Gå til innhold

Blir ikke skikkelig støl etter tung styrkeøkt :(


Stella25

Anbefalte innlegg

Jeg trener tung styrke med 5-8 repitisjoner 3 x i uken, og 10-12 repitisjoner x 1 i uken. KJører knebøy, variasjoner av markløft, variasjoner av hiptrust. Jeg legger på vekt eller øker i antall rep, men blir aldri stiv og støl dagen etter jeg har trent.

Kan noen svare med på hvorfor jeg aldri blir støl? Hva kan være grunnen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvor lang fra failure (punktet hvor du ikke greier å fullføre en repetisjon) er du ved hvert sett? 

Som alt nevnt er uansett ikke stølhet noe å hige etter og det er ikke en indikasjon på om du har hatt en effektiv økt eller ikke. I den grad man får stølhet er det helst etter etter et treningsopphold eller hvis man trener en øvelse som "angriper" på en ny måte. De av oss som er godt trent og vant til å trene blir sjeldent veldig støle.

Du kan for eksempel kjøre tre TUNGE sett med bulgarske utfall med manualer. 6-10 repetisjoner. 

http://fitnessbloggen.no/ovelser/bulgarsk-utfall/

Jeg tør garantere at du blir støl. :)

Det du bør fokusere på er om du blir sterkere/større, som jo er formålet med treningen regner jeg med?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stølhet i ny og ned er bare sunt, og det behøver ikke bety at man gjør noe feil av den grunn. Stølhet kan forekomme som følge av en litt for lang pause i treningen (man behøver ikke nødvendigvis ha tatt i for hardt), økt treningsintensitet eller justering i program.

En lengre pause, si 1 uke er forøvrig bare sunt om man er flink til å presse seg hardt forøvrig.

En ørliten forandring i det ukentlige programmet kan være nok. Èn ny øvelse gjør susen ofte.

Avhengig av treningsfrekvens, deload (trener du såpass jevnt at du har behov for deload, eller kommer den naturlig?), forandringer i program osv har en del å si. Andre faktorer spiller også inn.

 

Blir du ikke støl? Vurder å gjøre en liten forandring i programmet ditt. Bytt ut en øvelse med en annen - en av gangen. Hvis stølhet er et mål i seg selv, altså følelsen av å ha trent skikkelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...