Gå til innhold

5x5 på stedet hvil.


sondre_n

Anbefalte innlegg

Har nå kjørt 5x5 programet i vel 3-4 mnd, startet på lette vekter (noe eg den gang følte var for lett) tok for meg benkpress, mark, og knebøy. Har hatt fin og rolig stigning på styrken da eg har kjørt programet gjerne 3 ganger uken. Har økt 2,5 kg for hver uke etter eg klarer å fullføre settet med fremdeles energi til å gjerne ta en til. Nå har eg ikke kjørt pyramide sett, men med faste vekter. Slik det er nå står eg på stedet hvil, i alle øvelsene. Eg klarer ikke komme meg videre, ønsker ikke å tro det har noe med maten å gjør heller etter som eg "vet hva eg putter i meg" å er ganske streng på kostholdet og næringen. Vet eg ligger i overskudd med kalorier etter mye veiing og telling. Nok søvn har eg heller ikke problemet med. Noen forslag til hvordan eg skal komme over denne stoppen? Bør eg innfinne meg i å gå ned igjen på vekter, å så bygge meg opp enda en gang? 😯🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

4 timer siden, KenHol skrev:

Hvis du har kontroll på kcal og søvn, så kan jeg nesten garantere at en deload vil gjøre susen. Den klassiske progresjonen for et 5x5 skal jo se noenlunde ut som vist på bildet.Image result for stronglifts deload

Ja det er vel kanskje dette eg bør prøve meg på, men om eg får for en ''deload'' skal eg da etter retten gå og ned på vekt? Eller prøve å øke vekt om teknikken og styrken er korrekt? Føler eg kanskje kan klare noen kg tyngre om set og reps blir foreks. 3x3, vil man miste styrke om eg begynner ''fra scratch'' igjen til vekter eg gjerne syns er for lett om dere skjønner. Takker :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Akse skrev:

hmm

klarer du ikke ta en rep til?

hvis du kjører sets 5,5,5,4,3 og neste gang klarer 5,5,5,4,4 så er jo det progresjon.

Jeg f.eks bruker gjerne en hel mnd på å klare å få min benk fra 3 sets x 3 reps til 3 sets  x 5 reps

 

Har ikke prøvd direkte det du beskriver, ettersom eg kanskje har vært for streng med meg selv med å følge slavisk 5x5 med faste vekter. (dette har jo gjort susen helt til eg nå stoppet opp) Eg tenker kanskje litt på restitusjon, kan det være så enkelt som at eg kanskje kan ha godt av en hel uke uten trening? :o:) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutes ago, sondre_n said:

Har ikke prøvd direkte det du beskriver, ettersom eg kanskje har vært for streng med meg selv med å følge slavisk 5x5 med faste vekter. (dette har jo gjort susen helt til eg nå stoppet opp) Eg tenker kanskje litt på restitusjon, kan det være så enkelt som at eg kanskje kan ha godt av en hel uke uten trening? :o:) 

Nei! ikke vits hvis du fortsatt har progresjon.

Hvis du fortsatt kan slå din forrige økt med f.eks en ekstra rep på samme vekt så har du fortsatt progresjon.

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På ‎16‎/‎02‎/‎2017 den 15.01, sondre_n skrev:

Ja det er vel kanskje dette eg bør prøve meg på, men om eg får for en ''deload'' skal eg da etter retten gå og ned på vekt? Eller prøve å øke vekt om teknikken og styrken er korrekt? Føler eg kanskje kan klare noen kg tyngre om set og reps blir foreks. 3x3, vil man miste styrke om eg begynner ''fra scratch'' igjen til vekter eg gjerne syns er for lett om dere skjønner. Takker :)

 

På ‎16‎/‎02‎/‎2017 den 15.01, sondre_n skrev:

Ja det er vel kanskje dette eg bør prøve meg på, men om eg får for en ''deload'' skal eg da etter retten gå og ned på vekt? Eller prøve å øke vekt om teknikken og styrken er korrekt? Føler eg kanskje kan klare noen kg tyngre om set og reps blir foreks. 3x3, vil man miste styrke om eg begynner ''fra scratch'' igjen til vekter eg gjerne syns er for lett om dere skjønner. Takker :)

Nei, du mister ikke styrke. Tvert i mot!

Hvis du skal "melke" mest mulig ut av 5x5 programmet, så må du ha noen deloads. Av egen erfaring; når du ikke klarer 5x5 for en bestemt vekt for 3. gang, så går du ned ca 10 %. La oss si at du forsøkte 5x5 100 kg for 3. gang. Da "deloader" du til 90 kg og øker med 2,5 kg hver trening. Når du da kommer til 100 kg igjen, kan jeg nesten garantere at du klarer 100 kg 5x5. Da har musklene fått hvilt litt og tilpasset seg og du flyr igjennom 100 kg til kanskje 110 kg før du må "deloade" igjen.

Når du har deloaded og ikke kommer igjennom vekten du dealoded fra, så går du over til 3x5. Det er mange veier til Rom, så det er ikke sikkert det fungerer for alle - og det kan naturligvis være andre måter å gjøre det på. For meg fungerte dette veldig bra, jeg brøt igjennom mange platå og det var sinnsykt gøy.

Man må være litt tålmodig og gi musklene muligheten til å restituere gjennom "deloads", så vil progresjonen vare lenge og du får maks ut av 5x5.

Forsøk en "deload" og meld gjerne tilbake hvordan det gikk:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Deload funker best for de som i utgangspuktet løfter for tungt.

5x5 funker vel best på ca 80% av 1 rep max, kanskje du ligger å løfter på ca 90% av 1rpm nå?

 

En ide og sjekke hva din 1 rep max ligger på, og flytte løftene tilbake til ca 80%

 

Nå mener jeg ikke å forvirre deg i forhold til hva jeg har sagt før, men min tidligere post antok jeg kanskje at du løfter eksplosivt med riktig tempo etc. Hvis man løfter for tungt blir løftene for trege hvis du skjønner. Det er heller ikke bra for å bygge styrke.

Jeg teller ikke en rep, hvis den ikke er feilfri.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Akse skrev:

Deload funker best for de som i utgangspuktet løfter for tungt.

5x5 funker vel best på ca 80% av 1 rep max, kanskje du ligger å løfter på ca 90% av 1rpm nå?

 

En ide og sjekke hva din 1 rep max ligger på, og flytte løftene tilbake til ca 80%

 

Nå mener jeg ikke å forvirre deg i forhold til hva jeg har sagt før, men min tidligere post antok jeg kanskje at du løfter eksplosivt med riktig tempo etc. Hvis man løfter for tungt blir løftene for trege hvis du skjønner. Det er heller ikke bra for å bygge styrke.

Jeg teller ikke en rep, hvis den ikke er feilfri.

 

Skjønner :) skal se nå i uka hva min max kan ligge på, å legge meg ned på 80% av dette, kommer tilbake om hvordan det har gått etterhvert, takk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har i dag hatt max-løft test og tok i dag 200 kg, 80% av dette er da 160 kg, når det gjelder det, anbefales det da å kjøre pyramide-sett, å avslutte det 5 settet med 160kg, eller bør alle 5 seriene være av 160 kg? (noe eg tenker kan bli veeldig tungt) takk for tilbakemelding ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du har kjørt 5x5 opp til et max bøy på 200kg så er jeg imponert!

Hva hadde du siste økt med 5x5?

Du er nok klar for noe annet. Vektene kan nok bli litt mye for vanlig 5x5 3 ganger i uka

 Madcow er jo poppis, uten at jeg har prøvd det sjæl

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Akse skrev:

Hvis du har kjørt 5x5 opp til et max bøy på 200kg så er jeg imponert!

Hva hadde du siste økt med 5x5?

Du er nok klar for noe annet. Vektene kan nok bli litt mye for vanlig 5x5 3 ganger i uka

 Madcow er jo poppis, uten at jeg har prøvd det sjæl

 

Kjørte økten med god oppvarming, kjørte setta oppover med 5x150 5x160 3x170 2x180 1x190 og 1x200 som ble endestasjonen. Gjennom løftet så merker eg at det er i starten eg ''sliter'' tips for mer styrke her?

Leste litt gjennom madcow programmet, å der virker det som om eg skal da kjøre pyramidesett, opp mot det settet eg da klarer 5 ganger, for så øke med 2.5 ukentlig? I følge programmet trenger eg og mer restitusjon ettersom vektene blir tyngre å tyngre, skal prøve meg frem å se hva eg kan hente :) hadde jo vært fint å kanskje hentet ut 10-15 kg til før sommeren :) 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...