Gå til innhold
Sknerten

Hvor viktig er det med kosttilskudd?

Anbefalte innlegg

Har tidligere brukt både Kreatin, CLA , proteinpulver osv.. 

Spørsmålet er egentlig om det er noe poeng i det? Når man trenger 3 ganger i uken og ikke har noe mål om å bli norgesmester i fitness..

Vil man ha like gode resultater eller er det noe man absolutt må ha? 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har du ett bra kosthold, så er tilskudd nesten helt unødvendig :) Men den psykologiske effekten skal man ikke kimse av ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

lovlige tilskudd(som feks BCAA) utgjør kanskje ~1% forskjell. Tenk heller helheten at søvn, nok mat og hard trening er mye mer viktig enn hvilket kosttilskudd du tar.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

BCAA har ingen ekstra effekt utover normalt proteininntak.

 

Proteinpulver om du ikke får i deg nok via mat, kreatin dersom du responderer på det, omega 3 dersom du spiser lite fet fisk, kalsium dersom du ikke spiser melkeprodukter eller spiser lite grønnsaker, eventuelt magnesium som er vanskelig å få i seg nok av via mat.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Så fremgang i treningen når det gjelder økning i vekter jeg løfter og muskelvekst, redusere fett prosent osv er ikke veldig avhengig av alle mulig tilskudd? Ville jo vært veldig kjedelig hvis de du trener sammen med har dobbel så rask effekt :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Annonse

Uviktig. Personlig blir jeg bare latere av kosttilskudd; gidder ikke å lage skikkelig mat.

Kreatin og proteinpulver etc, greit nok, det fungerer - men viktig? Tror nok mat, kontinuitet, redusert stress og nok søvn er det som står for de virkelige resultatene.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk for mange gode svar...

Må jo nesten si at redusert stress og til dels nok søvn er mye vanskeligere enn å motivere seg til å trene og spise sunt! :)

 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Akkurat nå, Sknerten skrev:

Takk for mange gode svar...

Må jo nesten si at redusert stress og til dels nok søvn er mye vanskeligere enn å motivere seg til å trene og spise sunt! :)

 

Husk at "Nok søvn" er en individuell greie, som i tillegg er basert på nettop stressnivået ditt og aktivitetsnivået ditt. 

Enkelte i denne evigvarende debatten vil sikkert si at du MÅ sove MINST 8 timer, men HELST 10+ og at du "MÅ" legge deg senest kl. 21:00 osv osv. Noe som er svada. 

Hvis du føler deg opplagt og energisk gjennom dagen er sannsynligheten for at du får nok søvn stor, uansett om antall timer søvn du får er 5 eller 10. 

Jeg vet om folk med tendenser til insomnia som stadig vekk klarer å bygge muskelmasse, men ideelt er det selvsagt ikke. 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
1 time siden, Superspurv skrev:

Da er det noe annet et kreatin de tar, hvis de vokser dobbelt så fort.

Kan jo være sånn der testomax da.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Haha. Det er ingen jeg trener med som vokser dobbelt så fort. Trener jo alene jeg da.. 

Men jeg tenkte mer generelt i forhold til om man skal begynne med alle mulig tilskudd eller klare seg med god sunn norsk bondekost... :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
6 minutter siden, Sknerten skrev:

Haha. Det er ingen jeg trener med som vokser dobbelt så fort. Trener jo alene jeg da.. 

Men jeg tenkte mer generelt i forhold til om man skal begynne med alle mulig tilskudd eller klare seg med god sunn norsk bondekost... :)

La aldri tilskudd komme på bekostning av eller som en erstatning for skikkelig mat. 

Ikke hør på tullinger på "Norwegian athletic forum" som sier "Purple burn punktfforbrenner fett på magen!!!" eller "ZMA øker testosteronnivået betraktelig samtidig som du sover 12+ timer som en liten baby hele natten av det" Alt dette er tull fra A til Å. Hvis disse tingene fungerte slik hadde de stått på alt som kan oppdrives av dopinglister og narkotikalister.

Mao. ta all reklamering for unødvendige kosttilskudd med en klype salt. Ha som tommelfingerregel at alt du får kjøpt lovlig i Norge/EU neppe er særlig potent. Unntakene er som nevnt i denne tråden proteinpulver/gainer osv. (Som strengt tatt er mat) og kreatin. 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
1 time siden, Sknerten skrev:

Så fremgang i treningen når det gjelder økning i vekter jeg løfter og muskelvekst, redusere fett prosent osv er ikke veldig avhengig av alle mulig tilskudd? Ville jo vært veldig kjedelig hvis de du trener sammen med har dobbel så rask effekt :)

I utgangspunktet ikke. Har du et bra treningsprogram og har optimalisert næringsinntaket kan du muligens hente noen få prosent med tilskudd (det meste av tilskudd er svada).

Alt for mange begynner i feil ende og overtenker tilskudd før treningsprogrammet og kostplanen er optimalisert.

 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå


×