Gå til innhold

Overtråkk, ankelen og akilesen vond


Stimpy

Anbefalte innlegg

Har hatt vondt i ankelen og i akilesen i en uke nå. Hoppet og landet feil med ankelen innover. Dagen etter gjorde det så vondt at jeg ikke kunne gå. Brukte krykker i noen dager til jeg klarte å gå igjen.

Problemet er at jeg har vondt 2 forskjellige steder. Første er ankelen og den andre er akilesen. Begge er pga fallet. Siden jeg ikke hadde noe smerter i akilesen før. Det er akilesen som gjør mest vondt nå. ankelen har blitt mye bedre. Jeg klarer å gå. Kjenner det litt i akilesen når gåing i trapper. Jeg har trent styrke i overkropp og venstre ben (høyre foten som er utsatt). Igår på lørdag så prøvde jeg tredemølla. Jogge rolig i for sånn bare 3-5min. Følte ikke noe smerter under joggingen men når jeg skulle gå hjem så kom smertene litt. Syntes at den ble gradvis litt vondere utover kvelden. Klarer fortsatt å gå.       

Besøkte legevakten dagen etter fallet. Legen sa at det ikke var noe alvorlig. Fikk ikke bekreftet om noen av leddbåndene var rivet  eller skadet ellerno (det må det ha vært).bøye foten opp mot leggen gjør vondt mest vondt ankelen, kjenner det bittelitt i akilesen. ankelen hevet seg mye i starten, men har blitt myw mindre nå, nesten ikkeno heving nå. Området ved akilesen har ikke vært noe heving. Å ta på den gjør ikke vondt. Som sagt så er det akilesen som er værst og jeg vet ikke om er en betennelse eller noe annet.Bør jeg gå til legen og få sjekket? Eller hvile noen dager å se. Har dere også noen behandlingmåter jeg kan gjøre selv? Ising nå er vel ikke bra? Prøvde det å ankelen kjentes litt stiv etter det. Mulig om varme hjelper?

Gutt 14år 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er på høyre fot jeg har vondt. Anbefales det at jeg skal ta en tur til legen for eventuell tips eller fysio? Eller skal jeg bare hvile? Ved stående tåhev så kjenner jeg det litt i akilesen når jeg strekker helt opp. Driver å tar varme på akilesen og ankelen, hjelper det noe?. Bruker også Støttebandasje/elastisk bandasje. 

Denne skaden er veldig kjip for meg siden jeg elsker å spille fotball og trene. Hvor lang tid tror du dette kan ta? Har gått en uke nå.

4 timer siden, Kjetil Larsen skrev:

Prøv eksentrisk opptrening av achilles ved å trene stående og sittende legghev, LETT belastning og trege reps. Start veldig forsiktig. Jeg ville ventet med jogging ett par uker.

Hvilken side av ankel gjør vondt?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Kjetil Larsen skrev:

Nøyaktig hvor på ankelen er det vondt?

Smertene er ved ankelkulen, ikke på selve kulen men ganske nærme foran på ankelkulen. Og smerter i akiles, på linje med ankelkulen. Når jeg strekker tåen på skrått ned og til innsiden så er smerten på en linje føles det litt på skrått ovenfor for ankelkulen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Regner med at du mener den ytre ankelkula (lateral malleolus).

Tren peroneus longus. Du finner øvelse på nettsiden min, bruk søkefunksjon

Bandasje og varme hjelper minimalt, men kjør på om det føles bra. Det er eksentrisk opptrening som gjelder. Når achilles føles sterk ved eksentrisk opptrening under moderat vekt, kan du sikkert løpe igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

  • 2 uker senere...

Hei igjen

Jeg har klart å trene normalt igjen etter skaden jeg hadde. Har deltatt på alle fotball lagtreningene.  Men.. akilles smertene er der fortsatt, kjenner det litt etter jeg har trent fotball. Vet at smertene ikke forsvinner med en gang. Har tatt mye tåhev.               Jeg kjenner smerter når jeg peker foten nedover. Oppover går det fint. Så all ting som skjer fort med at foten pekes nedover gjør vondt. Jeg klarer å løpe uten smerter. Men landing på vondt fot som når jeg skyter hardt og kommer ilufta med høyre for kjennes det litt smerter. Har sjekket på nettet og jeg er ikke sikker på hva som er feil. Står mye om akilles tendon. Kan det være det som er grunnen til smerte?

På 12.12.2016 den 19.36, Kjetil Larsen skrev:

Regner med at du mener den ytre ankelkula (lateral malleolus).

Tren peroneus longus. Du finner øvelse på nettsiden min, bruk søkefunksjon

Bandasje og varme hjelper minimalt, men kjør på om det føles bra. Det er eksentrisk opptrening som gjelder. Når achilles føles sterk ved eksentrisk opptrening under moderat vekt, kan du sikkert løpe igjen.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres mer ut som ankel impingement. Hvis det er achilles, bør strekk av denne også gjøre vondt, men du sier at å heve fotbladet ikke gjør vondt (i achilles).

Hvis ankel impinger på plantarfleksjon, betyr det som regel at talus-benet (kilebenet i ankel) er stuck i posterior posisjon (bakoverdratt). Løsning på dette å er å trene flexor hallucis longus (storetåbøyeren).

Dette ble fort litt mer komplisert, som du ser. Prøv å trene opp storetå-bøyeren ved å presse tåa ned i bakken mens du samtidig utfører plantarfleksjon (legghev). Dette oppleggets effekt avhenger selvsagt av at jeg har rett i min estimerte diagnose. Ikke sikkert den er riktig, men høres slik ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, Kjetil Larsen skrev:

Høres mer ut som ankel impingement. Hvis det er achilles, bør strekk av denne også gjøre vondt, men du sier at å heve fotbladet ikke gjør vondt (i achilles).

Hvis ankel impinger på plantarfleksjon, betyr det som regel at talus-benet (kilebenet i ankel) er stuck i posterior posisjon (bakoverdratt). Løsning på dette å er å trene flexor hallucis longus (storetåbøyeren).

Dette ble fort litt mer komplisert, som du ser. Prøv å trene opp storetå-bøyeren ved å presse tåa ned i bakken mens du samtidig utfører plantarfleksjon (legghev). Dette oppleggets effekt avhenger selvsagt av at jeg har rett i min estimerte diagnose. Ikke sikkert den er riktig, men høres slik ut.

Takk takk for hjelpen igjen! Men jeg skjønte ikke helt det du skrev med hvordan jeg skulle trene. Mener du at jeg skal ta vanlig tåhev? Hvis, så kjenner jeg det litt i akilesen når jeg er på toppen. Er det vanlig at det kjennes litt smerter da? Skriv gjerne også hvor mange ganger i uka jeg skal gjøre og hvor mange ganger. Med bare kroppsvekt eller med ekstra belastning?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...