Gå til innhold

Havner for langt frampå i knebøy(video)


Smileyvero

Anbefalte innlegg

Jeg har alltid slitt litt med tekikken i knebøy. Tror det kan være fordi jeg har lange lårben, samt kanskje litt dårlig mobilitet? Evt også stramme hofteleddsbøyer. Pleier alltid å varme opp med litt mobilitetsøvelser før knebøy, og det hjelper...men havner fortsatt litt for langt fram med overkroppen. Bruker mye tid på teknikktrening, og syns kanskje det har blitt bedre enn hva det var...

Jeg har også hatt PT time, og hun mente teknikken er grei, det viktigste er å ha rett rygg(noe jeg har). Det har jeg også hørt flere si. Mens andre igjen mener at noe er feil hvis man kommer for langt fram.

Jeg står ganske bredt, desto smalere jeg står, jo lengre frempå havner jeg. Står vel noe bredere enn skulderbredt...legger ved video som er noen dager gammel. Siste settet på 60x3 i bøy. Min pers er 80kg. Litt vanskelig å se teknikken skikkelig kanskje(?), men håper noen med litt peiling får noe ut av den og kan fortelle meg hvor ille teknikken min egentlig er (😅). Vet foressten at jeg bør gå litt dypere...må vel jobbe mer med det også.

Må vel også tilføye at jeg har prøvd frontbøy...men nå er det styrkeløft jeg trener, og da må jeg bare få til denne knebøyen 🙄

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er sikkert ikke den rette til å gi råd om knebøy, men kanskje jobbe med ankelmobiliteten og bruke løftesko? Varm godt opp med f eks suat-to-stand og bruke lett nok vekt til å kunne gå sakte opp og ned for å kjenne balansen over midtfot hele veien. Øvelse gjør mester.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar. Mobiliteten må nok jobbes litt med ja, jeg er nok litt stiv. Så jeg har brukt å varme godt opp godt med b.l.a. squat-to-stand, som du nevner her. Det blir bedre...men ikke helt bra. Løftesko er b.l.a. også noe som skal kjøpes inn etterhvert.

Trener bøy 4-5 dager i uka i forskjellige varianter for å prøve å mestre den øvelsen...men er vel bare å fortsette å terpe teknikk 😅 Har sett en del teknikkvideoer på Youtube, og videoer hvor man stretcher og tøyer b.l.a.hofter og innside lår. Men...gjør det egentlig noe at jeg havner frampå slik, så lenge ryggen er i spenn og ikke krummer seg? 🤔 Hva med knærne, tar de mer skade av det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sleit litt med det samme problemet. Løsningen for meg var å presse knærne ut før jeg starter løftet (altså før jeg går ned) og holde dem slik gjennom hele løftet. Det er altså ikke nok å ha bred benstilling. Ellers hjalp det meg å løfte tærne. Det har ikke noe å si på vektfordelinga, men det hjelper deg å fokusere riktig på å ha tyngden på hælene gjennom løftet.

Verdt å prøve :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar.

Hadde ei treningsøkt i går, med b.l.a. knebøy. Tok meg good tid med oppvarming. Stretchet leggene, hofteleddsbøyene og innside/bakside lår grundig. Tok squat-to-stand. Satt en stund i den posisjonen, uten å reise meg. Prøvde å stretche godt i den sittestillingen. Ooog...jeg kjente meg allerede mye mykere har stretchet litt før og igjennom helga også)

Da jeg skulle løfte knebøy etterpå, så gikk det SÅ mye enklere!! Så det virker kanskje som om det er mobiliteten som er det største problemet, skal fortsette å tøye. Ellers skal jeg prøve trikset ditt med knærne også, @pilatus ☺

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk @Akse...det bilde der har jeg sett før ja, og det der er nok helt klart et problem hos meg. 🤔 Jeg har begynt å sitte mye på huk nå de siste dagene, med hele fotsålen i gulvet. Kjenner jo at bare dèt er "ille" nok(stiv), men jeg merket faktisk bedring allerede i går....etter noen dager med denne type stretching. Prøver også å ta en del knebøy med kroppsvekt, og ha hendene oppover og strak foran meg for å forkusere på å få brystkassa opp og fram (jeg er dårlig på å forklare, haha). Men løftesko skal kjøpes inn så snart som mulig!! 😊 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingenting i veien med den knebøyen. Du har, som du sier, lange lårbein, og må derfor ha ryggen noe mer ned mot horisontalen for å få vekten i en rett linje over foten. Hvis du ønsker å "forkorte" lårbeina (sett fra siden) så vil det hjelpe å stå så bredt som mulig. Prøv deg frem med ulike bredder til du finner den du er mest komfortabel med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk, det er det jeg har vært så usikker på...om det er teknikken som er elendig, eller om jeg ganske enkelt bare ikke har en "perfekt" anatomi til å bøye...Men da får jeg bare gjøre det beste ut av de forutsetningene jeg har.

Det er som du sier mye enklere når jeg står bredt, selv om jeg opplever det som noe tyngre faktisk...og løftesko vil jo også hjelpe. Samt tøying av hofteleddsbøyene, innside/framside lår og legger. Så da blir det kanskje så bra som det kan bli om ikke annet 😏

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, Smileyvero skrev:

Takk, det er det jeg har vært så usikker på...om det er teknikken som er elendig, eller om jeg ganske enkelt bare ikke har en "perfekt" anatomi til å bøye...Men da får jeg bare gjøre det beste ut av de forutsetningene jeg har.

Det er som du sier mye enklere når jeg står bredt, selv om jeg opplever det som noe tyngre faktisk...og løftesko vil jo også hjelpe. Samt tøying av hofteleddsbøyene, innside/framside lår og legger. Så da blir det kanskje så bra som det kan bli om ikke annet 😏

Her er en litt interessant artikkel angående dette: https://bretcontreras.com/how-femur-length-effects-squat-mechanics/

Her får du litt forklaring på hvorfor det er slik, og hva du eventuelt klan gjøre med det.

Men som sagt, ingenting i veien med bøyen din :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...