Gå til innhold

Trening, hvor skal jeg starte?


bolla25

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg har veldig lyst til å begynne å trene, men har aldri trent før i hele mitt liv, så jeg aner ikke hvor jeg skal begynne.

Jeg har kjøpt inn trenings-klær og meldt meg på et treningssenter, men veit ikke hvor jeg skal begynne og hva jeg skal gjøre hvis jeg går der (PT-er uaktuelt pga. økonomien) 

Jeg har gått ned fra 100-70 kg i vekt (er kvinne på 160) og ønsker nå og gå ned ca. 10 kg til + stramme opp, noe som virkelig trengs. Er det noen som har tips eller evt. et treningsprogram jeg kan starte med? Er veldig takknemlig for hjelp :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

BRA, du har gjort noe veldig riktig nå!! :-)

Har du tenkt noe på om du vil fokusere på styrke, kondisjonstrening eller begge deler? For styrketrening er det fint å begynne med et program som heter "Starting strength": http://fitnessbloggen.no/starting-strength. Styrketrening er viktig for å opprettholde og helst øke muskelmassen når man går ned i vekt.

Når det gjelder øvelsene, så er det en stor fordel om noen kan vise deg basics på teknikken. Kanskje det er verdt pengene å kjøpe en enkelttime med PT? Er det eventuelt noen du kjenner som kan vise deg?

Pass på at du ikke starter for hardt. Dette gjelder både intensitet og hyppighet. Start rolig, og så øker du etterhvert. Veldig mange starter altfor hardt, og ender med enten skader eller å gå lei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal du bare ned i vekt kommer du lengre enn du tror ved å bare bruker cardiomaskiner og styrkeapparater. 

Jeg skjønner at det kan være flaut å prøve markløft for første gang når senteret er fullt av ungdommer som maser og tar opp plass.

Se på youtubevideoer hvis du vil lære deg nye øvelser. Har du en treningsparter, kan h*n sikkert lære deg kjempemye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...