Gå til innhold

Ta mandlene - erfaringer?


crntbg

Anbefalte innlegg

Dette er veldig off topic så da passer det vel her.

Jeg sliter med kronisk hovne mandler, og får halsinfeksjon bare jeg går ut døra på vinteren. Får antibiotika flere ganger i året, og er syk flere måneder i strekk. Og når infeksjonen har gitt seg, får jeg noe nytt. Sånn som nå, hadde jeg virus. Følte meg frisk. Ble dårlig igjen, hade streptokokker.

Har blitt anbefalt å ta mandlene, men jeg er så nervøs. Ser for meg at det skal gå galt og at jeg kommer til å angre, da hu ene venninna mi sier jeg ikke burde gjøre det.

 

Sååå, noen som ikke har de lenger og vil dele erfaringer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg hadde ca det samme problemet som deg. Gikk konstant på antibiotika og var alltid syk.
Så fjernet jeg mandlene og har såvidt vært syk siden... og det er 15 år siden! Smarteste jeg noen gang har gjort.
Om jeg blir syk nå, så får jeg kanskje littegrann feber, men fungerer ellers fint. Før jeg tok mandlene så fikk jeg over 40 i feber, ble helt satt ut og greide ikke å spise. I tillegg skjedde det ofte.

Det er selvfølgelig en risiko ved enhver operasjon, men siden dette er en så vanlig operasjon ville jeg ikke bekymret meg.

NHI har ofte bra og balansert info om slike ting: http://nhi.no/foreldre-og-barn/barn/sykdommer/mandler-fjerning-av-9000.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 1.1.2017 den 16.42, pilatus skrev:

Hyggelig å se deg her igjen :)

Jeg tror du bør høre på råd fra legen din fremfor venninner og random folk på et forum. Men det å fjerne mandlene er vel en ganske ukomplisert operasjon.

 

Hyggelig å høre! er ikke den mest aktive siden jeg har vært syk siden oktober nå.. Legen anbefaler det og sier det skal gå helt fint. Men jeg er så engstelig av meg, så skal få snakket med en spesialist som skal roe meg ned litt. Heldigvis! 

 

På 1.1.2017 den 21.17, Sagstein skrev:

Jeg hadde ca det samme problemet som deg. Gikk konstant på antibiotika og var alltid syk.
Så fjernet jeg mandlene og har såvidt vært syk siden... og det er 15 år siden! Smarteste jeg noen gang har gjort.
Om jeg blir syk nå, så får jeg kanskje littegrann feber, men fungerer ellers fint. Før jeg tok mandlene så fikk jeg over 40 i feber, ble helt satt ut og greide ikke å spise. I tillegg skjedde det ofte.

Det er selvfølgelig en risiko ved enhver operasjon, men siden dette er en så vanlig operasjon ville jeg ikke bekymret meg.

NHI har ofte bra og balansert info om slike ting: http://nhi.no/foreldre-og-barn/barn/sykdommer/mandler-fjerning-av-9000.html

Takk for svar! Å fy, virker ganske deilig å være frisk så lenge. For en jeg kjenner får fortsatt halsinfeksjoner osv, men hun slipper jo de hovne mandlene og at det er vondt. Så bare det hjelper mye tenker jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...