Gå til innhold

Skade i korsrygg ved markløft


Falk

Anbefalte innlegg

Hei alle sammen :)

Og godt nytt år. Treningsår.

Jeg tok en økt på nyttårsaften (nå på lørdag formiddag). Startet med frontbøy, deretter litt benkpress også skulle jeg da ta markløft. Skulle ha en maks treningsvekt på 157,5 kg. Dette er ikke så mye, da jeg har løftet 197,5 kg tidligere (ca 1,5 uker siden). Begynte med stang, så 70 kg, før første rep på 5x120 kg. Men da jeg kom opp i 140 kg, så fikk jeg kjenne på det etter siste reppen. Det satt seg da i korsryggen. Har hatt noen problemer her tidligere og bla vært til behandling hos kiropraktor for plagene. Da skjedde skaden etter knebøy. Også i korsryggen. Da kom det etter at jeg kom litt for langt frempå ved øvelsen, og måtte kompansere med ryggen (ikke bra). Teknikken i knebøy er blitt bedre siden den gang. Fikk også noen tøye øvelser for korsrygg da jeg var hos kiropraktor. De har jeg nå rotet bort (tror jeg) :(

Er det noen bra forslag/tøyeøvelse/øvelser for å unngå problemer i korsryggen ved fremtidige økter? 

Regner med at det er flere der ute som har opplevd tilsvarende.

Legger ved en video som viser noen tøyeøvelser for markløft.

Håper på snarlige svar :)

Og en til fra her inne :

http://fitnessbloggen.no/toying-studie/

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Høres ut som fleksjonsintoleranse.

Du bøyer sannsynligvis bekkenet og korsryggen for mye, enten i holdning og /eller på trening. Ekstremt vanlig årsak til ryggsmerter, som ofte overses av terapeuter og trenere.

Når bekkenet bøyes, f.eks mellom L5/S1, fremstår ryggen som rett, men unntak av at bekkenet peker i en annen retning enn korsryggen. Det er av høyeste viktighet at slikt identifiseres og korrigeres for at ryggskivene skal belastes riktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 3.1.2017 den 13.17, Kjetil Larsen skrev:

Høres ut som fleksjonsintoleranse.

Du bøyer sannsynligvis bekkenet og korsryggen for mye, enten i holdning og /eller på trening. Ekstremt vanlig årsak til ryggsmerter, som ofte overses av terapeuter og trenere.

Når bekkenet bøyes, f.eks mellom L5/S1, fremstår ryggen som rett, men unntak av at bekkenet peker i en annen retning enn korsryggen. Det er av høyeste viktighet at slikt identifiseres og korrigeres for at ryggskivene skal belastes riktig.

Ok. Ser at du har en forestilling om hva det kan være. Hva kan jeg gjøre nå? Egentrenig, tøying, oppsøke terapaut?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Annonse

På 4.1.2017 den 15.32, Kjetil Larsen skrev:

Les her i første omgang. Det er nesten ingen terapeuter som jobber med holdning lenger. Har ingen jeg kan anbefale deg å dra til, med mindre du bor i nærheten av oslo eller stavanger.

https://treningogrehab.no/nokkelen-smertefri-kneboy/

https://treningogrehab.no/true-solution-lower-back-pain/

Takk. Tusen takk. Tror kanskje du har reddet min tilstedeværelse på treningsstudio. Har som skrevet vært en del plaget med korsryggen etter jeg startet med tung belastning i markløft og knebøy. Har aldri tenkt på akkurat dette med holdning (naturlig) i korsryggen. Dette skal jeg herved implementere i treningen. :)  Takk igjen :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Falk skrev:

Takk. Tusen takk. Tror kanskje du har reddet min tilstedeværelse på treningsstudio. Har som skrevet vært en del plaget med korsryggen etter jeg startet med tung belastning i markløft og knebøy. Har aldri tenkt på akkurat dette med holdning (naturlig) i korsryggen. Dette skal jeg herved implementere i treningen. :)  Takk igjen :)

 

Bra jobbet! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...