme eller lett jogging for å bli varm, og ikke tøy ut lysken. Den har godt av å være i de bevegelsene, så bygger den seg sterkere etterpå under hvilen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Man skal IKKE strekke på muskulatur som er skadet. Dette gjør skaden verre.

Nå. Sprer smerten seg, eller er den lokal? Kan du definere smerten bedre? Hva slags smerte er det (strålende, brennende, rivende, ømhet, stikkende, lynende, etc)?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå


×