Gå til innhold

Nybegynner med spørsmål


Angelish

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg er ei jente på 32år som har gått ned 25kg. 
Nå har jeg meldt meg inn i Sats og starter der 31. januar. Målet mitt med treningen er å stramme opp, få muskler og bli sterkere. 

Jeg har kikket på Nybegynner-programmet til fitnessbloggen og tenker prøve følge den. http://fitnessbloggen.no/styrketrening-for-nybegynnere/ Skal ha med knebøy og markløft. 

Det jeg lurer på nå er; Hva gjør jeg når de 8 ukene er ferdig? Endrer program? endrer reps? 

Jeg tar gjerne imot andre råd, tips og triks for en nybegynner som ønsker god fremgang i styrketreningen. 

Skal forøvrig delta på Trolljeger (OCR-løp) i Juni, så kjenner jeg trenger å bli sterkere frem mot dette. 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

30 minutter siden, Angelish skrev:

Hei,

Jeg er ei jente på 32år som har gått ned 25kg. 
Nå har jeg meldt meg inn i Sats og starter der 31. januar. Målet mitt med treningen er å stramme opp, få muskler og bli sterkere. 

Jeg har kikket på Nybegynner-programmet til fitnessbloggen og tenker prøve følge den. http://fitnessbloggen.no/styrketrening-for-nybegynnere/ Skal ha med knebøy og markløft. 

Det jeg lurer på nå er; Hva gjør jeg når de 8 ukene er ferdig? Endrer program? endrer reps? 

Jeg tar gjerne imot andre råd, tips og triks for en nybegynner som ønsker god fremgang i styrketreningen. 

Skal forøvrig delta på Trolljeger (OCR-løp) i Juni, så kjenner jeg trenger å bli sterkere frem mot dette. 

 

 

Evaluer etter 8 uker. Hvor stor fremgang du har hatt avgjør om du bør endre noe, eller om du kan fortsette. 

For øvrig, knebøy og markløft krever god teknikk, så her er det avgjørende at du får en god PT som kan hjelpe deg i starten. Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Når det har gått 7 uker så kommer du tilbake til denne tråden og forteller hvordan det har gått, så får du sikkert mange tips til veien videre og evt nytt program :) 

Det som er viktig de neste 8 ukene er kontinuitet og progresjon.

Kontinuitet: Hvis du har bestemt deg for å trene 3 ganger i uka, så gjør du det med mindre du skal i en begravelse eller 3. verdenskrig bryter ut. Altfor ofte sier folk at de skal forsøke å trene 2-3 ganger i uka, så blir det 3 ganger den ene uka, 0 den neste, 2 etter det igjen osv. Da kan du nesten like godt la være å trene i det hele tatt (sånn trente jeg i 5 år, og det var 5 bortkasta år med minimal progresjon).

Progresjon: Siden du har lest Nybegynnerguiden så skjønner du sikkert hva jeg mener. Men bare husk at når de 8 ukene er over, så må du kunne løfte mer enn du gjorde i uke 1. Du bør forsøke å løfte littegrann mer hver eneste uke. Om ikke jeg husker feil er det ca 2,5% økning hver uke som er "standard".

Lykke til da! (y)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 hours ago, Sagstein said:

Når det har gått 7 uker så kommer du tilbake til denne tråden og forteller hvordan det har gått, så får du sikkert mange tips til veien videre og evt nytt program :) 

Det som er viktig de neste 8 ukene er kontinuitet og progresjon.

Kontinuitet: Hvis du har bestemt deg for å trene 3 ganger i uka, så gjør du det med mindre du skal i en begravelse eller 3. verdenskrig bryter ut. Altfor ofte sier folk at de skal forsøke å trene 2-3 ganger i uka, så blir det 3 ganger den ene uka, 0 den neste, 2 etter det igjen osv. Da kan du nesten like godt la være å trene i det hele tatt (sånn trente jeg i 5 år, og det var 5 bortkasta år med minimal progresjon).

Progresjon: Siden du har lest Nybegynnerguiden så skjønner du sikkert hva jeg mener. Men bare husk at når de 8 ukene er over, så må du kunne løfte mer enn du gjorde i uke 1. Du bør forsøke å løfte littegrann mer hver eneste uke. Om ikke jeg husker feil er det ca 2,5% økning hver uke som er "standard".

Lykke til da! (y)

Tusen takk for svar. 
Har ikke kommet skikkelig igang enda. Var på min første økt igår. 
Hele familien ble rammet av influensaen så formen har vært ELENDIG. :(

Men nå er jeg igang :) Føltes veldig bra igår, og føles veldig bra idag i kroppen. Full av energi og opplagt. 
Så dette blir nok bra nå når jeg kommer skikkelig igang :D

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har brukt ''Nybegynner progammet'' i 5 måneder. trener det 4 dager i uka. jeg får fortsjatt veldig bra framgang. har bare byttet ut benkpress med manualer med vanlig benkpress. har også lagt til knebøy eller marløft vær 3 dag. jeg er stor fornøyd. kjempe program!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ønsker du kontinuitet i fremgangen er en treningsveileder en veldig god investering :)
One size fits all program gir begrenset fremgang, og hva som er riktig endring for deg når progresjonen stopper opp med ett fastsatt program er vanskelig for folk her inne og avgjøre med begrenset informasjon. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Nå begynte jeg på 7ende uka igår. Og Synes dette er KJEMPEgøy! :wub:
Har hatt fremgang i samtlige øvelser i nybegynnerprogrammet. Og trives vel egentlig med programmet, så jeg tenker jeg fortsetter en stund til med det. Har ikke lagt til knebøy og markløft enda da jeg vil ha hjelp til det mtp teknikk.
Jeg byttet ut knepress (synes det var pyton) med Goblet Squats.


Vi har doorgym hjemme så jeg trener Pullups med strikk i tillegg hjemme når det passer seg. :)
Får kommentarer fra kjente at de kan se at jeg trener, for jeg har fått muskler. WEEEEE!!! :lol:


Eneste er at jeg kanskje ville hatt noen øvelser i tillegg som retter seg mer mot rumpa. :playful: Noen tips til øvelser?

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...