Gå til innhold

Muskelstrekk i hamstring/rumpa-HJELP!!


Lord00

Anbefalte innlegg

Hei!

For ca et halv år siden så pådro jeg meg en slags strekkskade i rumpa/hamstringen. Dette fikk jeg trolig av å gjøre strakmark til dogcrap treningen, da jeg kun kjente smerter under utførelsen av øvelsen. Kjente det liksom øverst i hamstringen/nedre del av rumpa, hvis dette sier dere noe. Etter 2-3 måneder tenkte jeg at jeg skulle prøve markløft igjen, men smerten kom tilbake. Hadde da i den perioden løpt og spilt litt fotball, noe som har gjort at det ikke har forbedra seg. Dette har gjort til at jeg ikke har trent bein på en god stund.

Men fant ut for en stund siden, at jeg fint kan kjøre beintrening uten at det gjør vondt, men gjør det ikke nå bare for å være sikker på at muskelstrekken forbedrer seg.

Mitt spørsmål er om noen har noe tips til hva man kan gjøre for at det skal gå over fortere, evt om noen har opplevd det samme? Burde kanksje a fiksa lege erklæring så jeg slapp løping i gymtimene men...

Bruker voltarol gel nå, og skal ikke ha gym de neste to ukene, så håper det kan bli bedre da.

Håper på svar! :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Min erfaring med muslkelstrekk generelt, selv om jeg aldri har strekt akkurat hamstringen, er at det beste er å ikke belaste muskelen tungt men samtidig passe på å holde den aktiv så ikke den stivner. Rolig strekking og massasje første uka, så kan man forsiktig, forsiktig begynne å belaste (avhengig av hvor kraftig strekken er). Jeg bruker smerten til å bestemme tempoet - litt smerte går greit an å jobbe seg gjennom, men hvis det smeller betyr det at jeg har vært for dristig og må ta noen skritt tilbake. Og så er det bare å ta tiden til hjelp.

Jeg strakk noe inni hofta her for en tid tilbake, og det tok vel et par måneders tid med lett restitusjonstrening før jeg kunne begynne å gunne på i knebøyen igjen. Og det var med et par-tre tilbakeslag hvor jeg var idiot og tok i for hardt - uten dem tipper jeg det hadde vært unnagjort på en måned.

Jeg er ingen fysioterapeut eller på noen måte fagmann her. Kun forumtulling som løfter ting opp og setter dem ned igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, HenrikWL skrev:

Min erfaring med muslkelstrekk generelt, selv om jeg aldri har strekt akkurat hamstringen, er at det beste er å ikke belaste muskelen tungt men samtidig passe på å holde den aktiv så ikke den stivner. Rolig strekking og massasje første uka, så kan man forsiktig, forsiktig begynne å belaste (avhengig av hvor kraftig strekken er). Jeg bruker smerten til å bestemme tempoet - litt smerte går greit an å jobbe seg gjennom, men hvis det smeller betyr det at jeg har vært for dristig og må ta noen skritt tilbake. Og så er det bare å ta tiden til hjelp.

Jeg strakk noe inni hofta her for en tid tilbake, og det tok vel et par måneders tid med lett restitusjonstrening før jeg kunne begynne å gunne på i knebøyen igjen. Og det var med et par-tre tilbakeslag hvor jeg var idiot og tok i for hardt - uten dem tipper jeg det hadde vært unnagjort på en måned.

Jeg er ingen fysioterapeut eller på noen måte fagmann her. Kun forumtulling som løfter ting opp og setter dem ned igjen.

Takk for tips!

Skal se om det har blitt bedre nå om to uker, men om det ikke har blitt bedring så må jeg nok ned til legen å skaffe lege erklæring så jeg slipper løping i gymtimene. Evt at jeg kanskje går til fysioterapaut 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Kjetil Larsen skrev:

Må ha mer info her.

  1. Nøyaktig smertelokasjon
  2. Smertetype (lynende, strålende, stikkende, bankende, brennende, etc)
  3. Nøyaktig bevegelse som fremmer smerten (eks. bunnen av knebøy)

1- Øvre del av hamstring/Rompa. hvis det sier deg noe
2- Usikker på hva du mener med de ulike smertetypene
3-Strakmark idet jeg nærmer meg toppen av bevegelsen. samme med markløft

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mest sannsynlig er det obturator-nerven din som skriker.

Denne passerer igjennom musklene psoas major og obturator externus, og kan ved utilbørlig svakhet av disse medføre nevropati. Jeg ANTAR at det er det du opplever - Det stemmer ihvertfall overens med det du beskriver.

Iverksett opptrening av psoas major og obturator externus. Hvis det i realiteten er Obutratorkompresjon, blir det verre før det blir bedre. Ingen fare. Men, jeg vil selvsagt anbefale deg å få dette sjekket opp av noen som kan se deg i person.

Øvelser for disse musklene finner du på nettsiden min, i videobiblioteket.

God bedring.

eec06c1efb3db495471ba4b828e1fa16.jpg pic4.gif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...