Gå til innhold

Proteinbehov?


Synovej

Anbefalte innlegg

Hei! 

Jeg har forsøkt å prøve makro-kalkulatoren på bodybuilding.com for å regne ut proteinbehovet mitt. Jeg er 1,56 høy og veier 55 kg. Jeg trener 4-5 ganger i uka, og har som mål å bygge mer muskelmasse. Hittil har jeg spist ca 1,8-2 g protein pr kg kroppsvekt. Men utifra denne kalkulatoren skal jeg jo spise enda mye mer. Er det noen som kan forklare dette for meg? Skjønner nesten ikke engang at det kan være riktig.. Bare se på bildet under:

 

 

image.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg kan forklare deg det jeg. Det er mange faktorer som appen ikke tar hensyn til. Derfor vil du få et veldig rart tall der.

 

Får du i deg ~100g proteiner om dagen er det ca 100% av det kroppen din klarer å utnytte. Det burde du klare å få dekt på 2-3 måltider. 


Husk at det er testosteron som er key- faktor til muskelbygging da. Du klarer aldri i verden å kompansere dette ved å spise mer proteiner. Kcal er egentlig bare energi. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes ingen fasit på makrofordeling. 

Jeg kjører på blant annet på med "Høy karb- medium protein" diett. Det er da jeg helt klart føler meg best. Jeg spiser ca 3000 kcal om dagen, og i underkant av 200g proteiner(800kcal) kommer fra dette. Da fyller jeg resten inn med karbohydrater, og litt fett.

Det trenger ikke å være mer komplisert enn dette for å få ~95% utbytte av kostholdet ditt.

Tren hardt og spis nok. Gjør du dette er du lengre på vei enn flesteparten her inne. Ikke tenk for mye på detaljer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Superspurv skrev:

Jeg kan forklare deg det jeg. Det er mange faktorer som appen ikke tar hensyn til. Derfor vil du få et veldig rart tall der.

 

Får du i deg ~100g proteiner om dagen er det ca 100% av det kroppen din klarer å utnytte. Det burde du klare å få dekt på 2-3 måltider. 


Husk at det er testosteron som er key- faktor til muskelbygging da. Du klarer aldri i verden å kompansere dette ved å spise mer proteiner. Kcal er egentlig bare energi. 

 

Må bare skyte inn her. Testo er ikke key faktor på muskelbygging. Den er faktisk veldig overvurdert. Men som du sier, 100g protein er et bra mål å ligge på om dagen for ei jente på 55kg som ønsker å bygge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå vet jeg ikke høyden din. Men sjekk ut denne linken: http://sareyko.net/leancalc/#/g=female/a=25/w=55/h=165/b=NaN/m=1.375/r=-10/t=30/p=2.5/e=NaN

Jeg la inn noen verdier så du ser hva du ligger på. Legg merke til at protein inntaket regnes ut ifra LBM, altså all kroppsvekt minus fettet. Dette er bare for å luke vekk hvis du er overvektig og ikke beregner alt for høyt protein inntak. Tviler på at du med dine 55kg er overvektig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

12 minutter siden, playfair90 skrev:

Må bare skyte inn her. Testo er ikke key faktor på muskelbygging.


Hvis du på hånden på hjertet mener det der, så har du misforstått alt du vet om muskler, muskelbygging og proteinsyntese.

Det finnes jo utallige studier på akkurat det her, blant annet at man får mer gains av 20 uker med testosteroninjeksjoner UTEN å trene enn om man trener og ikke tar injeksjoner.

Den setningen alene betyr jo at testosteron(600mg per uke) gir større avkastning på muskelvekst enn treningen i seg selv.



 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, playfair90 skrev:

Nå vet jeg ikke høyden din. Men sjekk ut denne linken: http://sareyko.net/leancalc/#/g=female/a=25/w=55/h=165/b=NaN/m=1.375/r=-10/t=30/p=2.5/e=NaN

Jeg la inn noen verdier så du ser hva du ligger på. Legg merke til at protein inntaket regnes ut ifra LBM, altså all kroppsvekt minus fettet. Dette er bare for å luke vekk hvis du er overvektig og ikke beregner alt for høyt protein inntak. Tviler på at du med dine 55kg er overvektig

Denne så fin ut! La inn min egen høyde, 156 cm. Jeg er imidlertid litt usikker på dette med slow bulk, body recomposition osv. Legger merke til at det er betydelig forskjell på hva jeg skal spise på treningsdager og hviledager. 

Her er uansett resultatet jeg fikk opp med mine egne verdier: http://sareyko.net/leancalc/#/g=female/a=25/w=55/h=156/b=NaN/m=1.55/r=-10/t=30/p=2.5/e=NaN

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 15.2.2017 den 15.10, Synovej skrev:

Denne så fin ut! La inn min egen høyde, 156 cm. Jeg er imidlertid litt usikker på dette med slow bulk, body recomposition osv. Legger merke til at det er betydelig forskjell på hva jeg skal spise på treningsdager og hviledager. 

Her er uansett resultatet jeg fikk opp med mine egne verdier: http://sareyko.net/leancalc/#/g=female/a=25/w=55/h=156/b=NaN/m=1.55/r=-10/t=30/p=2.5/e=NaN

Denne kalkulatoren gir en veldig god pekepinn. Flott at du fikk lagt inn dine tall. Men som du ser så er rundt 100g proteiner pr dag nok for deg. Fyll igjen kaloribehovet med nok fett og karbohydrater. Nå vet jeg ikke hvor aktiv du er, men en veldig vanlig feil med slike kalkulatorer er at "brukeren" overkalkulerer aktivitetsnivået sitt. Jeg sier ikke at du ikke er aktiv, men moderately active på 55% økning i kaloribehov kontra koma-forbrenning, er ganske høyt. Dette kan du bare teste ut selv. Vei deg hver dag i 2 uker, hvor du spiser den samme mengden kalorier hver dag. Første uken kan vekten variere noe, men uke nr. 2 vil gi deg en god pekepinn på hva ditt dagsforbruk er. Går du opp i vekt spiser du mer en du forbrenner, går du ned i vekt spiser du for lite. De færreste tar seg tid til dette, selvom det er veldig til hjelp å vite. Utifra dine treningsmål kan du deretter justere mengden mat for kommende periode. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...