Gå til innhold

Matplan for å gå litt ned i fettprosent


eroT

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har trent i flere år, og har etterhvert fått ok med muskelmasse og har heller ikke så mye fett. Kanskje fettprosenten er på 15-16 %. Jeg tenkte likevel at jeg skulle forsøke å gå litt ned for å fjerne det lille som skjuler magerutene. Til 12 % kanskje? Eller 10 %? Det virker som at det jeg har av fett samler seg mest rundt magen, slik at jeg noen ganger føler at jeg får litt mage. Særlig hvis jeg står med dårlig holdning i tillegg.

Nå leser jeg mye om at man skal ha så og så mange proteiner og kcal osv osv, men rådene varierer en del. Jeg lurer på om noen bare kan gi meg en passende matplan som jeg kan gjennomføre i en periode, for å se om jeg klarer å gå litt med. Altså at noen forteller meg hva jeg skal spise. Selv om det høres temmelig hjelpeløst ut, hehe. Dette for å unngå svar som "bare spis litt mer proteiner og litt mindre fett" osv, for det hjelper meg ikke så mye. Er det kylling med ris og brokkoli som er tingen? Hvor mange kcal per dag bør jeg ligge på?

Jeg er forresten mann, 29 år, 1,83 m og 79 kg. Trener 5-6 ganger i uken. (Push, pull og bein)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

12 minutter siden, eroT skrev:

Hei!

Jeg har trent i flere år, og har etterhvert fått ok med muskelmasse og har heller ikke så mye fett. Kanskje fettprosenten er på 15-16 %. Jeg tenkte likevel at jeg skulle forsøke å gå litt ned for å fjerne det lille som skjuler magerutene. Til 12 % kanskje? Eller 10 %? Det virker som at det jeg har av fett samler seg mest rundt magen, slik at jeg noen ganger føler at jeg får litt mage. Særlig hvis jeg står med dårlig holdning i tillegg.

Nå leser jeg mye om at man skal ha så og så mange proteiner og kcal osv osv, men rådene varierer en del. Jeg lurer på om noen bare kan gi meg en passende matplan som jeg kan gjennomføre i en periode, for å se om jeg klarer å gå litt med. Altså at noen forteller meg hva jeg skal spise. Selv om det høres temmelig hjelpeløst ut, hehe. Dette for å unngå svar som "bare spis litt mer proteiner og litt mindre fett" osv, for det hjelper meg ikke så mye. Er det kylling med ris og brokkoli som er tingen? Hvor mange kcal per dag bør jeg ligge på?

Jeg er forresten mann, 29 år, 1,83 m og 79 kg. Trener 5-6 ganger i uken. (Push, pull og bein)

Å gi andre en spesifik matplan er en generelt idiotisk ting å gjøre da det er kun du selv som vet hva slags mat du liker og ikke liker.

Du holder ikke ut lenge med en matplan bestående mat du ikke liker, og hvis du er det så vil du føle deg miserabel og finne lite matglede.  Men som noen har fortalt deg at funker bedre enn annen mat - Denne maten eksisterer ikke, og kylling/ris/brokkoli er ikke overlegent noe annet eksempelvis biff og potet. Bare tull og svada. Du kan gå ned i fettprosent på det meste og det finnes tusen valg når det kommer til matvarer. Det finnes ingen magisk matvare som er et must. 

Det finnes ikke noe fasitsvar på hvordan makrofordelingen din eksakt skal se ut, men det finnes jo en hel rekke kalkulatorer på nettet som vil gi deg en helt grei indikasjon som du kan ta utgangspunkt i. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, eroT skrev:

Gi meg link til noen kalkulatorer du anbefaler da.

Jeg kjenner etterhvert egen kropp såpass godt at jeg ikke bruker noe sånt -  Men tn.no sin har stort sett vært close min egen "fasit"  mens den mest kjente og omfattende er vel IFYYM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fasiten gutta!!11!1
Prep maten som vanlig, men fjern 10% av porsjonen før du spiser den opp.
Sånn.
10% mindre mat = Du kommer til å gå ned i fettprosent.

Fra spøk til alvor. Reduser matinntaket eller øk aktivitetsnivået. Ikke tro at det finnes noe annet fasit enn det. Jeg har til og med møtt de som mener at man MÅ spise grønnsaker for å gå ned i vekt. 

Ellers vil ingen her inne bruke noe mer energi på å copy-paste et standard matprogram fra en blogg for å hjelpe deg. PTer lever av å gjøre nettopp det du spør etter som en gratis tjeneste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
On 9.1.2017 at 1:35 PM, Superspurv said:

Fra spøk til alvor. Reduser matinntaket eller øk aktivitetsnivået. Ikke tro at det finnes noe annet fasit enn det. Jeg har til og med møtt de som mener at man MÅ spise grønnsaker for å gå ned i vekt. 

Men mister jeg ikke mye muskelmasse da da? Bør jeg ikke ha et bestemt kosthold med mye proteiner? For å opprettholde muskelmasse og samtidig miste fett? Er vel ikke gunstig å bare spise brødskive med hvitost til lunsj og kveldsmat hver dag? Og jeg vet ikke helt hvor mange kcal jeg bør ligge på. Rundt 2000?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...