Gå til innhold

Fortvilt gubbe på 44 søker råd.


Fredo72

Anbefalte innlegg

9 timer siden, NoBro skrev:

Ikke enig. Proteintilskudd er ikke mer bortkastede penger enn annen mat, for proteinpulver er i all hovedsak mat. Så bunner det ned til hva man foretrekker.Proteintilskudd kan være ganske greit om man vil ha i seg en del proteiner og har et stramt matbudsjett for eksempel. Det er ikke noe must, akkurat like lite som tørr kyllingfilet og såkalt clean eating er et must, bare at pulveret vil være noe rimeligere pr 40 gram protein enn kyllingen. 

Har du noen tips om hvilke tilskudd som kan være aktuelle?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tusen takk for alle svar. Jeg skrev innlegget i håp om å få noen gåde råd, og det fikk jeg, selv om ikke alle var så detaljert som jeg håpte. Men jeg sitter nå med ENDA mer motivasjon, samt at jeg vet litt mer om hva jeg skal spise og ikke spise.

Igjen, tusen takk for alle svar :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AndyBet skrev:

Proteinpulver. Så kalt whey eller whey tech hva enn du vil kalle det er bra visst det er proteiner du er ute etter. 

Ikke nødvendigvis proteiner, men har lest/hørt noe om at tilskudd av aminosyrer kan være noe...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og nå er vi tilbake til "proteiner er fasiten for livskvaliteten din". LOL.
Jeg anbefaler aldri TILSKUDD hvis man skal NED i vekt. For meg blir det to motpoler.
inb4 "but muh proetins"

 

Og for det andre så tar vednedgang ekstremt lang tid. Et realistisk mål er at man mister 0,5kg fett i uken + ekstra vann/glykogen i startfasen.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Fredo72 skrev:

Ikke nødvendigvis proteiner, men har lest/hørt noe om at tilskudd av aminosyrer kan være noe...?

Du får mer enn nok av det meste du trenger med et vanlig kosthold. En ting er at konkurrerende utøvere i bodybuilding, strongman og styrkeløft etc. kan ha nytte av tilskudd dersom de ikke klarer å spise nok mat, men som nybegynner er det totalt bortkastede penger. Det er ikke slik at du bygger mer muskler jo mer proteiner og aminosyretilskudd du får i deg. Kroppen din klarer å nyttiggjøre seg av en viss mengde proteiner pr dag. Overstiger du dette så kan ikke kroppen dra nytte av det til muskelbygging. Som nybegynner utnytter ikke kroppen din store mengder. Proteiner er et næringsstoff på linje med fett og karbohydrater. Et vanlig sunt kosthold gir deg en fin balanse mellom disse. Hvis en vanlig mann eller kvinne må drikke proteinshaker for å få i seg de nødvendige næringsstoffene, så har de ikke et vanlig sunt kosthold. De proteinene du inntar blir omdannet til frie aminosyrer i kroppen din. Det finnes ingen vettug grunn til å ta aminosyrer som tilskudd dersom du ikke er en avansert utøver og har en veldig spesifikk grunn for å gjøre det.

Om et par år, når du har kommet et godt stykke på vei med trening og kosthold, er det kanskje på sin plass å sette seg ned og se på sammensetningen av kostholdet og hva du eventuelt får for lite/mye av dersom det viser seg at du interesserer deg for sånt. Da vil du forhåpentligvis også ha tilegnet deg kunnskaper nok til å kunne evaluere nytten av tilskudd selv. 

Men selvfølgelig... om du har råd til det, og ønsker å svi av noen tusenlapper i året på kosttilskudd, så er det jo dette produsentene lever av.... 

Men uansett hva jeg eller andre sier, så vil alltid fanatikerne påstå at proteiner og aminosyrer og BCAA er den eneste sanne veien til frelse.

Hvis folk flest hadde stolt mer på forskning enn Bro-science, så tror jeg nok at en god del produkter hadde forsvunnet fra hyllene ganske fort.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

7 timer siden, Fredo72 skrev:

Har du noen tips om hvilke tilskudd som kan være aktuelle?

Proteintilskudd er ingen nødvendighet om du får i det nok proteiner gjennom mat, spesielt når man skal ned i vekt og spise i kaloriunderskudd er det fornuftig å benytte seg av mat som smaker godt og som metter.  For studenter etc. og andre med et begrenset madbudsjett er det faktisk penger spart å benytte proteintilskudd hvis man benytter det som et måltid/tilskudd til et måltid. 

Aminosyrer er helt ubrukelig å innta separat da de fleste proteinrike matvarer inneholder nok av dette fra før. Såkalte fatburnere og annet vås er ikke verdt plastikken de kommer i en gang. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...