Gå til innhold

Kalorimengde


oslomann

Anbefalte innlegg

Hei

Har hørt at det ikke har noe å si om man spiser ett eller flere måltider om dagen, det er det totale inntaket over tid som har noe å si.

Men så begynte jeg å tenke litt. Har også hørt at mange har enkelte spisedager der dem spiser masse "dritt"mat iløpet av en kort periode, da kan dem spise ganske mye for dem mener at kroppen ikke klarer å ta til seg så mye.

Men da forstår jeg ikke helt dette. For det har jo tydeligvis ikke noe å si om man spiser ett eller flere måltider om dagen, så om man bare spiser det man skal på 1-2 måltider så kan jo det være mye. Men da skal plutselig kroppen klare å ta til seg alt. Men om man spiser "dårlig"mat på en spisedag så er det sånn at kroppen ikke klarer å ta til seg alt.

Får det bare ikke til å stemme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Man har ikke spisedager for å fråtse. Man har spiserdager for å gi en kickstart til forbrenninga. Og man føler seg mye bedre. Hvis man ligger i underskudd 6 dager i uken (-500 kcal per dag), så kan man fint spise deg 1000-1500kcal + en gang i uken.


Men du er inne på noe. Men dette er først når man spiser 10x mer anbefalt, at kroppen ikke tar opp alle maten. Men hey, hvor mange kjenner du som kan spise 20000kcal i løpet av en dag?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En strukturert (planlagt, og med fornutig inntak) "spisedag" er en dag med noe økt inntak av kalorier, og da gjerne i form av ekstra krabo. Dette i forbindelse med diett/underskudd av kcal over tid. Mye av poenget (foruten det psyksike/motivasjons-aspektet) er å holde vedlike hormonproduksjonen av hormoner med betydning for forbrenning - bla økt leptin og forhindre at kroppen blir så stressa av mye trening og lite mat at kortisol-utskillelsen blir høy. 

Mange har derimot tatt dette helt ut av sammenhengen og laget sitt eget lille konsept som handler om å gå så og si amok i snopeskålen en gang i uka og si til seg selv at det er helt normalt og bra for kroppen ... jeg har personlig ingenting imot å kose med med noe her og der, men da er det DET jeg vil ha DER OG DA, og i EN PORSJON. 

Hvorvidt kroppen kan ta opp alt vet vi jo ikke. Men én dag med stort overskudd vil for de fleste ikke sette samme spor på kroppen som et litt mindre overskudd hver dag over tid...så noe ligger det kanskje i det? Mye av den vektøkningen en kan oppleve etter en spisedag består for så vidt ikke av rent fett men av ekstra væske i kroppen og fulle glykogenlagre. Særlig gjelder dette for de som til vanlig lever på lavkarbo. 1 gram karbohydrat vil kunne binde til seg mellom 1-3 g vann ... så om du da går fra et daglig inntak på 50g karbo til 400g karbo så sier det seg selv at en vil oppleve en viss endring som ikk eutelukkende skyldes fettmasse-økning.

Teoretisk sett skal det hele 7000-9000 kcal i overskudd til for å legge på seg EN kilo fettmasse. Altså i tillegg til de +/- 2000 kcal kroppen forbruker hver dag, skal du spise ytterligere 7000 kcal... altså skal du spise nesten 10 000 kalorier for å legge på den én kilo fett på én dag. I TEORIEN. Utfordrer noen til å forsøke... jeg tviler nemlig litt på at kroppen klarer å danne en hel kilo fett på ett døgn. Mye av den ekstra energien vil bli brukt til varmeproduksjon, fordøyelse, muligens økt aktivitetsnivå osv.. Kroppen er tilpasningdyktig - både når det gjelder å spare på energien når den føler at det er det viktige (ved underskudd over tid, ved undervekt, osv) og ved å forbruke energi ved stor nok tilgang 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 22.2.2017 den 20.01, oslomann skrev:

Hei

Har hørt at det ikke har noe å si om man spiser ett eller flere måltider om dagen, det er det totale inntaket over tid som har noe å si.

Men så begynte jeg å tenke litt. Har også hørt at mange har enkelte spisedager der dem spiser masse "dritt"mat iløpet av en kort periode, da kan dem spise ganske mye for dem mener at kroppen ikke klarer å ta til seg så mye.

Men da forstår jeg ikke helt dette. For det har jo tydeligvis ikke noe å si om man spiser ett eller flere måltider om dagen, så om man bare spiser det man skal på 1-2 måltider så kan jo det være mye. Men da skal plutselig kroppen klare å ta til seg alt. Men om man spiser "dårlig"mat på en spisedag så er det sånn at kroppen ikke klarer å ta til seg alt.

Får det bare ikke til å stemme.

Det stemmer at det ikke spiller noen rolle når du spiser eller hvor mange måltider. 

At "Kroppen ikke klarer å ta opp alt" er broscience og vås

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...